Gå til innhold
Arkivverket

[#56985] Kinsarvik/Hord.: Data og foreldre til Bård Endresen (f. 1748)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Hei igjen Hermod! Så kjempebra at det ikke var var brist i det jeg fant,begynte å tvile litt når jeg fikk opplysningene i Gards og Ættesoga som Karin Romstad har i sine innlegg. Men hun påpekte jo også at disse bøkene kunne innholde feil. Tror nok jeg ville undersøkt dette paret ja,antagelig er de vel de rette.LenkeMvh Ann-MaryMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ann-Mary: Greier du å finne ut når Bård Endresen (f. 1748) døde? Det samme med hans datter Lisbet (f. 1788). Bare hvis du får tid og stunder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Lurer på om dette er vår Baard Endresen ved tellingen i 1801,på gården Lothe i Kinsarvik,gift med Ranvei Asbjørnsdatter,49 år?Barn:Asbjørn,Endre og Elisabeth. LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielse for Baard Endressen Diønne ,af Kinzarvigsogn,og pigen Ranvei Andersdatter den 3 juni 1788,Ullensvang. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang i Ullensvang, Ministerialbok nr. A 7 /1 (1788-1804), Ekteviede 1788-1789, side 457-458. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11715&idx_id=11715&uid=ny&idx_side=-96>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vet ikke om det er rett mann på tellingen,ser at etternavnet til kona er Asbjørnsdatter,mens det ved vielsen står Andersdatter.Holder likevel muligheten oppe,fordi jeg så at de hadde en sønn kalt Endre og en datter som het Elisabeth.Barna kan være kalt opp etter besteforeldrene Endre og Lisbeth.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Kan det være snakk om to stykk Lisbeth Jakobsdotter ? I Ullensvang boka bind 5/2 s. 154 Indre Djønno : Endre Nilsson Vikane f.1713 - d. 1778, gift 1 g. 1744 med Lisbeth Jakobsdotter Røte f. 1718 - d. 1751.Tre barn : Bård f. 1748 - b på Lote br.12 , pl.1. Mons f. 1750 og Sigrid f. 1751.Gift 2. med Sigrid Endresdtr. Hauso , f. 1710 d. 1791 , barnlause. Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Hermod,Karin og Britt! Dere har funnet at 1)Endre Vikane er blitt gift med Lisbeth Røte,og fra før har vi vielsen til 2) Endre Nilsen Djønne. Så sies det videre i innlegg 3 at Baard,født 1748, skal være sønn av Endre Nilsen Vikane og Lisbeth Jacobsdatter Røte.Så spør jeg:Når Baard gifter seg med Ranvei,kalles han Baard Endressen DJØNNE. Har dere funnet ut noe mer om hvordan dette henger ihop?Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vi sitter med 2 Endre Nilsen og 2 Lisbeth Jacobsdatter,og nå tror jeg sannelig vi har 2 Baard Endressen også,med koner henholdsvis Ranvei Andersdatter og Ranvei Asbjørnsdatter!Puh!!Var det vrient før ,ble det ikke enklere nå! Hos begge familiene går navnet Djønne igjen.Og ang. denne Baard som gifter seg med Ranvei ANDERSDATTER i innlegg 31(Jeg sjekket kirkeboken,så dette stemmer!): Fant telling 1801,Baard Endressen og Ranvei Asbjørnsdatter(Ikke Andersdatter!)på gården Lothe i Kinzarvik.Barna het Asbjørn,Endre og Elisabeth(innlegg 30).Mangler nå bare at vi Har to Baard Endressen også,og 2 Ranvei'er!!Etternavnet Asbjørnsdatter på tellingen stemmer jo ikke med vielsen jeg fant (innlegg 31)Og denne datteren til Baard,Lisbeth,døpt 26 des 1788 har foreldre som heter Baard Endressen og Ranvei ASBJØRNSDATTER,altså det paret på tellingen 1801 som bodde på Lothe.Og her er dåpen til Lisbeth,født 1788:Foreldrene står skrevet som Baard Endressen og Ranvei ASBJØRNSDATTER!! Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kinsarvik i Ullensvang, Ministerialbok nr. A 7 /2 (1788-1804), Fødte og døpte 1789, side 233-234. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16778&idx_id=16778&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Ullensvang-boka er det blitt referert til tidligere her i debatten. Den heter egentlig : Odda , Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid. Dette er bind 5/2.Endre Nilsson Vikane br.1, pl. 1 (1713 - 1778) budde ei tid på Bjotveit, seinare på Kaland. Fattigprotokollen 1758 : ' Endre meget fattig , men hans børn er så store at de kan udsættes i tjeneste, for hans barn underhold i 24 uger'. (s.154)side 103: Vikane . Plass og feste under bruk 1 . Plass 1 , Øyjordè :Nils Larsson Bråvoll br.1. (1672 -1752) er busett som husmann i Vikane. Gift 1704 med Ragnhild Magnusdotter (1678-1756)Born : Ingrid 1705 - 83,to barn, ugift , Djønno. Magnus 1708 - 40, ug. Vikane. Endre 1709 - 81 , ugift Djønno. Lars 1713 - 78, ugift Djønno.Her stemmer ikke oppgiftene fra Vikane med de som er for Djønno. Tror forfatteren har blandet årstallene for Endre og Lars. Og Endre er jo nevnt gift, til og med to ganger. Men det henvises tydelig til Vikane , til bruk 1 , plass 1.Ann-Mary : Det kan virke forvirrende med forskjellige etternavn, men det var vanlig å ta navnet etter garden man bodde sist på. Bård Endresens barn brukte vel navnet Lote.Mvh.Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen til Baard Endressen Diønne og Ranvei ANDERSDATTER er den 3 juni 1788,Ullensvang.Denne Lisbeth,datter av Baard Endressen og Ranvei ASBJØRNSDATTER blir døpt 26 des 1788.Er det flere Baard Endressen som gifter seg 1788,på samme sted? Ved søk på FS kommer bare EN vielse opp,nemlig Baard Endressen og Ranvei Andersdatter,som fra før er sjekket opp mot kirkeboken,og stemmer!(hvis presten ikke har ført feil?) Kanskje bruden Ranvei heter Asbjørnsdatter,men at det er ført feil i kirkeboken? HVEM ER HVEM;og HVORFOR?Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Britt! Det at de tok navn fra gårdene er greit nok å skjønne ,men forvirringen ble stor når vi sitter med to 'like 'par og mulige feil i Bygde og Ættesoga attåt. Og denne vielsen til Baard,er det en feilføring (når det gjelder brudens etternavn)av presten,mon tro?Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takker igjen for forsøk på hjelp.Nei, dette er svært forvirrende. Vi får la det synke litt og så komme tilbake senere. Eller at noen andre, men også dere, har synspunkter videre på dette, er jeg takksam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Hermod! Fant noe på Bård! Baard Endresen Lothe, i 1805: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kinsarvik i Ullensvang, Klokkerbok nr. E 5 (1804-1811), Kronologisk liste 1805, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1949&idx_id=1949&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan dette være Bård Endersn's datter Lisbeth,som gifter seg 18 juni 1823 med Johan Andersen i Kvinherad? (Hennes alder ved vielsen er 34 år ,og faren hennes heter Baard Endressen) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 5 (1811-1835), Ekteviede 1823, side 180. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11554&idx_id=11554&uid=ny&idx_side=-118>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Om to timer drar jeg på en 14 dagers ferietur til Gran Canaria. Jeg vil derfor fortelle at jeg ikke kan svare på event. videre utvikling, men håper Ann-Mary og andre prøver å løse mysteriet. I hvert fall takk på forhånd!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.