Gå til innhold
Arkivverket

[#57020] Gunelus Nilsen ?


Gjest Anne Sollman
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sollman

Gunelius Nilsen står oppført i kirkeboka i Holmestrand og Sande 1845/6 som hjemmedøpt. Foreldre er matros Nils Gulbrandsen og Torine/Tomine Marie Hansdatter. Vanskelig å tyde hva preste(e) har skrevet om dette. Kan ikke finne noen av dem, hverken foreldre eller barn i folketellingen fra 1865. Noen som kan tyde eller kjenner til dem? Gunelius finnes i tellingen 1900 i Strømm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Ungkarl og matros Nils Gulbrandsen 25 år gml i Holmestrand og pige Trine Marie Hansdtr 30 år gml i Holmestrand ble gift 24.02.1839 i Holmestrand kirke.De hadde sønnen Gunnerius f. 21.07.1845 på Dyrdal(eie) i Sande, dpt 25.12.1845 i Holmestrand kirke (dåpen ser også ut til å være registrert i Sande og. De hadde også sønnen Adolf.Pluss at Nils Gulbrandsen fikk ei datter med en annen kvinne. Disse 3 barna vil du finne i databasen for Sande (1753-19??) her på DA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Takk for hjelpen Magne, da har jeg litt mer å gripe tak i. Ser at jeg i etter å ha lett etter Gunerius med alle mulige stavemåter, i min forvirring har skrevet Gunelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Hei Magne. Gunelius (dette navnet er brukt her) holder til på Furrubraaten (under gården Furru) sammen med kone Karoline(Amalie Johansdtr)fra Vinger. Fødselsår er oppgitt til 1852 for han og 1853 for henne, men i kirkeboka i forbindelse med baras dåp er deres fødselsår oppgitt til henholdsvis 1846 for han og 1855 for henne. et barn hjemme - Georg (Adolf) dpt 14.07 1891. Carl Hjalmar dpt 26.06 1887 (min manns bestefar)bodde ikke der i 1900, heller ikke datteren Inga. Finner også at Gunelus farfar og farmor Gulbrand Nilsen og Birte Kristine Olsdatter er viet i Botne kirke som Holmestrand sogner til. Mormor og morfar Trine Marie Hansdtr. og Hans Toresen Strand, ble viet i Hurum (Strømm) kirke 08.03.1806. Jeg er lettere forvirret med hensyn til hvilke kirkebøker jeg må lete i for alle disse menneskene. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Her tror jeg det er noe feil for Da Georg Adolf blir døpt no 22 i 1891. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7787&idx_id=7787&uid=ny&idx_side=-20>Lenke blir født så er hans far oppgitt å være Peder Gunelius Nilsen Furra og hustru Karoline Amalie.Her har du giftermålet til Peder Gunnelius og Karoline Amalie i Sande 1882 Lenke Hans far er: Nils Gabrielsen SelvigHer er Peder Gunelius dåp i 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sollman

Den som leter finner. Det var altså navnet Peder i tillegg til Gunelius som skulle til. Takk skal du ha. Dette er moro, men det gjelder å ile langsomt og dobbeltsjekke alle veier. på hvilken måte har du kommet borti disse? Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.