Gå til innhold
Arkivverket

[#57064] Holger Pedersen og Margrethe Abelsdatter, skifte i Gildeskål 1731


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Takk for innlegg. Jeg har dessverre ikke funnet noe mer om ekteparet og deres bakgrunn. Når det gjelder Sandvik, må det være tre steder med samme navn: Birger Forsmo nevner at det er Sandvik på Fleina, så er det Sandvik på Sandhornøya og til slutt gården Sandvik i Beiarfjorden. Der skal det i følge Ringakers bok ha bodd en Lars Pedersen som den første kjente oppsitter g m Anne Moritsdatter. Anne Moritsdatters far skal være Morits Holgersøn (1658 - 1731) fra gården Nordland.Skulle gjerne ha visst mer om Sandvik på Sandhornøya. Går ut fra at det er der skiftet etter Holger Pedersen og Margrethe Abelsdatter avholdes i 1731.Denne siste Sandvikgården er nok langt mindre enn den på Sandhornøya.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Geir Bjernes. Selv om ikke du vet det så vet jeg det. Jeg har vært på Fleina, mange, manger ganger. Min mor og min tanter og onkler er født der. Svend Blix Pedersen bodde der. Han døde der i 1930. Hovedgården på Fleina var en temmelig stor gård med mange tjenere. Jeg har også lagt ut bilde av hovedhuset på denne gården i FT 1900.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Birger! Jeg tar dine opplysninger til etterretning! Høres ut som om du er rimelig lokalkjent i området, noe jeg ikke vil ta på meg å være! Jeg er oppvokst i Bodø og har vært i Gildeskål utallige ganger i mine yngre dager, men på Fleina har jeg aldri vært! Det er nok et idyllisk sted, vil jeg tro!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Birger Forsmo. Takk for opplysninger om Fleina og bildet som du har lagt inn i 1900-tellingen, fant jeg også. Vet du om det finnes litteratur om Fleina og Fleinvær i gammel tid, da tenker jeg på 1600- og 1700-tallet? Siden det ikke finnes bygde- eller slektsbok for Gildeskål, føler jeg meg ganske fortapt når jeg skal lete etter aner i dette området.Hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Til orientering! I følge matrikkelopplysningene er Sandvik gnr. 8 i Beiarn, gnr. 79 i Gildeskål, og bnr. 3 av gnr. 83, Fleina.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 30. Takk for disse opplysningene - nyttige for å holde Sandvik-gårdene i Gildeskål fra hverandre. Er det tilfelle at Sandvik på Sandhornøya er den største av disse - eller har det vært en storgård også på Fleina?Jeg går ut fra at begge har en gammel historie som jeg mer enn gjerne skulle ha lest om. Lurer på om ikke Sanhornøya-gården også er blitt nevnt i en interessant debatt, 58150 Lund-slekt (Lund på Lundøy i Steigen). Skal se om jeg kan finne beboere på disse gårdene på 1600-tallet når jeg kommer hjem i ettermiddag.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

På Fleina var jeg første gang i 1943 etter at jeg hadde ligget på Bodø sykehus i noen uker. Siste gang jeg var der gikk jeg både til Lavika og Båtvika og ble traktert med kaffe og vaffelkaker i 'Mdtigården', som hovedgården ble kalt. Idag er Fleina avfolket og brukes bare som ferieøy av etterkommerne til de som kom fra Fleina. Huset i Sandvika står der fremdeles, men de siste etterkommerne til de suste som bodde i Sandvika flyttet bl.a. til Stavanger. Jeg synes Fleina er en aldeles nydelig plass!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Birger Forsmo. Siden du er så godt kjent i området, vet du noe om Fleinvær? Jeg har aldri vært i Gildeskål og det er et savn når jeg skal finne aner i Gildeskål.hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Inger! Kjenner du til Arvid Støvers 'Nedtegnelser fra Gildeskål'? Dette er en database som inneholder opplysninger fra kirkebøkene for Gildeskål som Arvid Støver en gang registrerte. Disse er samlet på en CD som kan bestilles fra DIS Salten.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

