Gå til innhold
Arkivverket

[#57040] Margit Johanne Hansdtr. f. 25.09.1915 i døpt i Frue i Hetland - hennes forfedre?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å finne ut litt om foreldrene til Margit, men har foreløbig ikke funnet noe som viser i noen som helst retning. Her er hennes dåp LenkeJeg har ett annet tema under nr. 57001, for evn å finne ut noe om faren hennes. I forbindelse med dåpen til Margit er det gitt noen få opplysninger om hennes foreldre og det er kanskje nok til å finne ut noe mer om hennes foreldre. Jeg har info om at faren Hans Jacobsen sannsynligvis kom fra Møre og Romsdal og da kanskje fra Ørsta, han hadde i hvertfall slekt i Ørsta området. Hvor moren Tomine kom fra vet jeg ikke noe om. Det eneste sikre er her de fødselsårene som er oppgitt i kirkeboken da Margit ble døpt. Det er mulig at dette paret også hadde flere barn og at man muligens kan klare å finne dette i kirkebøkene. Det hadde også vert fint om det hadde latt seg gjøre å finne vielsen eller lysingen til Hans og Tomine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Korsvoll

Hei,Jeg har kanskje funnet vielsen til Hans og Tomine i SK for Rogaland/Frue i Hetland. Ministerialbok 1884-1911 Par.nr. 6, side 194. Permanent sidelenke: LenkeVennlig hilsen Bjørg Korsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da, er vi et vesentlig skritt nærmere en løsning og klarer kanskje å finne hvor de egentlig kommer fra. Jeg ser at far til Hans Joakim Jacobsen, het Johan Jacobsen Sundgot og var fra Ulsten perstegjeld, så da er det kanskje mulig å finne han der i FT for 1865? Jeg håper det? Da vet vi i alle fall hvor familien til Hans kommer fra og da lar det seg sikkert gjøre å finne litt mer om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Konfirmasjonen til Hans J., nr. 1:Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ulstein, Ministerialbok nr. 509A04 (1883-1922), Konfirmerte 1890, side 209.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2657&idx_id=2657&uid=ny&idx_side=-178>LenkePermanent bildelenke: Lenkef. 29/10-1873, dp. 28/12-1873, fld. Johan Jakobsson og Berthe Johanne Amundsdtr. ********* Dåpen, nr. 30:Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ulstein i Ulstein, Ministerialbok nr. 509A03 (1848-1882), Fødte og døpte 1874, side 55.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Kan dette vere Berthe J. i sitt første gifte: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=37&filnamn=f61516&gardpostnr=140&personpostnr=907&merk=907#ovre>Lenke ? Her gifter dei seg, nr. 7:Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ulstein i Ulstein, Ministerialbok nr. 509A03 (1848-1882), Ekteviede 1873, side 173.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

iflg folketelling Hetland 1891 bor de på Drakneberg, Austbø Magla Samsonsdtr f 1843 i Fister, enke Serina Johansdtr f 1875 i Fister Thomine Johanna Johansdtr f 1878 Hetland Ole Gabriel Johansen f 1881 Hetland Ingvald Johan Johansen f 1883 HetlandFister hører til Hjelmelandmvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg takker alle for all den hjelpa jeg har fått til å finne hvor Margit hadde sine røtter fra.Lar det seg gjøre å finne litt mer om søskene til Hans J. Jacobsen. Stemmer det at han kom fra det som i dag heter Ullsteinvik?Er det mulig å finne ut noe om søskene til Tomine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg nr 9 er det vist til Berte sitt første giftarmål, men etter det eg kan sjå så hette Berthe Samsonsdtr. (Sjå dåpen til Tomine), så dette er truleg ikkje Berte.Lar det seg gjere å finne Johan Thorsen og Berthe Samsonsdtr. og om dei hadde fleire barn enn Tomine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Vart desse søskene buande i Hjelmeland og fekk dei familie der? Såvidt eg kan sjå så hette far deira Johan Torsen. Kor kom faren i frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Johan Torsen er fra Østbø,Hundvåg,Hetland, se innlegg 13. Det står ikke mer om søskene hvor de ble av. Magla Samsonsdatter er fra Vodalen u/Indre Sandanger.Faren Samson Hansson f 1810 Tuftene,Ombo, Hjelmeland, foreldre Hans Kristoffer Hansson f 1782 på Svartops u/Aukland, Ombo gift med Magla Samsonsdtr f 1777, d.1840 se Hjelmeland I side 122og 113. Hans er født u/ekteskap av Hans kristoffer Langballe og Gjertrud Bjørnsdatter f 1765 død 1834. Står ikke mer om dem. Mora Elisabeth Johannesdtr f 1804 født på Vodalen u/Indre Sandanger datter av Johannes Johannesen f 1779, død 1805, foreldre Johannes Helgesen og Kristi Jakobsdtr f ca 1745, død 1824, Se Hjelmeland 3 s 281. Det står ikke mer om dem.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.