Gå til innhold
Arkivverket

[#57026] Søndre Land : Anne Pedersd. Kompelien g. 1822 med Peder Peders. Fladlien


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Jeg prøver å finne ut hvem som var foreldrene til Anne Pedersdtr. Kompelien. Hun giftet seg i Fluberg kirke i 1822 med Peder Pedersen Fladlieie, og disse ble husmannsfolk i Fladlien. Hun døde her i 1839, 43 år gammel.Jeg tror det er ei av de to som konfirmeres i 1811. De bor på Søndre Øxne og på Ringlien. Kan ikke se noen Anne Pedersdatter på Ringlien i 1801, men på gården Øxne bor det ei. Hun er datter av Peder Bjørnsen d.1800 og Gunil Hansdtr. d.1828.Er det noen som vet noe om dette ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Ja disse lenkene. Da foreslår jeg at du fyller ut feltene selv. Jeg skrev Peder Pedersen og Anne Pedersdatter - Merriage 1822 og fikk 3 treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei!Tittet litt på dette i går. Ei Anne Pedersd søndre Øxne gifter seg i 1824 med Lars Jonsen bosted Horn af Gran. Men hvis du ser på faddere på Kompelien er det en Peder som er fadder allerede i 1814. Det står bonde Peder Kompelien. Men den 15.07.1826 blir en Peder født. Far Hans Pedersen Bjørnerud og mor Christine Olsd Bjørnerud. Her er Peder Kompelien fadder.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei.Jeg har også sett på Anne Pedersdtr. Søndre Øxne. I 1811 er det to Anne Pedersd. som konfirmeres, som kan være den Anne jeg leter etter.Den ene er den du nevnte, fra Søndre Øxne, og ei fra Ringlien. Jeg tror hun på Ringlien kan være hun som i 1801 bor på Schude, med foreldre Peder Pedersen og Anne Knudsdtr.Anne Pedersd. og Peder Pedersen gifter seg i 1822, og barna deres har flere faddere fra Kompelien, Fladlien og Schude. Noen av dem er trolig søsken til Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei!Jeg tror også det er riktig Anne som i 1801 bor på Schude, med foreldre Peder Pedersen og Anne Knudsdtr. Anne Knudsdtr er fadder når Peder blir født i 1825. Det er jo ikke nødvendig at Anne er fra Kompelien når hun gifter seg. Hun kunne ha jobbet som tjenestepike der. Kanskje det er Peder som er derfra?Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Når det gjelder foreldrene til Peder er det en 3-4 aktuelle kandidater. Tror mest at det er Peder Jørgensen og kona Karen Larsdatter som er hans foreldre. De bor i 1801 på Schedslien, og denne Peder er født i 1798. Han blir konfirmert i 1815, 17 år gammel, og bor da på Fladlieie.Peder og Anne bodde på Fladlieie, og det er nær både Schedslien og Kompelien.Fadderne kommer for det meste fra Kompelien og Fladlien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.