Gå til innhold
Arkivverket

[#57005] Foreldre til Nils Johan Nilsen & Marte Maria Johannesdt. født i Bergen


Gjest Yvonne Trengereid Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Trengereid Eide

NILS JOHAN NILSON Født 19.06.1804 Bergen, døpt 24.06.1804 KK Bergen. Død 03.08.1857 Heggøy, begravd 08.08.1857 Manger. Gift Manger 09.04.1825 med MARTE MARIA JOHANNESDT. ** MARTE MARIA JOHANNESDT. Født 02.03.1804 Sandviken, døpt 11.03.1804 KK Bergen. Død 16.03.1882 Heggøy, begravd 22.03.1882 Herdla. Gift Manger 09.04.1825 med NILS JOHAN NILSON (78).Nils Johans dåp: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=dp12011668&gardpostnr=17844&personpostnr=51828#nedre>LenkeSøsken Nils Johan: Lenke LenkeMarte Marias dåp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her skal eg fremlegge nok ein teori for deg, men dette må jo sjekkes ut.Her gifter Johannes Monsen Blom seg med Marta Nilsdatter Sture [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=99&filnamn=manv1759&gardpostnr=2008&merk=2008#ovre>LenkeEr dette samme ektepar i Sandviken i 1801 LenkeDette paret får da 2 barn, ett i 1801 og ett i 1807, begge barn med samme navn. Er da faren sitt navn ved Marte Maria sin dåp oppført med feilt navn, altså Knudsen istedenfor Monsen, så kan ho være født mellom disse to. LenkeI 1810 dør da Marte Nilsdatter, kone til Johannes Monsen f. i Manger. LenkeHer gifter ein enkemann Johannes Monsen seg opp igjen samme året 1810 LenkeI folketelling 1815 har vi ei Marthe Marie som er fosterdatter LenkeI folketelling 1815 finner me Johannes Monsen og Christi Knudsdatter her, uten at eg kan seie om dette er samme mann fra Manger. Det bur ei datter som heiter Anne Carine der som alder stemmer på. LenkeHer døde Johannes Monsen i 1820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Hei. Oddvar! Har ikke satt meg helt inn i teorien din enda da jeg tror det er best på dagtid :o), men har sett i svigermors bygdebøker for Meland (gave fra meg for noen år siden; kom godt med gitt :o)) og funnet følgende:Nils Erikson Kårbø (r.1743-1788) gift 1772 med Eli Persdt. Husebø (r.1745-1833) bor på Kårbø bnr. 8 i perioden 1768-1805. De får 9 barn sammen. En av dem er den Nils du fant i innlegg 2 og det ser ut til å være jackpot så langt: Nils f. 1775, gift 1797 med Botilla Eriksdt. Bratshaug. Bosted Sandviken.Finner derimot ikke Botilla/ Botille/ Botle på Bratshaug i bygdeboken. Må nistirre litt til på navnene på brukerne der,da det ikke hjelper meg noe å se i navneregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Du finner Botilla Eriksdatter på bruk 2 på Bratshaug (side 140 i bygdeboken).Marthe Marie og Nils er også mine aner og det stemmer bra det som står over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Hei M. Halvorsen. Hva mener du med at det stemmer bra? Har jeg gjort noen feil som må rettes på, eller har du det samme som er notert her? Min ane av Nils J. & Marte M.`s barn er forøvrig Kristi Nilsdt gift til Blom. Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Hei, Jeg har registrert det samme som over, men er usikker på dødsfall for Johannes Monsen i 1820 da det også er Blom i Haus. Kristi Nilsdatter gift til Blom er min 2xtipp. mvh Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Hei M for Martin! Kristi er min ane ut ifra min oldemors (farfar) mor; Johanna Eriksdt. Blom. Rart det der med slekt :o) Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Gravlagde Bergen 1816-1886 -) Den eneste kvinnen jeg finner med navn som begynner på 'bo' og med etternavn som begynner på 'er':Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Hei Oddvar. Har omsider fått sjekket ut teorien din:o) Det høres bra ut men hvordan finne beviset på at farens farsnavn var Monsen og ikke Knudsen?Jeg har sjekket om Johannes Knudsen og Marte Nilsdt fikk flere barn uten resultat, likeså med ekteskap mellom disse to i Bergen. De virker rett og slett 'borte i kildene' foruten ved datterens dåp. Johannes er forøvrig her omtalt som arbeidsmann uten at det fordypes nærmere.Teorien din finner jeg dermed svært sannsynlig, men så er det føre inn riktig i systemet mitt da:o) Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Der kan eg nok ikkje hjelpe deg, du lyt nok ta gradene oppover. Først konfirmasjon, giftermål, faddere i barnedåp eller skifter. Kanskje finner du ett svar, kanskje ikkje, slik er det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Hadde de enda holdt seg på bygdene så jeg hadde hatt et stedsnavn å gå etter bak navnet deres..Hei Oddvar! Tusen takk for all hjelp! Dukker det opp noe i mitt desperate søk etter en avklaring, legger jeg det nok inn her for å få en 'støtteerklæring' på at det går rette veien:o) Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Ettersom det er to med -Mons- i etternavnet ved Marte Marias dåp, har jeg søkt på ev. søsken av Johannes Monsen Blom. Det er ingen med de navnene der som jeg kan finne. Derimot var det en Jon, Christian, Ole og Jakob..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg kunne ikkje sjå at du hadde funne konfirmasjonen til Martha Marie og den er nok her under 172. Finn du noen tilknytting til de som her er oppført som foreldre, da fosterforeldre i såfall. Knud Nielsen g. Magnilde Knudsdatter Kilstad [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070514640472.jpg>LenkeKnud er vel han som dør her LenkeMagnilde er vel ho som døde her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Magnilde Knudsdatter Soltvedt var gift 28.11.1791 i Manger med Christian Monsen Blom. Christian Monsen Blom (f.1764) var bror til Johannes Monsen Blom (f.1770). Foreldrene til Johannes og Christian er Mons Jonsen Blom og Kari Christiansdatter Sture. Det er vel rimelig sikkert at Johannes Monsen Blom er far til Marthe Marie Johannesdatter f. 1804 i Bergen.mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Hei Martin & Oddvar! Jeg kan vel anse dette som siste biten i puslespillet? Hvis ikke er det mange 'tilfeldigheter' som dukker opp her. Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Legger til at Marte Marias barn hadde følgende navn: Christian, Magnilde, Christie, Anne, Johannes, Nils & Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Mons Jonsen ble gift i Manger 1760 med Kari Christiansdt. Sture. Han var 60 år da han døde på Blom i 1787, altså født ca. 1727.Kari Christiansdt. finner jeg derimot ingen info om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Hei, Mons og Kari trengte ekteskapsløyve. Jeg tror Christian Jacobsen Skjellanger (f.ca.1678/80) og Anne Johannesdatter Sture er foreldrene til Kari Christiansdatter Sture.Ekteskapsløyve Bergen stift 1717-1804: Mai 09 1760 Mons Jonsen Blom Manger EF Kari Christiansdtr Sture Manger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Se Debatt #57234 på arkivforumet for skifte etter Christian Monsen Tjelstø som bekrefter at broren Johannes bodde i Sandviken.Skifte etter Anne Johannesdatter Sture sin søster Brite Johannesdatter (på Skjold) skal vise at Christian Jacobsen og Anne Johannesdatter er foreldre til Kari Christiansdatter gift med Mons Jonsen Blom. Se Skifteregister for Nordhordland 1702-1857: 3114 Brita Johannesdtr Skjold Herdla 137 7a 1783-1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.