Gå til innhold
Arkivverket

[#56991] Koner til Hieronimus Ulriksen Brugmann f på Neppelberg i Nesna 24.12.1686


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hieronimus Ulriksen Brugmann eller Brygmann er halvbror av min ane Anna Ulriksdatter Brugmann, men jeg har litt forskjellige opplysninger om hans 2. og eventuelt 3. kone. Han ble jo første gang trolovet i Herøy med Maren Stensdatter Whirtmann 30.06.1716, og de ble gift 25.08.1716 i Herøy. Jeg har oppgitt at Hieronimus ble gift 2. gang i Gildeskål med Magdalena Sophia Brun 24.07.1726. Jeg har også notert at han var gift 3. gang med Mette Sophie Hansdatter Brun. Er 2. og 3.kone her egentlig den samme? Jeg har ingen kilde på eventuelt giftermål nummer 3, og heller ikke noe om når Hieronimus eventuelt skulle ha blitt gift med Mette Sopihe Hansdatter Brun. Jeg har jo mistanke om at dette kanskje er noe jeg har funnet på en internettside, og at den som da har skrevet opplysninger på den siden har blandet Mette og Magdalena her? Håper noen kan rydde opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg har dødsfallet på Hieronimus, men jeg fant han gravlagt på Sandnes kirkegård av en eller annen merkelig grunn. Han ble gravlagt Dom.Oculi(3.søndag i faste) som var 26.02.1758. Takk for opplysningene. Jeg hadde ikke noe dødsfall på Magdalena Sophia Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Som det jo ser ut til så må Hieronimus ha vært gift med Mette Sophie Hansdatter Brun kun i få måneder hvis de i det heletatt var gift. Første kona Maren Stensdatter Whirtmann døde jo 27.03.1725. Hieronimus jo da ha giftet seg senere i 1725, og hun ha levd kun kort tid etter inngått ekteskap. Det mest sannsynlige er vel at de i heletatt ikke var gift med hverandre. Siden Magdalene døde i 1773 og Hieronimus i 1758 så kan han jo ikke som jeg først trodde ha vært gift med Mette etter Magdalena. Første kona Maren Stensdatter Whirtmann døde jo 27.03.1775, og han ble gift 24.07.1726 med Magdalene Brun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.