Gå til innhold
Arkivverket

[#56997] Røldal 1875-telling


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har fått henvendelse fra USA om det fins 1875-telling for Røldal i Hordaland. Ser ut som det ikke er digitalisert hos Digitalarkivet. Er det noen av brukerne som har det på papir?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!H.Kvale, takk for ditt innlegg!Jeg var innom RHD, men fikk ikke opp de jeg skulle ha. I 1865 bodde familien på Gryting. Ole Ormsen og Britta Knutsdatter. Fikk opp noen personer med fødested/bosted Røldal, men ikke de aktuelle. Det kan se ut som kun noen gårder er med i folket. 1875. Stemmer det?mvh. Kristin S. Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Ann-Mary Engum!Takk for ditt innlegg!Jeg vet ikke hvordan/hva vi kan gjøre nytte av dette registeret. Eneste er at jeg får folionr. 251 etter å ha søkt i registeret. Hvor finner jeg da den aktuelle folketellingen med det oppgitte folionummeret?(gård:Gryting.Plass:Runnene)mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

De kan ikke ha emigrert disse folka du leter etter, mange drog til USA fra Røldal. Finner du folka i 1900 tellingen?Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiDen nærmeste folketellingen jeg finner er denne fra 1865:Lenke1865-telling for 1229 Røldal Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Merknad (gard) Overskrift 82 2 59 Kirkekredsen Røldal Røldal Gryting 42 1 Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Merknad (person) Stort kveg Får Bygg Poteter 380 24 1 Ole Orms. Husfader Gaardbruger Selveier og Skomager g 43 m Røldals Sogn 2 4 1/2 1 1/2 381 25 Britta Knudsd. Hans Kone g 40 k Røldals Sogn 382 26 Knud Ols. Deres Søn ug 9 m Røldals Sogn 383 27 Niels Ols. Deres Søn ug 5 m Røldals Sogn 384 28 1 Orm Ols. Hans Fader, Husfader Inderst Daglønner g 72 m Røldals Sogn Noget Understøttelse af Fattigvæsenet 1/8 2/8 385 29 Marta Helgesd. Hans Kone g 61 k Røldals SognEllers finnes det digitaliserte kilder som gjelder Røldal, under slektsforskning, Hordaland/Odda. De eldste folketellingene finnes under Rogaland, Suldal/Ryfylke.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til Mary-Ann E., Kjetil F.H., Tove T.E., og Karin R. for deres innlegg!Ifølge folketellinger i USA og bygdeboka, så emigrerte alle sønnene unntatt Nils, f. 1861. Han og moren Britta er i folket. 1900. Faren døde i 1890.Det er rett folketelling 1865 med de rette personene.Jeg skjønte ikke helt det med slektsforskning. Mener du/Karin databaseveljeren?Kunne du putte her en link/lenke til det med slektsforskning, Hordaland/Odda? For å klargjøre litt.Hensikten med å få tak i 1875-telling er for å se om Knut, f. 1857 var allerede emigrert i 1875 eller ikke. Kan hjelp fås hos Statsarkivet i Bergen ved spørsmål om det kan opplyse hva som står på folketellingen for den aktuelle gården?mvh. Kristin S. Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Her er lenkenLenke Hvis du klikker deg inn på Hordaland, deretter på Odda, finner du digitaliserte kilder. Der finner du også en relevant folketelling, men som dessverre ikke er digitalisert.Hvis du klikker deg inn På Rogaland, vil du finne eldre folketellinger fra Røldal under Suldal.Du kan jo se under emigranter, feks fra Bergen, men mange røldøler reiste fra Stavanger, feks besten min og en stor søskenflokk.Ja, du kan legge inn et spørsmål til Statsarkivet under tema arkivspørsmålmvh Karin Romstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Karin R.!Takk for ditt innlegg med svar!Nå skjønner jeg at du mente hos DIS-Norge.Jeg skal legge inn et spørsmål i Arkivforumet.mvh. Kristin S. Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.