Gå til innhold
Arkivverket

[#57045] Hybonet/ Hyboneth


Gjest Kristin Øvergård Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Øvergård Næss

HeiJeg har en slektning med navn Carl Petter/ (evt. Peter) Hybonet eller Hyboneth som skal ha vært styrmann i Bergen. Han døde i 1833 i Bergen, 60 år gammel. Er det noen som har opplysninger om han?Mvh Kristin Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei, på Sällskapet Vallonättlingars hjemmeside finnes det flere opplysninger om Carl Peter Hybonneth. Eddie Bjärenholt skrev dette innlegget 11.8.2000:Hej Här kommer en del av de uppgifter jag fått av Siren Føllesdal om hennes anor till släkten Hybinette.Hybinette, Amund. Född 1737-05-21 i Skebo bruk, Ununge. Mästersmältare 1778-81 vid Rånäs bruk i Fasterna. Familjen flyttade 1781 till Ununge. Hammarsmed 1782-83 vid Alby ägor i Ununge. Hammarsmedsmästare på 1780-talet vid Baerums verk i Norge.I boken 'Bærums Verk' av Y.Hague nämns 'Arbeidet med sprengning for hammerhytta begynte i mars 1780. Ved muring av herdene og hammerstillingens innretning kom en svensk hammermester, Amund Hybonnet til Fossum. Han var vallonsmed og tilhørte en slekt av vallonere som i mange generasjoner hadde drevet det samme yrket. Det vanskelige navnet ble forvandlet til Hubond, og han skal ha vært en ilter liten tass med et temperament som en kruttkjerring, og muskler av jern. Varmen bet ikke på han. Hytta ble innrettet for vallonsmie med 2 herder, 1 smelteherd og 1 rekkherd og hammeren fikk alle de forbedringer som Clausen hadde innført.' Barn: Hybinette, Carl Petter. Född 1773-05-14 i Vattholma bruk, Lena. Hans namn ändrades i Norge till Hybonneth. Anmälde sig 25 januari 1797 som sjöman i Bergen och uppgav då att han gjort fem resor på Medelhavet och Östersjön. Styrman i Bergen. Död 1833-07-11 i Bergen.Forfatteren Y. Hague som det henvises til, skal være Yngvar Hauge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Amund Hybonneth som var hammersmed døde på Moss Jernverk 18-5-1789 og ble begravet 21-5-1789 i Moss. Hans kone het Katarina Hansdtr. Ahlgren. Jeg har også at de hadde en datter Anna Maria men vet ikke noe mer om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øvergård Næss

Tusen takk for nyttige tips. Noen som vet hvor den opplysningen om at Carl Petter er sønn til Amund kommer fra (kirkebøker eller noe liknende), har nemlig lest den boken av Yngvar Hauge og der sto det ikke noe om Amunds barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei, jeg sjekket dåpen i Genline- svenske kirkebøker på nett. Hvis du vil sjekke dåpen selv, finner du den på GID 2248.25.45300. Men dette er dessverre en betalingstjeneste. Du må ha et abonnement.4.mai er den korrekte datoen for både fødsel og dåp. Carl Peter stå innført som ”Ammund Hübenetts och dess hustru Cathrina Ahlgrens son”.I husförhörslängden for 1774 står det at familien flyttet til Fasta (?). De var siste gang til nattverd i Lena 5.6.1774. Videre er det opplyst at familien kom til Lena fra Ununge i 1766. Faren er her kalt Ammund Hübenette f. 1736. Moren er kalt Caisa Ahlgren f.1737. I tillegg til Carl Peter står familien oppført med en eldre datter, Anna Maria f. 1765, og en tjenestepike.Jeg sjekket også Anna Marias dåp i Ununge (Stockholms län). Hun ble døpt 10.juli 1765. Her er moren kalt Catharina Hansdotter.Opplysningene fra Eddie Bjärenholt om Ammunds fødsel i Ununge stemmer også. Han ble døpt 22.5.1737. Foreldrene var hammarsmedmästare Amund Hybenette och hustru Elisabeth (etternavnet hennes klarer jeg ikke tyde). (GID: 2473.18.12200).Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Lisbeth Akerholt

Mulig jeg er sent ute med litt opplysninger, men jeg prøver meg likevel. Vallonföreningen i Sverige har gitt ut CD nr.2 med Vallonslekt. Her finner jeg Karl Petter med foreldre og søsken.Se her:Amund Hubinet Född 1737-05-21 i Skebo bruk, Ununge (AB). Smältarmästare. Levnadsbeskrivning Smältarmästare. Född 1737-05-21 i Skebo bruk, Ununge (AB). Arbetar vid Ortala 1757-61, Skebo 1764-65, Vattholma 1766-74, Rånäs 1774-81, Skebo 1781-. Hammarsmedsmästare på 1780-talet vid Baerums verik i Norge. I boken 'Baerums Verk' av Y.Hauge nämns 'Arbeidet med sprengning for hammerhytta begynte i mars 1780. Ved muring av herdene og hammerstillingens innretning kom en svensk hammermester, Amund Hybonnet til Fossum. Han var vallonsmed og tihörte en slekt av vallonenre som imange generatsjoner hadde drevet det samme yrket. Det vanskelige navnet ble forvandlet til Hubond, og skal ha vaert en ilter liten tass med et temperament som en kruttkjerring, og muskler av jern. Varmen bet ikke på han. Hytta ble innrettet for vallonsmie med 2 herder, 1 smelteherd og 1 rekkherd og hammeren fikk alle de forberedringer som Clausen hadde innfört.' Gifte och barn: Gift 1757-09-29 i Ununge (AB) Katarina Hansdotter Ahlgren. Född 1737-05-21 i Alby, Ununge (AB).Johan Hubinet. Född 1758-09-18 i Ortala bruk, Väddö (AB). Död 1764-07-24 i Skebo bruk, Ununge (AB).Elisabet Katarina Hubinet. Född 1760-08-11 i Ortala bruk, Väddö (AB). Död 1761-07-.. i Ortala bruk, Väddö (AB).Maria Elisabet Hubinet. Född 1764-02-05 i Skebo bruk, Ununge (AB). Död 1764-02-18 i Skebo bruk, Ununge (AB). Kallas av Eddie för Maria Kristina? Anna Maria Hubinet. Född 1765-07-10 i Skebo bruk, Ununge (AB).Karl Peter Hybonneth. Styrman. Född 1773-05-14 i Vattholma bruk, Lena ©. Död 1833-07-11 i Bergen, Norge. Anmälde sig 25 januari 1797 som sjöman i Bergen. Han uppgav då han gjort fem resor i Medelhavet och Östersjön. Anges på norska vara 'höy' dvs hög, lång.Håper det kan være til hjelp.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.