I debatten om Lund-slekt (Lund på Lundøy i Steigen) ser jeg at Sandvik er nevnt i innlegg nr. 38, og kanskje senere i debatten; dette er jo etterhvert blitt en svær og vidløftig debatt som det er vanskelig å holde tråden i! Som du vil se er gården Mårnes (Mornes) oftere nevnt i denne debatten. Mårnes er nabogård til Sandvik og ligger litt lenger sør på Sandhornøya.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Eg kan godt tenkje meg at Holger Pedersen på Sandvik er son til Peder Jonsen same staden (sjå innlegg 18). Peder er oppsitjar på Sandvik i 1647, det same er ein Steffen Jonsen. Begge bruker halvparten av garden. Det er ikkje urimeleg å tru at dei er brør. Den Holger som er oppført som son på Sandvik i 1666, er truleg son til Peder. Kronologsik høver Holger godt til Holger Pedersen. Holger er dessutan så sjeldsynt namn på denne tida at det aukar sjansen for at dei to Holger er identiske. Peder er sikkert død før 1666 og kona har gifta seg oppatt, anten med Kolbein (Nilsen) eller med Tommes som då er stefaren til Holger. Eg har ikkje notert eigartilhøve til Sandvik i 1647.Går vi tilbake til odelsmanntalet 1625, finn vi at ein Nils Kolbeinsen eig 3 våger gods i Sandvik og 2 våger i Fleinvær. Bergensborgaren Willum Linnech eig 1/2 våg. Nils Paulsen eig og bygslar 2,5 våger i garden. Peder Jonsen eig 1 våg i den delen Nils Paulsen bygslar. Ut frå kronologi, namnebruk og seinare tilhøve er det rimeleg å tru at Kolbein i 1666 er son til Nils Kolbeinsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Nå går jeg ut fra at skiftet etter Holger Pedersen og Margrethe Abelsdatter, i Gildeskål 1731 ble holdt på gården Sandvik på Sandhornøya, men helt sikker er jeg ikke.I alle fall viser Manntall 1663-66 for Helgeland og Salten prosti at gården er på 8 voger og der er en Holger 17 år som neppe kan være Holger Pedersen i skiftet 1731 - eller kanskje er det han likevel. Skulle ønske at noen kjente beboere på gården mellom dette manntallet fra 1663-66 og videre frem mot 1700.Det samme ønske har jeg for en del andre gårder, Mårnes, Horsdal,Fleina, Fleinvær og Nordland i første rekke.Finner ikke flere Sandvik i manntallet, men derimot tre Sandnes - hvor ligger disse? På en av dem bor merkelig nok en Jakob Tromslager, 20 år.Til Birger: Fra Fleina eller Fleinvær skal det komme en Arent Erichsen som jeg er interessert i. Han er nok født en gang i andre halvdel av1600-tallet.De fleste jeg søker stopper opp i skiftene det vil si innpå 1700-tallet. Til Geir Bjernes. Jeg har Støvers nedtegnelser, men de går heller ikke langt nok tilbake.Jeg har sett på kilder i Riksarkivet på Kringsjå, men jeg kan jo ikke lese det som står der. Da stopper det opp. Er det noen som arbeider med dette materialet?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har registrert en Gerhard Karolius Eriksen, f. 1870 og som er fra Fleivær, men det er vel neppe av de som du søker?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Når det gjelder spørsmålet om der har vært en storgård på Fleina så var det absolutt det. Til og med en kongsgård. I 1711 bygslet Steffen Svendsen jorda, som var 3 våg. Steffen døde i1758- Frem til 1780 så var det kongen som eide jorda og som eide mange andre gårder i Gildeskål. Gården ble solgt på auksjon 31.8.1780 til Svend Blix, Forstranda som gav den til datteren sin i bryllupsgave. Datteren var Ingeborg eller Ingeberg, gift med Jens Hansen Lind. De bosatte seg også der. Jens døde i 1811, men familien hans bodde i Fleina i alle fall frem til ca, 1830.