Gå til innhold
Arkivverket

[#56995] Etterkommere av Martin Johannesen Rønhovde


Gjest Alf Magne Jamne
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Magne Jamne

Martin Johannesen ble født utenfor ekteskap 17.2.1904 og døpt i Stavanger domkirke. Jeg kjenner morens og farens navn. Finner ham igjen som konfirmant i Sandviken kirke, Bergen 11.5.1919. Han bodde da i Nils Hertzbergsgt. 3, Bergen, men ikke sammen med noen av foreldrene.Men så kommer mitt spørsmål: Er der noen som vet noe om hvor det ble av Martin. Jeg har lett nesten over alt i kirkebøkene i og rundt Bregen, både døde personer og ekteskap, men kan ikke finne noe om ham der.Jeg antar at dersom han ble gift, så kan han muligens være flyttet ut av Bergen og dermed havna hvor som helst.Setter stor pris på om noen kan tipse meg her.mvh Alf Magne Jamne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Rønhovde eller Runnhovde er et stedsnavn på Valestrandsfossen på Osterøy. Faren og hans slekt finner du sikkert i bygdebok for Hamre bind 2.Da du vet navnet på moren, bør du prøve å finne hennes slekt. Han hadde sikkert kontakt med henne.Når gutten var 15 år i 1919 var han muligens begyndt i arbeid i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Magne Jamne

Takk, Agnar, men morens slekt har jeg fullt ut. Og saken er den at Martin er født utenom ekteskap. Han bodde ikke i Stavanger hvor han ble født, men har flyttet til Bergen, da jeg finner ham igjen som konfirmant i Sandviken.Men heretter har jeg mistet ham. Kan heller ikke se at han bodde hos faren da jeg heller ikke kan finne ham noen steder.Har lett i alle kirkebøker om han kunne ha giftet seg noen steder, men det er negativt det også.Kirkebøkene fra Hamre (Osterøy) og omliggende kirkesogn kan heller ikke fortelle meg noe her.Tenkte noen kunne kjenne igjen navnet, og tipse meg litt for å komme videre.mvh Alf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Det er god mulighet for at folkeregisteret har opplysninger om når han døde og hvor han bodde.Der er det ikke hjelp å få for vanlige folk. Han kan jo ha kuttet ut etternavnet og bare kalt seg Johannesen. Hvis han har flyttet kan han ha tatt stedsnavnet der han kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Magne Jamne

Ja, det kan nok hende han har brukt Johannessen, men der finner jeg heller ikke noe.Statsarkivet i Stavanger prøver å hjelpe til der nede, så jeg håper på svar derfra snart. Men siden han var konfirmant i Bergen, er det kanskje en idee å kontakte Statsarkivet i Bergen.Fint at du satte meg på den ideen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg ser i kyrkjeboka (konfirmasjon) at mora sitt namn er Bjørndal. Dersom han ikkje hadde kontakt med faren, var det vel mest sannsynleg at han nytta mora sitt etternamn? Dersom mora gifta seg seinere, kan han ha brukt stefarens etternavn. Dersom han vaks opp hos andre, kan han ha brukt deira etternamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Magne Jamne

Det mest sansynlige er at han vokste opp hos 'andre'. Men det er det som er bøygen her. Kirkebøkene i området jeg har lett i har ingen med 'Martin m/hans fødsel/dåpsdato'.Han har ikke vokst opp hos moren. Hun ble senere gift og bodde i Stavanger, mens den rette faren bodde ett sted i Bergen eller Hordaland.Jeg tror mest på at han kan ha flyttet ett annet sted etter konfirmaskjonen. Han kan også ha funnet en å gifte seg med fra ett annet sted. Eller han kan ha jobbet ett annet sted, og kanskje han døde ett sted. Så det er problemene mine.Litt vanskelig dette her når vi ikke har folketellinger senere enn 1900. Det er kirke og bygdebøker man har å hjelpe seg med. Men det er kanskje ett håp hos Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.