Gå til innhold
Arkivverket

[#56999] Noen som kan tyde hva som står der for meg?Greier det ikke selv.


Gjest Renate Sætre Holstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Sætre Holstad

Ulstein/Ulstein: 1848 - 1882, Ministerialbok er kirkeboken jeg har brukt.Er helt ny med dette her så er ikke så flink til å tyde denne skriften, har du muliget til å hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Jeg mener det står som foreldre: Husmand Knud Larssen (her skrevet med dobbel-s, noe som ble brukt tidligere i norsk og som fremdeles brukes i tysk) og Serina Rasmusdtr. Aasen.Jeg antar at det er de man finner igjen i FT 1865 (da skrives hennes navn Sirine).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tar de jeg tror jeg greier av fadderne: Elias Hansen Kleven,Bernt Larsen,Rasmus Iversen,Berte(Dorte?) Eliasdt.,Ane A, Amundsdatter Bredvig...Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Det står vel kanskje Pladsmand osv. Fadder nr.2.Bernt Larsen Aasen KAN være Knud's bror. Fadder nr.3.Rasmus Iversen KAN være Serine's far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Sætre Holstad

Svarer til Bjørn Olav Kleppe.Dersom Husmand Knud Larssen er Rasmus Elias Johannes far, hvorfor står han ikke da oppskrevet som far under folketellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vil tro at dette er Rasmus og broren Gullik som tjenestefolk i 1865, og derfor ikke bor hjemme hos foreldrene Lenke Det er en mulighet for at de er tjenere hos en onkel og tante.Ang. Gullik, så fant jeg dette på FS: Gullck Johannes f.6/10 dpt.27/10 Ulstein - 19/1 1902, foreldre Knut Paul Larsen Asen og Ane Serine Rasmusdt. Hol. Jeg har ikke sjekket det mot kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Godt spørsmål, det tenkte også jeg på. Hvis Rasmus levde i 1865 så var han jo 15-16 år, og det var jo ikke uvanlig at de var ute i tjeneste i den alderen. Og i såfall så er det sannsynlig at han er oppført på den gården der han var i tjeneste.Jeg er enig med Jon Erik Berg-Hansen at det er mulig at det er Pladsmand det står, men det er bare en annen betegnelse på husmann.Når det gjelder fadderne så er vi visst nokså enige her. Jeg mener å lese: Elias Knudsen Kleven, Bernt Larsen Aasen, Rasmus Iversen Sundgot, Berte (el. Dorte) Eliasdatter ibid (altså Sundgot) og Ane Amundsdatter Bredvig (og så står det noe jeg ikke kan tyde).Jeg heter forresten Kleppen (navnet kommer fra Bud i Romsdal).Hilsen Bjørn Olav ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Gullik Johannes,fra kirkeboken: Døpt nr 46,Ulstein 1844: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ulstein, Ministerialbok nr. 509A02 (1833-1847), Fødte og døpte 1844, side 70. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2241&idx_id=2241&uid=ny&idx_side=-71>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Gullik Johannes,født 6 okt 1844.Død 19 jan 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Sætre Holstad

Tusen takk til alle sammen, dere har vært til stor hjelp:)Blir nesten flau av å spørre, men hva betyr FS? Er ikke helt inn i desse forkortningene enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Sætre Holstad

Tusen takk til alle sammen, dere har vært til stor hjelp:)Blir nesten flau av å spørre, men hva betyr FS? Er ikke helt inn i desse forkortningene enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Sætre Holstad

ok:) takker. Har funnet han og litt onformasjon, men ikke om han er gift eller hatt barn. Er det bygdebøkene på biblioteket jeg må lese i for å finne ut mer?MvhRenate:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Du skal slett ikke være flau over å spørre om det er noe du lurer på. Vi har alle vært nye på dette feltet en gang. Jeg synes forøvrig det er veldig nyttig å lese de forskjellige innleggene på debattforumet her. Her er det utrulig mange flinke, kunnskapsrike og hjelpsomme folk.Bygdebøker kan være gode kilder. Selv har jeg mest brukt kirkebøker og folketellinger. Jeg har imidlertid erfart at det har vært gjort mye feil i både kirkebøker og folketellinger, både når det gjelder feilskriving av navn, årstall og alder.Man må være litt detektiv, men det er fryktelig morro!!Forøvrig så fant jeg en Gulik (med en *l*) under Ulstein i FT1900 og som er født i 1844.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Sætre Holstad

ok:) takk, men Gullik er broren til Rasmus som jeg leter etter:) Men søkte inn på den linken du sendte meg og skrev inn Rasmus Knutsen (Ettersom han mest sansynelig har skiftet fra Rasmus Elias Johannes Larsson til Rasmus Knutsen Asen) Da kom det opp Rasmus Knutsen Hareid (Hareid er da kommunen jeg kommer ifra og er side ved side ved Ulstein) Men det eneste problemet var da at denne Rasmus var født i 1856 og ikke i 1849 som jeg da har funnet ut som før. Sitter litt fast her ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Renate!Bare spør om hjelp,Renate,så snapper du opp mye etterhvert! Start gjerne med å utforske FRAMSIDA til Digitalarkivet,du vil bli overasket over alt som finnes i denne basen. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje det er best om vi gikk litt framover i tid igjen, og starter med det barnet som tydeligvis har Rasmus som far. Hva het barnet, hvor og når født, navnet til moren og ble Rasmus gift med henne? Kanskje du ikke kan svare på alt, men noen av disse opplysningene har du kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Ja, nå er det sengetid her også. Men man blir jo litt 'gira' på dette da, så det var da merkelig om vi ikke skulle finne ut av dette. Og særlig siden vi tydeligvis er flere som har latt oss engasjere.... :-0)Ha ei go' natt, alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Sætre Holstad

Jeg vet ikke hvem som er barna hans eller noe gentlig:) Er bare et GAMMELT maleri vi har her som vi har hatt i mange mange år, så vi da tror hører til denne Rasmus, der for hadde det vært spennende å finne ut om han var en fjern slektning:)Hele familien er helt gira nå etter å finne det ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det et portrett av Rasmus, eller er det han som har malt bildet? Om det er han som er maleren, hvilket navn har han signert med - Rasmus Knudsen eller Rasmus Larsen - og står det hvilket år ? Det var mange spørsmål igjen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Sætre Holstad

Det er et maleri vi tror han har malet:) Grunnen til det vi tror det er at en vi kjenner var på besøk her og han er litt klarsynt, vi har lenge kjent noe som har vært her, og det faktisk i trappen der det bilde henger. Han fikk bare opp et årstal 1849 og et navn som da var rasmus, og da vi søkte på kirkebøkene fant vi jammen en mann ved navnet rasmus som var født i 1849. Syns dette var veldig interessant, derfor ville jeg finne ut mer.Etter dette innlegget er det sikkert ikke så mange som vi svare meg, siden ikke alle er så veldig interessert i det overnaturlige, men det hadde vært fint om dere fortsatt ville hjelpe:)HilsenRenate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vel, jeg tror ikke på slikt, men det er jo ikke det som teller her.Er du helt sikker på at det ikke står en signatur og et årstall på bildet, forsiden eller baksiden ?Her er Rasmus med familie og flere i 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.