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ad (41): Fleina i seg selv var nok en stor gård, ja. Men jeg tror spørsmålet egentlig var om Sandvik (gnr. 83, bnr. 3) på Fleina var en stor gård - og det var det nok ikke.Skylda ved matrikkelutkastet i 1950 var på 40 øre Lenke - og det ser ut til at plassen ble skilt ut som selvstendig bruk en gang etter 1900 - for i folktellinga da er 'Sandviken' nevnt som et navn på en husholdning under bruksnummer 2.Ad (40): Jeg har registrert ganske mye om diverse slektsforhold på Fleinvær de siste 200 årene (min farfar var derfra). Men ikke så veldig mye før 1750 - og det er vel opplysninger fra den tiden Inger Eide er på jakt etter?Ang. SandNES, så finnes jo gnr. 29 - Sandnes østre, gnr. 62 Sandnes nordre og gnr. 91 - Sandnes søndre i Gildeskål, men jeg vet ikke hvor de er å finne 'i terrenget'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Frank H. Johansen. Når det gjelder spørsmålet om hva du tror eller ikke så det det for så vidt uten interesse! Jeg har redegjort for selve hovegården på Fleina og den var i sin tid en stor gård. Både min mor og en av mine tanter har vært i tjeneste der og har fortalt litt om hvor mange de hadde i tjeneste. Når det gjelder det lille småbruket på Fleina som kalles Sandvik så kjenner jeg godt til det også fra de gangene jeg besøkte øya, men også fra familien som bodde dewr.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiså over begge bøkene fra Beiarn, om Sandvik. Den dukker ikke opp som bruk før ca 1758 og drives da av en Lars Pedersen trolig fra Larsos g. m. Anne Moritsdtr, (far Morits Holgersen, farfar Holger Olsen om dem se s. 10 i MBH sin Beiarnbok (han gjengir 1660, 1701 folketellingen, og har en oversikt over eiere foran i boken) og gården Nordland s. 127 i Ringakers bok og Sandvik s. 134)plassen Sandvik på Fleinvær, var på dette tidspunkt i den delen av Gildeskål som var under Helgeland sorenskriverembede og derfor nesten ikke nevnt i Saltenskifter. Dessverre har Svein Edvardsen ikke tatt med skifter fra Gildeskål i sin samling. Håper at den CD han skal lage har med alle skifter fra Helgeland.Hvis en ser etter i Ringaker sin bok vil en se at Holger Olsen var registrert i Finnemantallet. Kanskje grunnen til at det senere på folkemunne ble påstått at Birgitte var 'Findeqvindfolk' men det er nok en sammenblanding mellom to helt uavhengige slekter.Kan ellers opplyse at John Olsen ca 1609 - 1680 Gåsvær. g. 1. m. Birgitte Kristensdtr Ålborg 1620-1675 hadde flere søsken i Gildeskål bl a. på Femris (Nils og Ole Karen og Anna alle død før 1729). Trolig er John derfra og. De hadde både barn og barnebarn i live men de viste ikke navnene på dem.Det var jo og en Prest som het Abel i Steigen som har tilknytning til Benkestokk og Skanke/Kusse kan hans slekt ha hatt noe med denne Margrethe å gjøre? Han skal ha felles aner med hr Jens i Skjerstad.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei gutter. Jeg er interessert i alt som har med Gildeskål å gjøre i gammel tid - før 1900. Jeg har en del aner fra området og jeg savner opplysninger både om gårder og folk. Selv er jeg totalt ukjent og har bare kart å holde meg til og Støver som bare har personopplysninger. Gårdshistorien er vel så viktig.Etter det dere skriver, står jeg igjen med en stor Sandvik-gård på Sandhornøya og to mindre, en på Fleina som ikke er så gammel og en i Beiarfjorden som går tilbake til første del av 1700-tallet.Til Birger: Vet du noe om Fleinvær også? Det er nyttig informasjon du har kommet med om Fleina.Til innlegg 37, Angell.Tusen takk for opplysningene. Denne Nils Kolbeinsen kan kanskje være en av mine forfedre. Navnet Nils går i gjen i etterslekten til en Kirsten Kolbeinsdatter som skal komme fra Sandvik. Denne Kirsten skal ha vært gift med en mann fra Fleina eller Fleinvær. Han het Arent Erichsen. Det pussige er at ingen Erich finnes i etterslekten til disse to, men Arent, Nils, Thomas og Stephen er brukt.Navnet Holger er også viktig for meg - det er et navn man finner på en del gårder i området blant annet på Nordland og Øynes der jeg har aner.Takker for alle opplysningene dere kommer med, de er mer enn kjærkomne for en som er så lite kjent i Gildeskål.Om jeg ikke kommer lenger med ekteparet i overskriften til tråden, får det være.Jeg vet ikke hvilken interesse det kunne være for en egen Gildeskål-debatt. De opplysningene som er kommet frem her, viser at det er mange som har nyttige kunnskaper om Gildeskål. Kanskje kunne det være en ide å samle dette.Har dere forslag til litteratur om Gildeskål?Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Birger: Utfra tonen i ditt svar i (43) virker det som du oppfatter meg som 'frekk i kjeften'. Det var slett ikke meningen fra min side.Jeg tenkte bare å gjøre OBS på at følgende rekke med spørsmål og svar fort kan misforstås:Innlegg 30: 'Til orientering! I følge matrikkelopplysningene er Sandvik gnr. 8 i Beiarn, gnr. 79 i Gildeskål, og bnr. 3 av gnr. 83, Fleina.'Innlegg 31: 'Takk for disse opplysningene - nyttige for å holde Sandvik-gårdene i Gildeskål fra hverandre. Er det tilfelle at Sandvik på Sandhornøya er den største av disse - eller har det vært en storgård også på Fleina?'Innlegg (41): 'Når det gjelder spørsmålet om der har vært en storgård på Fleina så var det absolutt det. Til og med en kongsgård'------Inger: Nei, jeg vet dessverre ikke om veldig mye relevant litteratur for Gildeskål. Bygdebøker derfra er et stort savn. Men det finnes årbøker der det innimellom dukker opp artikler med interesse for slektsforskere. Disse finnes f.eks. på Deichmanske i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til siste innlegg.Jeg har lest alle årbøkene for Gildeskål med glede -bortsett fra den som kan ha kommet for 2008, men jeg fant lite av relevante slektsopplysninger for meg personlig. Tror at alle som har aner i Gildeskål savner en bygdebok og jeg forstår ikke hvorfor det ikke finnes. Omkringliggende områder har sine bøker slik at Gildeskål ligger der som en hvit flekk, et ubeskrevet blad, selv om dette samfunnet sannsynligvis har stoff i mengder som kunne fylle både en og to bind. Ser også ut fra en del svar at man muligens for noen gårder kan finne opplysninger i kilder for Helgeland.I denne og andre debatter har jeg oppdaget at det finnes opplysninger for området langt ned på 1600-tallet for dem som makter å lese gamle kilder og det gir håp om at det kan bli utgitt noe en gang i fremtiden og at Holger Pederen og Margrethe Abelsdatter kan dukke opp der. Går fremdeles ut fra at de bodde på Sandvik på Sandhorøya.Jeg har tross alt fått mye verdifull informasjon om Gildeskål så langt og det er jeg glad for.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til siste innlegg.Jeg har lest alle årbøkene for Gildeskål med glede -bortsett fra den som kan ha kommet for 2008, men jeg fant lite av relevante slektsopplysninger for meg personlig. Tror at alle som har aner i Gildeskål savner en bygdebok og jeg forstår ikke hvorfor det ikke finnes. Omkringliggende områder har sine bøker slik at Gildeskål ligger der som en hvit flekk, et ubeskrevet blad, selv om dette samfunnet sannsynligvis har stoff i mengder som kunne fylle både en og to bind. Ser også ut fra en del svar at man muligens for noen gårder kan finne opplysninger i kilder for Helgeland.I denne og andre debatter har jeg oppdaget at det finnes opplysninger for området langt ned på 1600-tallet for dem som makter å lese gamle kilder og det gir håp om at det kan bli utgitt noe en gang i fremtiden og at Holger Pederen og Margrethe Abelsdatter kan dukke opp der. Går fremdeles ut fra at de bodde på Sandvik på Sandhorøya.Jeg har tross alt fått mye verdifull informasjon om Gildeskål så langt og det er jeg glad for.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Inger Eide. Den eldste som jeg har registrert fra Flinvær er Augustinus Larsen, f. ca. 1675, død 1736; gift med Magdalena Andersdatter, f.1675 i Fleinvær, død 1742. (Skifte:Skiftet åpnet 11.9.1742, Protokoll Side 135.Døde Midtfastesøndag 1736.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Dette ekteparet, Magdalena og Augustinus, har jeg - de er mine aner og bodde på gården Horsdal der skiftene etter dem ble holdt. Vet at noen har antydet at de kom fra Fleinvær, men finnes det en kilde for det? Skulle gjerne ha visst mer om dem.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.