Gå til innhold
Arkivverket

[#56980] Profesjonell hjelp


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Vet jo at det finnes en del personer der ute, som event. mot betaling kan hjelpe oss amatører til å finne slekt. Hvor stor sjanse er det for slike, til å finne slektninger som vi selv ikke er istand til å finne. F.eks.: I bygdebok fra Øksnes, oppgis en innflytter i 1790 med navn Hans Hanssen Åmot,f. 1757, oppgitt å komme fra Østlandet. Gift med Marit Olsdatter, f. 1760, antagelig samme sted? Har 3 barn: Aletta Kristine, Berit Sofie og Hans Ulrik, alle født i Øksnes.Vil en slik etterlysning være for vag til at noen kan finne ut noe mer.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk Lars Ove.Dette kan selvsagt være rett mann, men helt sikker kan en jo ikke være. Det finnes vel kanskje en bygdebok hvor en event. kan lese mer om familien. Spørsmålet mitt var også generelt for å få vite om en kan søke profesjonell hjelp der en står helt fast.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg forstår ikke helt ditt spørsmål. Mitt inntrykk er at det befinner seg mange 'profesjonelle' her på brukerforumet som mer en gjerne hjelper deg helt gratis. Om det kanskje finnes noen som tar seg betalt er mulig, men jeg kjenner ingen.Når det gjelder Hans Hansen Åmodt og oppslag i bygdebok for Åmodt så er første skritt å finne ut hvilke gård han kommer fra. Det kan bli vanskelig fordi foreldrene til kandidaten i innlegg 2 ikke lever (eller ikke befinner seg i Åmodt) i FT 1801.Jeg tror at du er avhengig av at andre her på forumet har vært borti familien før.For som sagt bygdebøker kan være unøyaktige når det gjelder årstall, så det er dermed ikke sikkert Hans er født i 1757.Åmodt kan være stedet Åmodt, men det kan også være gården Åmodt (Aaamodt), og de finnes det to av i Åmodt på Hedmark.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Lars Ove igjen. Ja, jeg vet at det finnes mange her i forumet som er svært behjelpelig, og har selv hatt massevis av hjelp her tidligere. Masse flinke folk og utrolig mye viten som finnes, men det er jo i de tilfeller der det ikke har nyttet å søke hjelp, jeg lurte på om det var andre fora, eller noen som Tore S. Falch sier, og som altså kan brukes, men da mot betaling.Men så er det jo det med betaling, dersom det likevel er nytteløst, selv for disse.Tilbake til Lars Ove igjen, De to gårdene Åmot i Hedemark, vet du i hvilke bøker de eventuelt finnes.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Du stiller eit spørsmål i (1) - 'Vil en slik etterlysning være for vag til at noen kan finne ut noe mer' , og på det er svaret både ja og nei.Det vil vere svært dårleg økonomi å setje ein profesjonell i arbeid på eit slikt grunnlag, men legg du ut ei etternysning her på Brukarforum med litt meir namn og geografi i overskrifta, skulle det undre meg mykje om der ikkje kjem fleire gode forslag.Etter det kan du eventuelt leige profesjonelle til å bekrefte eller avkrefte teoriar, om det framleis trengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Thor Atle:Lillevold: Åmot bygdebok garder og slekter, bind I, 1967Lillevold: Åmot bygdebok, garder og slekter, bind II, 1971Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kombinasjonen Hans* på gard Aamo*t i 1801 gjev dette svaret:Du har følgjande utval: gardsnavn: aamod, aamodt, aamot, aamoth etternavn: hansd, hansdatr, hansdtr, hansen--------------------------------------------------------------------------------Fylke Antall--------------------------------------------------------------------------------Østfold 8 Akershus 18 Oslo 0 Hedmark 2 Oppland 9 Buskerud 4 Vestfold 0 Telemark 0 Aust-Agder 0 Vest-Agder 2 Rogaland 0 Hordaland 0 Sogn og Fjordane 0 Møre og Romsdal 0 Sør-Trøndelag 0 Nord-Trøndelag 0 Nordland 0 Troms 0 Finnmark 0--------------------------------------------------------------------------------Totalt 43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Thor Atle, kanskje du kunne lage ein ny tråd til dette, med ei relevant overskrift, t.d. 'Hans Hansen Aamot, f.ca 1757 'på Østlandet' - hvor kom han fra?'Som du ser, har du allereie lokka fram detektiven i minst eit par personar, så kven veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars Ove(4)Det er forståelig at du har satt 'profesjonelle' i anførselstegn, da det ellers ville være en selvmotsigelese å sette et likhetstegn mellom de egentlige profesjonelle og gratisarbeidende hjelpere.Foruten de Tore Falch nevner i sitt innlegg (5) har alle statsarkivene lister over personer som påtar seg oppdrag mot vederlag.Hva vi imidlertid savner er et 'Board of certification of genealogists' som finnes i USA.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

AreJeg er av den oppfatning at å være profesjonell ikke alltid betyr at de krever vederlag for å hjelpe. Og her på brukerforumet er mange etter min mening profesjonelle.Når det gjelder din påstand at statsarkivene har lister over personer som påtar seg oppdrag er nok ikke det en regel. SAH har det ikke, og grunnen er at SAH som en statsbedrift ikke ønsker eller kan anbefale noen utenfor arkivet. Mulig det er spesielt for SAH, men jeg forstår statsarkivarens beslutning.Når det gjelder 'Board of certification of genealogists' så vet jeg dette har blitt diskutert før her på forumet uten at det ble enighet på hvordan dette kunne gjennomføres i Norge.Men dette ble et sidespor til det Thor Atle ønsket svar på, og jeg beklagerLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det finnes flere her på forumet som tar betalte oppdrag, men som likevel er flittige gratishjelpere. Men jeg tviler på at disse gjør tidkrevende gratisundersøkelser i arkivene, noe som ville vært å undergrave sin egen virksomhet. I tilfeller der de allerede sitter på opplysningene, eller der de har enkel tilgang til opplysninger, ser det jo ut til at mange profesjonelle bidrar gratis.Til spørsmålet i innlegg 1, om hvor stor sjanse profesjonelle har til å finne ting som man ikke får hjelp til her i forumet:Erfaring tilsier at man her i forumet kan få hjelp til å søke i kilder som er digitalisert, til oppslag i bøker osv. Stiller man et spørsmål som krever arkivundersøkelser, er sjansen betraktelig mindre for å få hjelp. - Profesjonelle slektsgranskere benytter seg som regel av arkivene, og har derfor et vesentlig større kildetilfang. Men om et konkret spørsmål lar seg løse av den grunn, er ikke gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Undertegnede har gjort over 300 oppslag på SAH helt gratis. Det høres kanskje dumt ut (jeg kunne kanskje ha tjent noen kroner), men for meg har det vært veldig lærerikt.Å kunne tjene penger på dette ser jeg på som nesten umulig.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En Hans Hansen ble gift 14/12 1881 i Frosta med Marit Olsdatter. Vielse høyre side ca.midten, forlovelse ca. nederst v.side LenkeDe skal visstnok ha døpt en datter for Berith 27/4 1788 Frosta, ikke sjekket.Denne familien finnes ikke på Frosta i 1801, og derfor lurer jeg på om det kan være de som har flyttet til Øxnes. Kanskje datteren Berith 1788 døde før 1801, og og de oppkalte en senere datter etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.