Gå til innhold
Arkivverket

[#56976] Er Tor Tostensen Helgedagsrud bror av Åse Tostensdatter Nord Auli ?


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

I kirkeboka 28.mai 1708 blir ektemann til Åse (Åste), Tor Gudbrandsen Helgedagsrud begravet. LenkeTor og Åse Helgedagsrud hadde som kjent ikke barn, så alt løsøre gikk til Peder Andersen Winger, etter en avtale som ble opprettet i februar 1688 hvor alle tidligere tvister mellom ham og Tor ble brakt ut av verden. 5. mai 1707 solgte Peder Winger på Vestre Os Helgedagsrud for 200 daler til Tosten Gudmundsen Nord-Auli.Samme dag 28. mai 1708 blir også Tor Tostensen Helgedagsrud begravet 70 år gammel så Tor Tostensen og Åste Tostensen bodde samtidig på Helgedagsrud. Åste ble enke 92 år gammel og døde senere i 1912.Ut fra dette forholdet, og alder tatt i betraktning virker det som om Åste og Tor Tostensen var søsken og at foreldrene hans da er Tosten Knutsen Nord-Auli (1590-1663) og Gunne Pålsdatter Føsker (Krogsrud, c 1592 -).Er det noen som kan bekrefte søskenforholdet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Det ble feil årstall over, ikke 1912, men 1712. Jeg kan tillegge at Tor Tostensen Helgedagsrud var gift med Maren Brynjulsdatter Helgedagsrud (- 28.12.1718). Hennes fødested og foreldre er for meg ukjent, så hvis noen har mer opplysninger her vil det være flott :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Kan også tillegge at det skal ha vært et skifte i Østre Os Tingstue etter Tosten Knutsen Nord-Auli den 28. november 1672 i følge Birger Kirkeby (N-Odal I, ny sereie s. 102). Kanskje det står noe om Tor Tostensen Helgedagsrud her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tom Premer

Jeg har først lest ditt innlegg i dag og jeg sjekket om jeg hadde noen av personene i min database. Det hadde jeg, alle sammen.Åse Tostensdatter Svenneby og Tor Tostensen Svenneby Helgedagsrud var søsken. Deres foreldre var Tosten Torsen Kjølstad Svenneby og Marit Kolbjørnsdatter Øyen Svenneby. Åse Tostensdatter Svenneby ble gift med Gudmund Tostensen Nord-AuliÅse Tostensdatter Nord-Auli ble, som du skriver, gift med Tor Gulbrandsen Helgedagsrud. Denne Åse hadde det foreldrepar du nevner.Tor Tostensen Svenneby Helgedagsrud og Åse Tostensdatter Nord-Auli Helgedagsrud er altså ikke søsken.Inspirert av min kones slektsforskning i Finland (hun er finlandssvensk) har jeg begynt å bruke både fødested og senere bosted(er) som 'etternavn'. Det er vanlig i Finland, og en person kan ha en rekke 'etternavn' etter som han/hun har flyttet fra den ene gården til den andre. Dette har på mange måter gjort det lettere å finne ut av slektskap.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Jeg har først lest ditt innlegg i dag og jeg sjekket om jeg hadde noen av personene i min database. Det hadde jeg, alle sammen.Åse Tostensdatter Svenneby og Tor Tostensen Svenneby Helgedagsrud var søsken. Deres foreldre var Tosten Torsen Kjølstad Svenneby og Marit Kolbjørnsdatter Øyen Svenneby. Åse Tostensdatter Svenneby ble gift med Gudmund Tostensen Nord-AuliÅse Tostensdatter Nord-Auli ble, som du skriver, gift med Tor Gulbrandsen Helgedagsrud. Denne Åse hadde det foreldrepar du nevner.Tor Tostensen Svenneby Helgedagsrud og Åse Tostensdatter Nord-Auli Helgedagsrud er altså ikke søsken.Inspirert av min kones slektsforskning i Finland (hun er finlandssvensk) har jeg begynt å bruke både fødested og senere bosted(er) som 'etternavn'. Det er vanlig i Finland, og en person kan ha en rekke 'etternavn' etter som han/hun har flyttet fra den ene gården til den andre. Dette har på mange måter gjort det lettere å finne ut av slektskap.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

