Gå til innhold
Arkivverket

[#57058] Foreldrene til Daphen Pedersen Egedochs/Dorte Mari Andersdtr Bævers, Kongsberg


Gjest Wenche Schjoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Schjoll

Daphen og Dorte Mari gifter seg 21.04.1798, Kongsberg [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8574&idx_id=8574&uid=ny&idx_side=-360>Lenke og får etterhvert 5 barn som jeg har funnet dåpen til i kirkebøkene for Kongsberg.Daphen er døpt 26.07.1778 far: Peder Pedersen Lie LenkeDorte Mari er døpt 27.01.1771 far: Anders Larsen Bævers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

I sølvverkets avskjedigelsesmanntall 1805 står en Peder Pedersen Egedok døpt 10.11.1759, gift og forsørger 3 barn.I 1771-tellingen står Peer Peerss. Egedoch 42 år fra Ringsaker, gift, 4 barn, har jobbet 37 år.I 1765-tellingen står Peer Persen, 32 år fra Hedmarken, gift med 2 sønner og en datter, har jobbet 21,5 år, tilhold på Stengelsrud.Jeg kan ikke love at dette er rette person, men det kan gi en pekepinn. Du må nok gå igjennom kirkebøkene og notere alle barn og deres faddere.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Schjoll

Hei Først av alt må jeg bare få takke deg Bjørg for informasjonen – tror faktisk jeg har kommet et skritt videre.Informasjonen i tellingene fra 1771 og 1765 spriker jo litt, men skulle tyde på at Peer Persen ble født i Hedmark en gang mellom 1729 og 1733. Det er mulig jeg er ”helt på jordet” nå, men jeg har funnet følgende opplysninger som jeg lurer på om kan gi meg foreldrene til Peer Persen.I kirkebok for Vang har jeg funnet følgende (17.03.1731):NB. Peder Pedersøn Lunds uægte Søn døbt og Kaldet Peder; fad: Ole Valsie eje, Ole Stav, Niels Solberg, Maria Valsie, Magnild Solberg, og Oline Valsie eje [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9046&idx_id=9046&uid=ny&idx_side=-104>LenkeI sjeleregister for Vang 1732 finner jeg at Peder Pedersøn (1 år, uekte) er bosatt på Valsie. Det er også Marthe Olsdatter (30 år og besovet) Lenke.Så er spørsmålet; kan dette være Peder som ble døpt 17.03.1731 og er Marthe Olsdatter Peders mor (og kanskje identisk med fadderen Maria Valsie)?Og kan dette være Peder Pedersen oppgitt i farens skifte? Han er her oppgitt som slegfredssønn – hvilket vel også stemmer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.