Gå til innhold
Arkivverket

[#56993] Noen som klarer å lese hva der står?


Gjest Unni Lauvås
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Lauvås

Gjelder ektepar nr 11 Permanent sidelenke: Lenke Timan Olsen Sæter og Elen Birgitte Olsd Malefeten, han 25 år hun 24. Forlovere er Ole Andersen Sæter og Peder Pedersen, men hva mer står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Takk Berit, ligger denne på Aukra eller er den i Fræna? De er begge fra Fræna. Låg Fræna under et annet prestegjeld rundt 1820? Ligger ikke skannede kirkebøker for Fræna ute før ca 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Vågøy (Vaagøe) kirke var annekskirke under Aukra (Agerøe) prestegjeld frem til 1845. Vågøy ble da Ytre Fræna sogn mens Indre Fræna omfattet de som sognet til Myrbostad kirke.Siden vielsen fant sted i Vågøy-kirka så vil jeg tru at det er som du skriver, Unni, at de begge ihvertfall bodde i Fræna da de giftet seg. Sæter-navnet tyder imidlertid på at han opprinnelig var fra Gossen (i nåværende Aukra kommune). Og hun er nok fra Malefeten i Hustad sogn i Bud (Boe, Bod, Bu) prestegjeld. Men det er jo slett ikke usannsynlig at de senere tok seg et annet etternavn dersom de f.eks. bosatte seg i Vågøy-området i Fræna. Det var helt i samsvar med datidens navneskikk.Selv er jeg opprinnelig fra Bud og tør vel si at jeg har rimelig god oversikt over dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Har funne ut at Timan er fra Valle, og Elen Birgitte fra Hustad. Dette er min mors familie, hun er fra Aukra (Gossen). Takker for hjelp som jeg har fått så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Ok, Valle sogner helt klart til Vågøy-kirka så det kan vel forklare at vielsen fant sted der. Men betyr det du skriver at de bosatte seg på Gossen etter at de giftet seg?Forøvrig så var min farfar fra Skarshaugen på Gossen.Bare hyggelig at vi kan hjelpe hverandre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Her er dåpen til Timand Permanent sidelenke: Lenke nr 2. Hva står under dåpsdato, Ser at foreldre er Ole Timands Valde og Taale Biartesd men det står noe mer om de. Så var de fadderene da. Leser Anders Nils Valde, Lars Timands ibid, Marit ? Hestad, Guri Biartesd ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei Unni!Det står at dåpen foregikk i kirken. Alternativet var jo gjerne hjemmedåp dersom barnet var sykt og man ville jo 'kristne' det hvis man var redd for at det ikke skulle overleve.Det ser ut som at Ole Timandsen er titulert Gaardbonde og Taale er jo hustru.Fadderne ser ut for å være Biarte Knudsen Hestad og lenger ned Marit Jensdtr. (hennes foreldre) og Guri Biartesdtr. (Taales søster) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11545&gardpostnr=123&personpostnr=2368&merk=2368#ovre>LenkeOg dessuten, og som du skriver Anders Nilsen Valde og Lars Timandsen (Oles bror)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Det var fort gjort :o) Sitter og leter etter dåp til Elen Birgitte. Har to årstall å forholde meg til, da de gifter seg er hun et år yngre en timan, f. ca 1820, når hun dør er årstal for f. 1825 så en plass mellom der må jeg vel finne henne. Har ikke navn på foreldrene hennes enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Det hjelper med lokalkunnskap har jeg funnet ut. Men så er det jo også en trøst at man gjennom å arbeide med et område opparbeider seg en slags lokalkunnskap og da mener jeg særlig kjennskap til gårds- og stedsnavn. Kart har for meg vært et nyttig hjelpemiddel på steder der jeg ikke har detaljert kjennskap. Særlig har jeg benytta karttjenesten på finn.no der man kan zoome inn og ut på et lokalområde. http://kart.finn.no/Elen Birgitte var jo fra Malefeten, Hustad i Bud, og da er jeg jo på hjemmebane ..... så nå blir fristelsen stor ....;-0)Det du nevner om at man støter på ulike fødselsår og andre årstall, er typisk for både kirkebøker og folketellinger, har jeg erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Ja lokalkunnskap er en fordel. Har jobbet mest med min far si slekt og da er jeg på hjemmebane da trenger jeg bare å se i Sveio og Finnås sine kirkebøker, så der er jeg 'lommekjent'. Noe verre når det gjelder mor, da må jeg lete mer, må finne ut av Aukra, Fræna, Thingvold, Borgund og Ålesund osv. Da er det kjekt med dette forum når jeg står fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Dette er nok Elen Birgittes dåp, født 25 des. 1819, døpt 26 des. 1819 (jøssenam, der gikk det unna), men det kunne jo vært et tilfelle som ellers ville ha medført hjemmedåp (?)LenkeJada, det er kjekt at vi kan hjelpe hverandre ..... alle kan behøve hjelp i blant;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Får sjekke det i mårå, tidlig opp å på jobb i mårå :) bli så engasjert når det løyse seg, så då går timane litt for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Ja, det er nok det det står, - og hustru Marith Knudsdtr.Og fadderne er Gaardmand Anders Andersen Farstad (Oles bror eller far (?)), do (ditto, dvs. Gaardmand) Erik Eriksen Fetten, dreng Ingebright Rafaelsen Hustad (som var morbror til min tippoldemor :-)), Gaardmandskone Berith Knudsdtr. Vestad, do Maren Andersdtr. Skarseth, Anne Andersdtr. Farstad.Dersom Anders og Maren (og event. Anne) er søsken til Ole, så kan det jo tyde på at de har sin opprinnelse på Farstad (litt lenger nord i Hustad sogn). I FT1801 så finner man en familie på Farstad som inneholder både Ole, Anders og Maren i riktig alder og som er barn av Ander Andersen og Elen Olsdtr. (og det kan jo være henne, 'vår' Elen Birgitte er oppkalt etter). Anne kan jo være født etter FT1801 og likevel være gammel nok til å være fadder i 1819.Se linjenumrene 574 - 579. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.