Gå til innhold
Arkivverket

[#56985] Kinsarvik/Hord.: Data og foreldre til Bård Endresen (f. 1748)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

På ei nettside har jeg sett av foreldrene het Endre Nilsen Djønne og Lisbet Jakobsdtr. Bjotveit. Trodde derfor at jeg måtte fjernlåne Kvambøkene med gårdene Djønne og Bjotveit, men personene var ikke der!Kan noen hjelpe meg med data omkring disse personene - årstall, kjent ting som har hendt dem, hvilke barn de hadde osv? Så slipper jeg å låne Kinsarvik-bøker.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hermod! Fant vielsen i kirkeboken mellom Endre Nilsen og Lisbeth Jacobsdatter(Viet 12 november 1744,høyre side,omtrent midt på siden): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang i Ullensvang, Ministerialbok nr. A 4 /1 (1732-1758), Ekteviede 1743-1745, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11712&idx_id=11712&uid=ny&idx_side=-109>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Det var ikke enkelt å finne dem, men her har vi dem:Endre Nilsson Vikane br.1, pl. 1(1713-78) sitat: 'budde ei tid på Bjotveit, seinare på Kaland. Fatigprotokollen 1758: ' Endre meget fattig, men hans børn er så store at de kan udsættes i tjeneste, for hans barn underhold i 24 uger'. Sitat slutt. Gift i 1744 m. Elisabeth Jacobsdatter Røte (1718-51)Born: a) Mons (1750-) ug. Ulsnes b) Bård (1748-) b. Lote br 12 pl I c) Sigrid (1751-1821) g. 1784 m. em. Lars Sjurson Utne br. 20 pl.I. Gift 2. Sigrid Endresdtr. hauso br 7. (1710-91) barnlause.ref. Gards-og ættesoge for Odda, Ullensvang, Kinsarvik, b. 5 II.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan denne Jacob Johnsen Røten være slekt av Lisbeth Jacobsdatter Røte,tro?(nr 90,venstre side) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang, Ministerialbok nr. A 2 (1669-1732), Publice absolverede 1717-1722, side 18. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11710&idx_id=11710&uid=ny&idx_side=-125>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg er svært takknemlig for denne informasjonen. Takk til den evige hjelpende hånd Ann-Mary og til Karin.Karin: Har du foreldrene til Endre Nilsen og Elisabeth Jakobsdtr. Røte og data om dem? Kanskje jeg slipper å låne disse bøkene - for vi kommer vel ikke så veldig langt tilbake i tid?Takk igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg vil tippe på at han er sønn av Nils Larsson Bråvoll br. 1(1672-1752) bosatt Vikane g.m. Ragnhild Magnusdatter (1678-1756). De har en sønn Endre, men resten stemmer ikke. Denne Endre er oppgitt å være f. 1709-81 ug. Djønne. Men Endre Nilsson f. Vikane fant jeg oppført under Djønne. Kanskje Ann Mary klarer å se om det er oppgitt noen fødselsdato, hvis ikke må du legge inn et tema i arkivforum, og be om skifte etter Nils og Ragnhild. Jeg finner stadig vekk feil i gards-og ættesogene, dvs de avviker feks. fra kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har ikke funnet noe på Endre og Elisabeth(Lisbeth)eller foreldrene enda,med unntak av vielsen i innlegg 2. Ser at jeg i innlegg 2 har skrevet at Mogens er født i 1845,det skal selvfølgelig være 1745.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Det er rett og slett ingenting som stemmer her hva gjelder opplysninger i gards-og ættesoga. Jeg finner ingen Lisabeth Jacobsdatter Bjotveit. Lisbeth Jacobsdatter Røte er oppgitt å være f. 1723-1809 og g. 1753 m. Tormod Kristoffersson Y. Langaseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Endre Nielsen Diødne dør 7 april 1782,72 år gammel,7 måneder og 5 dager: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kinsarvik i Ullensvang, Ministerialbok nr. A 6 /2 (1758-1788), Døde og begravede 1779-1781, side 262. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16780&idx_id=16780&uid=ny&idx_side=-48>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiJeg tror du kan ha funnet den rette Endre.Ja, det er foreldrene til Lisbeth Røte, men hun kan ikke både ha vært gift med Endre og Tormod, iom at Endre er i live i 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Når Endre og Lisbeth gifter seg er hun skrevet som Lisbeth Jacobsdatter Bjotveit.Se innlegg 3.Kan det være at hun er født på Røte,men siden bodde på Bjotveit?Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående innlegg 17: Usikker på hva det står. Står det fød på Diødne og døbt? Greier dere å tyde det som står bak Jacobsdatter og linjen under?Noe vanskelig skrift dette1Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Lenken som er blitt borte i innlegg 17: Baard,døpt 6 nov 1848.Foreldre er Endre nielsen og lisbeth Jacobsdatter.Her er Diødne nevnt.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kinsarvik i Ullensvang, Ministerialbok nr. A 4 /2 (1732-1758), Fødte og døpte 1749, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16786&idx_id=16786&uid=ny&idx_side=-20>Lenke Permanent bildelenke: LenkeTok med dåpen til Mogens også,han er døpt 5 juli 1745,foreldre er Endre Nielsen og Lisbeth Jacobsdatter.Kalland er også nevnt i dåpen: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kinsarvik i Ullensvang, Ministerialbok nr. A 4 /2 (1732-1758), Fødte og døpte 1745, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tar nå en oppsummering for å finne ut om vi ,eller bygde og Ættesoga har feil. Legg merke til at navnene Røte, Bjotveit ,Kalland,Diønne, går igjen hos disse personene ved dåp og vielse:Innlegg 1: Hermod etterlyser Endre Nilsen Djønne og Lisbet Jakobsdtr. Bjotveit Innlegg 14:Dåpen til Lisbeth Jacobsdatter Røte.Innlegg 3: Fant vielsen i kirkeboken mellom Endre Nilsen og Lisbeth Jacobsdatter(Viet 12 november 1744(Her er Diødne nevnt!) Innlegg 23: Baard,døpt 6 nov 1848.Foreldre er Endre Nielsen og Lisbeth Jacobsdatter.Her er Diødne nevnt.Innlegg 23: Tok med dåpen til Mogens også,han er døpt 5 juli 1745,foreldre er Endre Nielsen og Lisbeth Jacobsdatter.Kalland er også nevnt i dåpenInnlegg 12: Endre Nielsen Diødne dør 7 april 1782,72 år gammel,7 måneder og 5 dagerSå kommer det som er motstridende:Innlegg 4: Endre Nilsson Vikane br.1, pl. 1(1713-78) sitat: 'budde ei tid på Bjotveit, seinare på Kaland. Fatigprotokollen 1758: ' Endre meget fattig, men hans børn er så store at de kan udsættes i tjeneste, for hans barn underhold i 24 uger'. Sitat slutt. Gift i 1744 m. Elisabeth Jacobsdatter Røte (1718-51)Born: a) Mons (1750-) ug. Ulsnes b) Bård (1748-) b. Lote br 12 pl I c) Sigrid (1751-1821) g. 1784 m. em. Lars Sjurson Utne br. 20 pl.I. Gift 2. Sigrid Endresdtr. hauso br 7. (1710-91) barnlause.ref. Gards-og ættesoge for Odda, Ullensvang, Kinsarvik, b. 5 II.Mvh Karin Innlegg 11: (Karin Romstad) Det er rett og slett ingenting som stemmer her hva gjelder opplysninger i gards-og ættesoga. Jeg finner ingen Lisabeth Jacobsdatter Bjotveit. Lisbeth Jacobsdatter Røte er oppgitt å være f. 1723-1809 og g. 1753 m. Tormod Kristoffersson Y. Langaseter. Innlegg 16: (Karin Romstad) Hei Jeg tror du kan ha funnet den rette Endre.Ja, det er foreldrene til Lisbeth Røte, men hun kan ikke både ha vært gift med Endre og Tormod, iom at Endre er i live i 1758.Spørsmålet mitt nå er,hva er galt? Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, Ann-Mary, jeg kan ikke se noen brist i dine innlegg. De har hjulpet meg videre.Endre Nilsen Djønne levde 1709-81, er vel antagelig riktig og at Elisabeth Jacobsdtr. Røte ble født i 1723. De var gift i 1744. De hadde sønnene Mons (f. 1745) og Bård (f. 1748) - og vel også Sigrid (f. 1751). Så langt mener jeg vi er kommet.Så kan jo FS være en pekepinn videre for Elisabeths forfedre (hvis det er riktig?): Jacob Jonsen Røte (1693-1771) og Gjertrud Østensdtr. Lutro (1698-1726) - gift 21. juni 1722 i Ullensvang osv osv.Vet ikke om dette er riktig? I hvert fall er jeg svært interessert i din resonnering omkring Endres foreldre, Ann-Mary. Jeg takker deg så mye for den hjelp du har gitt meg foreløpig.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.