1694) giftet seg i 1669 med Ingrid (1647 - 2.7.1719), datter av Sjønne Kolbjørnsen Årstad og Anne Kristoffersdatter He. (N-Odal I, ny serie s. 102-103).Men det er noe rart i bygdeboka (S-Odal VIII, 598) da Ingrid Sjønnesdatter Årstad her giftet seg ca 1673 med Nils Larsen Mortensrud fra Aker i Akershus (1639 - 17.7.1718).Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Innledningsvis i innlegg (6) ville jeg takke for innlegget ditt Tom Premer.Videre vil jeg spørre deg om hvor du har kildeopplysningen om at Gudmund Tostensen Nord-Auli giftet seg med Åse Tostensen Svenneby... da Gudmund giftet seg med Ingrid i 1669 (se innlegg 6).Kan du også gi opplysning på hvor du har hentet opplysning på at Tosten Torsen Østre Kjølstad fikk en datter ved navn Åse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Litt på sida kanskje, men skulle gjerne hatt foreldrene/forfedre til Gunne Pålsdt Føsker ca 1592 (nevnt i innlegg 1).Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Til innlegg (9) Far til Gunne Pålsdatter Føsker var Pål Gunnersen Føsker (c 1570 - ) som var bror til lensmann Per Gunnersen Sæter (c 1572 - e 1644) (S-Odal VI s. 351-325) og Pål var visstnok også halvbror til Anders Gunnersen Føsker (c 1574 - ) som i år 1614 inngikk forlik i en rett-/odelsak. (N-Odal V s. 454). Lensmann Per Sæter og Pål Føsker var søskenbarn til sokneprest Oluf Hansson i Grue (- 1632) (S-Odal VI, s.78). Kirkeverge i Vinger Torkild Øvre Sæter, gift i 1578 med Ingrid Øvre Sæter var også bror til Pål Føsker. (Vinger og Eidskog II, s. 406-407) Mor til Gunne Pålsdatter Føsker var Birgitte Gudbrandsdatter Skjulstad (c 1565 - 1618) som giftet seg med Pål Føsker i c. år 1585. (N-Odal V, s. 454).Øvrige barn til Pål og Birgitte Føsker var Gunner Pålsen Føsker (1596 - 1628) og Amund Pålsen Føsker (c 1598 - 1650) som giftet seg ca 1623 med Eli Tostensdatter Nedre Nordset (ca 1608 - 1689) datter av skysskaffer Tosten, Tostein Gundersen Nordset. (S-Odal II, ny serie s.489 og N-Odal I, ny serie s. 580)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Til innlegg (10) Jeg har ikke funnet noen opplysninger på når de to giftet seg, men det er kjent at datteren Siri, Sigri Tostensdatter Svenneby døde på Luker i N-odal i 1717, 75 år gammel, altså født ca 1642. (N-Odal I, ny serie s. 362) I S-Odal II, side 458 - 459 står det litt om eierskifte 11.07.1708 når Sigri solgte 5 lpd i Glomsås til broren Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tom Premer

Jeg er dessverre ikke flink nok til å følge opp temaer som er lagt inn av andre, men i ettermiddag fikk jeg 'ånden over meg' og tok en titt på andres temaer av interesse. Da så jeg ditt innlegg nr. 8. Kilden for begge dine spørsmål er den samme: Nord-Odal Bygdebok II, Svenneby side 578. Jeg har ikke selv Nord-Odal bygdebøker og biblioteket her i Kongsvinger er stengt til ut i januar 2009 p.g.a. flytting, så jeg får ikke sjekket. Jeg har forøvrig notert at Tosten Torsen Kjølstad Svenneby, som jeg kaller ham, i 1634 bygslet halve Svenneby. 1664-1668 var han bruker alene. Kilden er den samme.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.