Gå til innhold
Arkivverket

[#57013] Mosjøen


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Dette kortet fra Mosjøen dukker opp og så lurer jeg på om det er nordover eller sørover en ser i bildet? Det ble vel et veldig dumt spørsmål da men slik blir det i blant.

bilete4301.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Enig !! – Men kanskje en liten aning vestover. Midt på bildet ser vi Dolstad kirke. Fotografen har jo nesten fått med hele Stortuva til (Øverst til høyre), og den ligger jo nesten rett vest for Mosjøen sentrum.IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til dere begge to for kjapt svar, det jeg var litt spent var om pensjonatet i vedlagte lenke var med i bildet, men det blir vel på en helt annen kant av byen når det var tatt sørover?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Man ser på bildet (innlegg 1) at jernbanen kommer nordover fra fjellet. Pussig dette her. På dette pensjonatet var jeg på kurs i slutten av 70-tallet, og jeg husker godt vi måtte gå et stykke nordover fra jernbanestasjonen, langs med en sterkt trafikkert vei (E6?). Hadde man tatt et tilsvarende panorama-bilde hvor dette pensjonatet hadde blitt med, kunne man ikke unngå at aluminiumsverket hadde blitt meget dominerende på bildet.Men dersom fotografen hadde tatt bildet rett vestover, hadde han fått med jernbanestasjonen + en del av aluminiumsverket. Hadde han vendt kameraet nordover hadde muligens pensjonatet kommet med, dersom ikke terrenget eller bygninger hadde skjermet. Men dette ville høyst sannsynelig blitt et bilde av aluminiumsverket.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Akkurat Iver! Jeg har prøvd å sammenligne bildet (1) med kartet i NAF-veibok men fikk liksom ikke ting til å stemme, men når det er tatt sørover så blir saken en annen. Elva en ser da, jeg regner med at det er Vefsna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk, da er mye belyst! Det er nok fra sist på 1960-tallet dette kortet også, senest 1971. Fjellene i horisonten da, hva er det for noe? Det blir rene geografi-kurset dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Leser i et bil-magasin i dag om en nyrestaurert Shell-stasjon fra 1933 i Mosjøen, det var prisverdig gjort å ta vare på den, så ros til den restaurerings-gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Så på programmet med Kong Harald, Arne Brimi, Vegard Ulvang og Arne Hjeltnes i kveld, men du verden for en flott elv Vefsna må være? Kjempeimponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Fjella i bakgrunnen er Vesterfjella (samisk Njaarka) (mellom dei trer Grøvfjellet best fram her, 1001 moh). Fjella inngår i den nyetablerte Lomsdal-Visten nasjonalpark (samisk Njaarken varjelimmiedajve). LenkePå den grøne trekanten 100 m aust for kyrkja står i dag huset som hyser bygdebokkontoret (ein del av anlegget til Vefsn museum/Helgeland museum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Så fin info da Knut, er det den snøranda som skimtes i horisonten som er Grøvfjellet på 1001 moh? Og når bygdebok-kontoret også er med så ble jo plutselig temaet litt bygdehistorisk også, og er det da trekanten på andre sida av elva, mellom veien og elva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Grøvfjellet ligg heilt til venstre, det er ikkje snødekt på biletet, men har ein del snøflekker. Bygdetunet (der Politimestergården, som no er kontorbygg, inngår) ligg på denne sida av elva. Du ser det grå taket på Perjordstua (kafébygget) parallelt med vegen forbi kyrkja. Og du ser torvtaket på den raudmåla Rynesstua til høgre for Perjordstua.Skjerva (Skjervo) var grensa mellom Mosjøen og Vefsn, den gongen Mosjøen var bykommune.Etter at biletet vart tatt, er det bygd ein E6 mellom kyrkja og elva. Kjem du køyrande gjennom Vefsn ein sommardag, får du kjøpt deg kaffe på bygdetunet. Det er verd ein stopp. Anten du vil gå derfrifrå til bygdebokkontoret, til kyrkja eller til byen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

kortet: uten å ha det for hånden, ser det ut til å være utgitt av aune. sjekk om nummeret bak ikke er F-4194-9 (?) i såfall er kortet utgitt i 1969.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

sikkert flere som sitter på en del postkort. synes dette er en artig avsporing her på forumet. har du ett gammelt aune-kort daterer jeg gjerne hvis du har nummeret bak. jeg har ikke greie på så mye, men her føler jeg meg på hjemmebane. og som her....ble det bekreftet at ett motiv kan føre til litt hyggelig info om stedet. håper vi kan få lov til å bruke dette forum til å dele visse opplysninger om 'gamle dager' på ett sted du nødvendigvis ikke bor på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.