Gå til innhold
Arkivverket

[#57024] Pernilla Sofie Johannesdtr, f.1814 Hamarøy, Hvem var hennes mor?


Gjest Kjersti Stubø
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Stubø

Jeg søker mor til Pernilla Sofie Johannesdtr. født i 1814 på Hamarøy. Hennes far skal hete Johannes Mikkelsen, også Hamarøy. Noen som vet noe om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Stubø

Er ikke så flink til å tyde slik skrift :) Imponernede at noen klarer det! Skulle gjerne visst fødselsdato til begge Pernilles foreldre, Johannes Mikkelsen og Ellen Andersdtr, samt om Ellen også kom fra Hamarøy. Veldig takknemlig hvis noen vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Dette er kanskje foreldrene til Elen Andersdatter: Anders Johannessen og Ingeborg Hansdatter. De er nevnt i et skifte i Rørvig i Hamarøy i 1820, det skiftes etter Anders Johannessen.Barn av ekteparet:Hans Andersen, Rørvig i Hamarøy.Thomas Andersen, Hansbak i Hamarøy.Elen Andersdatter, Hamsund i Hamarøy med ektefelle Johannes Mikkelsen.Karen Andersdatter, Rølien i Hamarøy med barn siden hun er død.Lisbeth Andersdatter, Sørvaag gift med Hans Andersen.Øllegaard Andersdatter, Næss i Hamarøy, gift med Niels EnochsenIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Her er vielsen til Unkarl Johannes Michelsen og Enken Ellen Andersdatter. De ble viet 4. søndag efter Paaske. 16. mai 1813. Imidlertid står det en anmerkning under vielsen som det hadde vært interessant å få tydet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg greier ikke å tyde hele teksten, men den Thomas Andersen som er nevnt, kan være Elens bror - jf skiftet.Lurer på om det er Elen som det er skifte etter i Hamsund i Hamarøy i 1834 - der nevnes ektefelle Johannes Mikkelsen og barna Christopher Pedersen og Ingeborg Anna Pedersdatter, videre Andreas Johannessen og Peternilla Johannesen.Da har Elen vært gift med en eller annen Peder i første ekteskap.At Elen omtales som Arntsdatter må vel være en skrivefeil.Er dette riktige personer, kan man finne mer i skiftene.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Enda et skifte: dette er etter Mikkel Pedersen, Gaardmand, Slettbak i Hamarøy 1847.Formue 160, gjeld 132.Som barn av denne Mikkel er oppført:Peder Jahn Mikkelsen 61 år, Hamsund i HamarøyJohannes Mikkelsen, 57 år, Hamsund i HamarøyHans Mikkelsen, 48 år, Hamsund i HamarøyMichael Eliassen, 19 år, Hansbak i HamarøyIngeborg Eliasen, 15 år, Hansbak i HamarøyDe to siste er barnebarn, en sønn Elias som er død siden barna omtales som sønnesønn (står det også på Ingeborg, skrivefeil?). Synes jeg skimter en Per Jo?n Mikkelsen i kirkeboken ved giftemålet i innlegg 5. Derfor tar jeg med dette skiftet. Det kan jo være Johannes' bror.Da er Johannes født ca 1790 og noen og tyve år ved ekteskapsinngåelsen.Kan det være han her i 1801-tellingen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11848&gardpostnr=125&personpostnr=2252&merk=2252#ovre>Lenke ?og her er resten av familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Stubø

Tusen takk for all hjelp! Da mangler bare èn brikke på denne sida av min store Hamarøy-slekt, og det er mor til Jørgen Pedersen (Jørgen P. Hamsund), f.1813, Hamarøy. Hun skal ha vært gift med en Peder Mikalsen, f.1788, Hamarøy. Er det noen som kan hjelp med denne?Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.