Gå til innhold
Arkivverket

[#57049] Kristoffer Larssen, f. ca. 1719, død 1803


Gjest Solveig Sletten
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sletten

Kristoffer Larssen ble i 1740 gift med Guru Andersdatter Berg, f. 1707, på gården Busteraa (Sletten) i Rana. Hun var enke med fire barn og fikk fem barn med Kristoffer. Kristoffer er nevnt i skiftet etter sin tante Kirsten Bårdsdatter i 1754. Hun døde uten livsarvinger på gården Kjerringhals i Hemnes. Kristoffers far Lars Bårdsen var død. Her oppgis også Kirstens øvrige søsken Anders Bårdsen (Tverråmoen), Ole Bårdsen (død Tustervatnet), Else Bårdsdatter (gift, Almdalen), Berit Bårdsdatter (død Groftremmen) og Magnhild Bårdsdatter (død). (Kilde: Svein Edvardsen: Skifter Hemnes/Moe 1686/1780).Både Kirsten Bårdsdatter og Magnhild Bårdsdatter (1697-1732) var gift og bodde på gården Kjerringhals i Hemnes. De var født på gården Åkvik i Vefsn. Magnhilds to sønner ble senere brukere på hvert sitt bnr. på gården.(Kilde: Hemnes bygdebok).Jeg er interessert i alle opplysninger om Kristoffer Larssens aner og gjerne om sidegrener. Hvem var hans mor? Hvor ble han født? Hvor vokste han opp? Hadde/fikk han søsken (ingen oppgitt 1754)? Hvor ligger gården Åkvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lars BAARSSEN Spouse: Anna NIELSDRMarriage: 13 Aug 1713 Place: Vefsn, Nordland, Norway---------------------------------------------------------Christopher Christening: 18 Jul 1717 Place: Vefsn, Nordland, NorwayFather: Lars BAARDSEN Her er dåpen i skannet kirkebok for Vefsn – Magnhild Baardsdatter er blant fadderne Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er nok Lars Baardsen i manntallet 1701 for Vefsn. Han var da 15 år gammel, født ca. 1686. Hans far het Baard Andersen, og Lars hadde en eldre bror Anders og en yngre bror Ole [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=mt18241701&gardpostnr=736&merk=736#ovre>LenkeFaren Baard Andersen var 52 år i 1701, f.ca. 1649. På høyre side nederst i kirkebok for Vefsn, året 1693, ser det ut til at dåpen til Baard Andersen Aachvigens datter (p.b. = pigebarn) Magnhild er innført

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sletten

Jeg takker og er imponert. Du har gjort en kjempejobb! Nå har jeg fått bekreftet opplysningene fra skiftet, Kristoffer har fått en mor, en farfar og et fødested, og en del årstall er korrigert, blant annet fødselsåret hans.Jeg håper at noen har mer opplysninger om Kristoffer og familien.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har ikke klart å finne søsken av Kristoffer - foreløpig. Mulig han ikke hadde noen, siden det ikke er nevnt noen flere enn ham i skiftet i 1754.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Slo opp giftermålet til Kristoffer Larsens foreldre i 1713, for å se om jeg fant et gårdsnavn på moren, Anne Nilsdatter (se høyre side, kolonne gifte) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071004620191.jpg>LenkeSer ut som hun kom fra Heringbotn – det er i allefall et gårdsnavn jeg har funnet i manntallet 1701 for Vefsn. I 1701 bodde det en oppsitter/leilending på 50 år på ”Herringbotten”. Han het Nils Eriksen og var 50 år gammel. Dette kan muligens være faren til Anne Nilsdatter, hvis vi regner med at hun var omtrent like gammel som Lars Baardsen i 1701: Lenke. Døtrene ble heller ikke nevnt i manntallet 1701.I Family Search VRI fant jeg denne Anne, døpt 27.2.1692: Lenke Slo opp dåpen i kirkeboka, og der sto det Nils Eriksen Heringbotten på faren, se venstre side, øverste innførsel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sletten

Jeg takker for nye opplysninger og har funnet Herringen og Herringbotnet på kartet, ikke så langt fra Fustvatnet.Skiftet etter Kirsten tyder på at Lars Bårdsen ikke fikk flere barn enn Kristoffer. Dersom han døde tidlig, kan enken ha fått flere barn. Kanskje ble Kristoffer sendt som gårdsgutt til barnløse tante Magnhild?Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det skifte etter Lars Baardsen i 1728 på Litl-Smedsenga, Vefsn. Kun kona og en sønn er nevnt.Kona ble vel gift på nytt. I 1730 er det skifte etter Anne Nilsdatter som da var gift med Christian Olsen. To sønner er da nevnt: Christopher Larsen (sønn fra 1. ekteskap, verge farbror Ole Baardsen Stien) og Ole Christiansen.Forøvrig viser jeg til tema 55821 når det gjelder Lars Baardsen sine forfedre.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sletten

Jeg har fått utrolig god respons på kort tid, og er svært takknemlig for det. Jeg ser at du Geir har flere opplysninger om (min ane) Kristoffers aner. Dersom du har et ferdig oppsett og det ikke er for mye bry, vil jeg gjerne ha en kopi. Min adresse er navnet mitt med små bokstaver og dot mellom at ntebb.noMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.