Gå til innhold
Arkivverket

[#57031] Avansert skrifttyding søkes


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Jeg prøver gjerne, men det blir litt gjetting innimellom:NB Barnemoderens mann er for ... 1 Aar siden rømt; hun har i flere Aar levet i Concubinat med Barnefaderen med hvem hun har aflet 2 Børn før. De vilde i fior at ægtevies i Norstrand hvor de boede, og ansøgte kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Marit!Det var litt kryptisk dette, men eg gjer eit forsøk. For å få samanhengen, tek eg med alt:NB. Barnemoderens Mand er for [...] 8 Aar siden rømt; hun har i flere Aar levet i Concubinat med Barnefaderen, med hvem hun har [...] 2 Børn før. De vilde i Fior [..] ægtevies i Nerstrand, hvor de da boede, og ansøgte Kongen herom, men Ansøgningen blev afslaaet. [......] Ægteskabet opløst.......2den Febr. d. A. af Sognepræsten til Hetland anmældte for Amtet for fortsat Concubinat.[....] flyttede hertil, eller blev af Nerstrands Fattigvæsen for nogle Maaneder siden sendt fra Nerstrand til Hetland, hvor hun har Hjemstavnsret.-Tolleif Olsen fulgte da med, [....] [....] [...]Truleg har eg transkribert noko feil her, der var vanskeleg å få samanheng i dette. Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Dette tar til å gje meining, Gunnar Sigdestad!Då var det orda etter Tolleif som står att..Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Takk for flotte bidrag. Det er utrolig hva debattforum sine brukere klarer.Men jeg gir meg ikke med dette. Det kan synes som om teksen videre i høyre spalte også gjelder samme sak, selv om det er antydet en strek et stykke nede på siden. Av innholdet ser jeg at det dreier seg om samme familie uten at det er flere barn nedover på lista som har noe med dem å gjøre. Er det noen som vil prøve seg på denne teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Gjelder ikke saken (som opplyst er slutten '-- leve sammen'). Det er et uektefødt barn Amalie med andre foreldre, også døpt 6. februar, som presten ikke har ført på normalt sted. Mvh TorL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg les det som på skjermen min med rimeleg sikkerhet let seg lesa, slik: NB. Barnemoderens Mand er for omtr. 8 Aar siden rømt; hun har i flere Aar levet i Conkubinat med Barnefaderen, med hvem hun har 1 eller 2 Børn før. De vilde i Fior Sig ægtevies i Nerstrand, hvor de da boede, og ansøgte Kongen herom, men Ansøgningen blev afslaaet (hvor for ....???) Dons dette Ægteskab opløst (....), 2d Febr d A af Sognepresten til Hetland anmeldte for Amtet for fortsat Conkubinat. Konen flyttede hertil eller bleve af Nerstrand .... for nogle Maaneder siden sendte fra Nerstrand til Hetland, hvor hun har Hjemstavnsret. Tollef Olsen fulgte da med, saa at de nu leve sammen. (Det som kjem etter er om eit heimedøypt barn som heitte Amalie, født 31. januar og heimedøypt av soknepresten. Foreldra var ungkar Lars Larsen 25 år gamal som skal vera født i Skien, og pike Berte Olene Tollefsdatter Lindanger av Skjold prestegjeld. Mora (Berte Olene) har frå før 2 born, 'hvoraf det ene skal være avlet med for nævnte Lars Larsen', som har begitt seg på (omflakking???) Dei to siste linjene er det ikkje så lett å få samanheng i.) Ikkje så mykje nytt kanskje, men kanslkje likevel til litt hjelp? Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Sjølvsagt. At eg ikkje har tenkt på den muligheten. Antakelig har broren hatt dette barnet med for å få dåpen registrert når søsteren likevel skulle ha dåp.Men jeg trodde hjemmedøpte ble ført på vanlig måte med eget nummer, og med stadfestelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Til de som (i likhet med meg) måtte være interessert i å vite hvorfor dette dåpsbarnet ble ført i merknadsfeltet i stedet for å få eget nummer i kirkeboka.Ved å konferere med presten i huset, er vi kommet til at det skyldes at Amalie var hjemmedøpt av presten. Det var mange som ble hjemmedøpt, men de ble ikke 'bokførte' før etter stadfestelsen. Når presten døpte noen hjemme, ble de ført inn straks. Stadfestelse ble trolig likevel foretatt senere. Og da fikk barnet et nummer i den riktige kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.