Gå til innhold
Arkivverket

[#57004] Halvor Bardosen, Stjørdal omkring 1800.


Gjest Ola Herje Raumli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Herje Raumli

Jeg har problemer med å skille to personer fra hverandre. Det gjelder Halvor Bardosen 29 år v/FT1801 ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11714&gardpostnr=246&personpostnr=5558&merk=5558#ovre>Lenke) og Halvor Barosen 28 år v/FT1801 (Lenke). De har altså samme navn, har omtrent samme alder og er bosatt i samme område. Åpenbart er de to forskjellige personer. Dette til tross for denne beskrivelsen i bygdebøkene for Stjørdal: ”Halvor Bardosen ble født på gården Sonbjørgen i Hegra, Stjørdal. Han ble husmann under gården, uvisst når. I 1801 er Halvor ført opp som husmann på Svortesbakken, en plass under Nordre Svorte i Lånke, Stjørdal. Fra Svortesbakken flyttet han en tid før 1807. Det året bodde han på en plass under Rødde; Røddesfallet. Høsten 1807 gikk det et skred ved Røddesfallet og Halvor mistet alt han eide. I et gammelt skriv (håndskrift av en Peder Eistensen) heter det: 'En anden husmand Halvor havde ogsaa nær omkommet. Han vaagnede ved drønnet og susen af faldet, stod op og saa ud gjennem det søndre vindu og saa da, at laden var borte, samt at jorden var bortrundet lige til stuen. Paa nordre side var ingen dør at komme ud, han slog da ud et vindu, tog et af børnene i en feld og begav sig ud gjennem vinduet. Da han havde bragt det i sikerhed, ilede han tilbage for at redde de andre barn som hans kone ragte ham. Da han ogsaa hadde dette i sikkerhed, skyndte han sig paany tilbage for at hjelpe sin kone, men for silde. Stuen og konen var faldet langt i leret, saa han i mørket ikke kunde redde hende. Da det blev lyst, saa han at stuen ikke havde reiset. Efter en tids forløb fik han dog ved hjelp af stige og taug sin kone levende op af dybet, men hun forblev siden krøbling og gik ikke paa fødderne, men paa knæerne sin øvrige levetid'. Omkring 1808 festet Halvor og kona en plass i Værnesmoen av William Wessel på Værnes. Plassen het Litj-Hans-Ymber-Rommet. Her ble Halvor boende til sin død. Kona døde først og Halvor giftet seg pånytt med Sigrid Johnsdatter Hellesleiret 2/11-1833. Hun var født i 1799 i Jøsåsen. De fikk ingen barn.” Jeg mener dette er en sammenblanding av to personer med samme navn. Halvor (om det er en og samme person slik bygdeboka beskriver) kan vel ikke ha vært både på Sonbjørgen og Svortesbakken samtidig slik det går frem av FT1801. Bygdeboka tolker det tydeligvis slik at han først var på Sonbjørgen og siden flyttet til Svortesbakken. For meg er det tydelig at det er to personer, en som bodde på det ene stedet og den andre på det andre i 1801. Ser vi på hvem de var gift med, så er den ene gift med Marit og den andre med Randi. Jeg mener at Halvor som var gift med Marit er Halvor som ble gift 28.04.1800: Lenke. Den andre Halvor som ble gift med Randi finner vi her (gift 22.11 eller 12.12.95):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Det er vel ingen tvil at det må være to jevngamle Halvor Bardosen i Stjørdal 1801 og at bygdeboka har tatt dem som en og den samme person. Hvilken av dem er din?Jeg kjenner ikke til noen av disse Halvor Bardosen. Jeg så gjennom KB for Stjørdal 1771-74 uten å finne noen Halvor døpt med Bardo som far. Har du funnet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Jeg har funnet dåpen til Halvor Bardosen fra Sonbjørgen: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925610592.jpg>Lenke (se nr. 3 øverst, s. 262). Dette er ikke ”min” Halvor. Han jeg er ute etter kalles Halvor Bardosen Reppe når han giifter seg i 1800: Lenke. Han og kona Marit får barna Marta f. 1805, Peder f. 1809 og Marit f. 1812. Marit er min ane. Men jeg har ikke klart å finne ut noe mer om Halvor Bardosen Reppe som i FT1801 må være den Halvor som bor på Sorte Øster, Svortesbakken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.