Gå til innhold
Arkivverket

[#57018] Halvor Helgesen - fra Storelvdal ?


Gjest Knut Kvernflaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Kvernflaten

Halvor Helgesen giftet seg den 2.11.1769 i Ringebu. Den utkårede var den 25 år gamle Sidsel Andersdtr. Nordrum. Jeg har ellers bra kontroll på Sidsel. Men hvor kom Halvor Helgesen fra og hvor/når døde han ? Mvh Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Takk for hjelp Bengt - så langt ? -:) Lenken du viser til bekrefter vel at Halvor Helgesen kommer fra Storelvdalen. Men lenken viser en forlovelse - ikke giftemål - tror jeg. Halvor gifter seg i Ringebu 2.11.1769. Hovedspørsmålene er fortsatt ubesvart. Merkelig tilfelle denne karen. Ikke nok med at han ikke dør i Ringebu - de fleste barna han blir far til her i Ringebu - forsvinner også i tåkeheimen. Mvh Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Joda, det er vielsen som vises i lenken. Datoen 2. Nov. står helt til høyre. Han ble forlovet 24. sept. Imidlertid kunne det være av interesse å få tydet det som står i klammer litt lengre ned på siden. jeg tror det handler om samme Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Man skal ikke legge seg ut med kunnskapen på dette forumet. Takk til både Bengt og Grethe - dere har evig rett. Nå blir det å finne en fødsel på Østerdalssida som passer til denne knekten.Mvh Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

I Anders Fosvold: 'Bygdebok for Stor-Elvdal. Bidrag til bygdens historie' bind II (Hamar 1937) finner en under Søstu Stai (s. 569) oppført som sønn nr. 2 av Helge Olsen og Siri Tollefsdatter: Halvor Helgesen f. 1743, smed, bodde på Romsås i Ringebu.Opplysningene bør sikkert sjekkes mot andre kilder, men kan jo være noe å gå ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

For å finne dåpen til Halvor Helgesen tror jeg du må til kirkebok nr. 2 for Åmot (1734 - 1779), men den er ikke lagt ut enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvernflaten

Takk til Rune og Bengt. Det ser ut til at dere har fått 'løsgjengeren' under kontroll. Åmot (1734 - 1779) er på nettet Bengt.Mvh Knut Kvernflaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Onshus

Siri gifter seg igjen 9. oktober 1783 i Ringebu, men vi finner ikke Halvor død før det. Vi finner heller ikke spor av de fleste av barna. Kanskje de dro til Østerdalen? Her er noe av folka: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.