Gå til innhold
Arkivverket

[#57001] Jacobsen fra Ørsta?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I første omgang prøver jeg meg med å etterlyse en jeg ikke kjenner fødselsdata på, heller ikkje fornavn. Det jeg vet om denne Jacobsen var at han flyttet fra Møre og Romsdal til Hundvåg utenfor Stavanger, jeg antar at han ble født ca 1880 årene? Dattera hans ble gift med Ingolv B. Johansen fra Røst.Denne Jacobsen skulle vistnok være i slekt med Ivar Aasen?Det er kanskje ikke mulig å finne noe om denne karen her siden jeg har så lite info om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Heit uråd skulle det vel ikkje vere. Det sikraste er vel om du kan finne vigsla til denne Ingolv og Jakobsen-dottera. Der vil namnet hans stå.I 1880-åra vart det døypt to gutar i Ørsta med farsnamn Jacob: Ole Nikolai Mo 1884 (far: Jacob Hansson Mo) og Anders Olai Liadal 1886 (far: Jacob Jacobson Liadal). Vi finn dei s. 226 og s.41 i Ørstingar). Det er litt uklart kvar det vart av dei to. Anders er ført opp med kone og eitt barn (d. 2 år), men det er uklart om ei budde fast i Ørsta og om dei evt. hadde fleire born. Ole er det ikkje sagt noko meir om, anna enn at han d. 1935 og budde i Ørstavik. Slekt med Ivar Aasen kan gjelde mange - det spørst kor nær det skal vere. (Tanta hans er ein av mine aner, så eg er i slekt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg ser at det er fleire ved navn Hans Jacobsen i Volda i FT for 1900. Det er mulig at det kan vere ein av dei? Det eg veit førebels er at Hans Jacobsen får ei dotter kring 1915 og var busett på Hundvåg ved Stavanger då han døydde om lag 1950.Kanskje det er nokon som kan klare å finne ut litt meir om denne karen? Eg trur at ei av døtrene hans heitte Margit og at ho vart fødd kring 1915?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg kan ikke med 100% sikkerhet si at Hans Jacobsen var fra Ørsta, men han bodde i allefall på Hundvåg og døde i starten av 1950 åra.Kan noen hjelpe meg å finne ut litt mer om han? Dattera hans ble gift med Ingolv Børe Johansen fra Røst. Jeg vet ikke når tid dattera ble gift med Ingolv, men det kan ha vert i 40 åra. Denne dattera til Hans Jacobsen ble født ca 1915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror jeg har funnet den rette familien på nr 62 her Lenke Kanskje noen av dere klarer å finne ut litt mer om forfedrene til Margit Johanne som døpes her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt en del etter både Hans Jacobsen og Tommine Johansen uten at jeg har klart å finne ut noe om noen av dem. håper at det er noen av dere som er vant med å søke at dere klarer å finne ut noe om forfedrene og søskene til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.