Gå til innhold
Arkivverket

[#57015] Melodi til Wergelandssalme: Synder, slaae dit Hierte haardt?


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

En salme av H. Wergeland begynner slik: 'Synder, slaae dit Hierte haardt? O, da maa du lytte, det en Engel er, som saart, banke paa din Hytte. Aapne! han en Gang Himlens Port aapne dig i bytte.' Spørsmål: Til hvilken melodi skulle salmen synges? Noen som vet? En annen av hans salmer er denne: 'Kun dagligdags er al din Dont'. Melodi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Kun dagligdags er al din Dont' finner du melodiopplysninger om her: LenkeI denne basen er det mulig du også kan finne opplysninger om den andre. Jeg har ikke lett gjennom hele basen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Melvin Simonsen burde vært 100 år tidligere ute - han skrev sin melodi i 1934. Ved søk i Nasjonalbiblioteket ser jeg at også Lindeman skrev melodi til 'Kun dagligdags....'. Kan ikke finne den andre salmen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg regnet med at Melvin Simonsen ikke var den første. Poenget mitt var først og fremst å legge ei lenke til Nasjonalbibliotekets sang- og viseregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

L.M.Lindeman skrev en mengde salmemelodier. Han var jevnaldrende med Henrik Wergeland. Kan det tenkes at han skrev melodien til salmen (innlegg 1)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

fra Wikipedia om Hernrik Wergeland (1808-1845) http://no.wikipedia.org/wiki/Henrik_Wergeland sakser jeg:''En rekke komponister i eldre og nyere tid har tonesatt hans dikt, som Halfdan Kjerulf, Ole Bull, Eyvind Alnæs, Christian Sinding, Alf Hurum, Sparre Olsen, Thomas Beck, Conrad Baden(4 tekster), Eivind Groven (12 tekster) og Johan Kvandal (6 tekster). Johannes Haarklou har skrevet et oratorium over utvalgte tekster fra Mennesket 1845 med tittelen Skabelsen og Mennesket. Og det komponeres fortsatt til Wergelands diktning.''Så f.eks. en som Halfdan Kjerulf (1815-1868) kan kanskje være aktuell!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tone Groven Holmboe har tonesatt Henrik Wergelands dikt /salme 'Synder, slår ditt hjerte hårdt'. Den skal finnes i sangboken 'Der bruser toneelver, der blinker folkesang' der Siri Lappegård er redaktør og som er illustrert av Johanne Louise Groven Michaelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for opplysningene. Vi er ute etter den opprinnelige melodien. Det er vel lite trolig at H.Kjerulf kan ha tonesatt W.-dikt i W's tid (før 1845) - Ole Bull neppe. Mer sannsynlig er nok Lindeman. Wergeland benyttet ellers gjerne eksisterende melodier, om da ikke hans far, som var en habil komponist, laget noe for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå finnes det jo en del eldre salmer som ikke er med i Landstad (eller i den reviderte). På den annen side finnes det også en del eldre dikt, som innholdsmessig kan karakteriseres som salmetekster, uten at det har vært satt melodi til dem - så her har jo Arnfrid et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

'Kun dagligdags' står i Seips Visebok, med opplysning om at den kan synges til Lindemans melodi til Kingos salme 'Min sjel og ånd opmuntre dig'. Denne står i Landstas rev. nr. 415. Kanskje er Lindeman den rette mann å søke hos når det gjelder den andre salmen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Da jeg så nærmere etter i Landstads reviderte, fant jeg at salmen 'Min sjel og ånd......' også har melodi etter 'Thomissøns Psalmebog'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Thomissøns Psalmebog' (kom ut i 1569) er det vel neppe noen av oss som har. Står det kun etter 'Thomissøns Psalmebog'? Ikke hvilken melodi eller komponist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke om jeg kan hjelpe noe mer akkurat nå. Slo opp i L reviderte, men det ga meg ingen ideer. Jeg har imidlertid en 97 år gammel tante (presteenke) som er organist og musikkpedagog. Jeg skal spørre henne når vi snakkes. Hun har svært god husk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Har i dag vært hos min tante. Salmen har ikke vært brukt i hennes tid som organist (1935-1980), forteller hun. Har også vært i kontakt med noen av de ypperte innen religiøs tonediktning (salmer). Venter på tilbakemelding, men Ragne Groven Myhr som har skrevet hovedfagsoppgave om Wergelands diktning kunne ikke svare på det. Det er hennes søster Ton, som har laget tone i vår tid til salmen. Jeg har en slektning og venn som er organist og professor i liturgi, skal også konsultere han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Arnfrid: Mener du Dagne Groven Myren? Jeg tror hun er forespurt før. Det er ikke usannsynlig at W. skrev denne salmen til tidligere kjent melodi, men hverken i Landstad eller Norsk Salmebok har jeg funnet noen melodi som kan passe. Takk for at du tar deg tid til å hjelpe. Selv vil jeg kontakte H. Herresthal som også har stor viten på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.