Gå til innhold
Arkivverket

[#56989] Noen som vet hva en 'knibbel' er?


Gjest Torgrim Sørnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgrim Sørnes

I 1803 slo Gjermund Tingstå en kvinne, Kari Søftestad, ihjel med en 'knibbel'. Noe senere i rettsreferatene står det omtalt som et 'Træ-instrument'.Men hva var det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Mange slags takk! Dette forum tror jeg man kan spørre om hva det skal være og likevel få svar samme aften. Altså en 'kølle' - evt. 'batong'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Takk igjen! Jo, 'knibbel' dukker opp i den dansk-norske høyesteretts referater, ikke i de rent norske rettsinstansene. Det er dommer Falbe som bruker det, og han var så vidt jeg vet pære dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Anbefaler å kjøpe boken, den viser de ord som er vanskelige og forskjellige på dansk/norsk/svensk.Den fåes kjøpt på capris.no, for 153,-. Kan sterkt anbefales, boken var levert på mindre enn 2 dager etter bestilling........!!!!Ellers så anbefales Etymologisk ordbok, f.eks den av Hjalmar Falk og Alf Torp. Den fåes kjøpt på som faksimile utgave på Bjørn Ringstrøms Antikvariat, Oslo.Ordbok for Slektsforskere av Terje A. Telmo er også en god bok å ha for hånd.Mange ord som dukker opp i de gamle kildene som ikke brukes mer og dermed er fremmed for den moderne forskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ordet 'knippel' er også brukt i nyere litteratur. I Sverre Løbergs bok, 'Det jeg husker best' (Oslo 1966) siteres følgende fra side 172-73: 'Deretter ble en nederlandsk jøde hentet fram fra geledet, stillet opp på en skammel, og flere ganger slått i marken med knipler' o.s.v.-endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.