Gå til innhold
Arkivverket

[#57064] Holger Pedersen og Margrethe Abelsdatter, skifte i Gildeskål 1731


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Beklager Inger Eide! Jeg har glemt å notere hvem eller hvor jeg fikk det, men det mest sansynlige er i forbindelse med skiftet.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

For å ta opp tråden fra nr. 37: I 1647 eier Steffen Jonsen 4 våger i Sandvik. Formodentlig er han identisk med oppsitteren av samme navn. Kongen eier 4 våger. Under odelsskatten står det videre at Gjert Gjertsen i Arnøy, eier ½ våg i Sandvik, så her er det noe som ikke stemmer helt. (Kan det være at odelsskatten og leilendingsskatten ikke er skrevet ut helt samtidig?)I 1647 bygsler Kolbein Nilsen 1 av de 2 vågene i Fleinvær. Hans Erlandsen den andre. Gildeskål kirke eier 1 ½ våg, mens ½ våg er odel.Under odelsskatten står det at en Nils Andersen, Fleinvær, eier ½ våg i Fleinvær og at han ”Besidder det sielff”. Altså igjen en uoverensstemmelse. (Kilde: Den trykte Skattematrikkelen 1647, Nordland Fylke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar sett alle årbøker for Gildeskål og de etter 2000 har en oversikt over gårder og deres plasering i Gildeskål. Gildeskål. Husker ikke hvilke nummer det var de er omtalt i. Det er kun geografiske og gårdsnummeropplysninger.Her er Gildeskål Museum og en mailadresse til en som jeg vet har veldig mye opplysninger om Gildeskål på siden.http://www.saltenmuseum.no/content/view/164/51/Prøvde å finne Årbok-kommiteen for Gildeskål også men fant den ikke.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

På gården 'Sørvær' på Fleinvær bodde Lars Andersen, far til Augustinus og Steffen. Lars var født i 1615. Har sett Sørvær også benevnt som 'Søfre'. På garden Mevær, også i Fleinvær finner man Gabriel Holgersen født 1621 og død før 1666. Han hadde to sønner, Steffen og Johannes. Videre finner man på Fleinvær gårdene Kjønnøy (også kalt Nord-vær) og Løksøy. I en kort periode også gården 'Indervær'.Mvh Magne Jensen Fleinvær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til dere alle for nye innspill.Til Birger.Har du sett boken som du har laget lenke til? Lurer på om det er stoff fra årbøkene som er samlet og gis ut i bokform. I alle fall er det fint at det er blitt utarbeidet en bok for området.Til innlegg 53 og 55.Kan Nils Andersen og Lars Andersen være brødre?I skiftet etter Magdalene Andersdatter gift med Augustinus Larsen blir det opplyst at det i boet er jordegods i Fleinvær (og Ertenvåg). Har lurt på hvordan dette eketparet havnet i Horsdal.Spennende med innlegg fra en som bor på Fleinvær, finnes det mer lektyre om stedet? Har Fleinvær vært et handelssted i eldre tid?Dette blir en rotete tråd, overskriften blir dessuten for snever i forhold til det som er blitt diskutert. Men til gjengjeld har jeg (og andre kanskje) fått mange nyttige opplysninger som det settes stor pris på.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiifølge MBH og A. Støver skal Augustinus Larsen eller hans kone hvære av Benkestokslekt. De skriver ikke hvordan. Eller er nevnte gårder nevnt både blant F. Kaas og Benkestokk familiens gårder. De som kongen overtok og solgte.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiifølge MBH og A. Støver skal Augustinus Larsen eller hans kone hvære av Benkestokslekt. De skriver ikke hvordan. Eller er nevnte gårder nevnt både blant F. Kaas og Benkestokk familiens gårder. De som kongen overtok og solgte.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Jeg ser det har vært stille på denne 'strengen' i lang tid, og det har vel sine grunner. Noen glupe innspill har jeg vel ikke her, men litt kan jeg vel si. Først: Gildeskål er på en måte en kvit flekk på bygdebok-kartet, For alle de øvrige kommuner i Saltenregionen er det skrevet gårds- og slektshistorier (Skjerstad og Beiarn er i sluttfasen), men gildeskål er helt blank. Det er mulig dette er et økonomisk spørsmål og bare det, men det vet jeg ikke. En annen sak som gjør Gildeskål vanskelig er at kirkebøkene for kommunen ikke er bevart for tiden før ca. 1775. Manntall og folketellinger er jo greie nok og skiftene likeså, men det ble jo ikke skiftet etter alle, på langt nær. Dette gjør jo at det blir en del gjettinger, og det straffer seg når det viser seg å være feil. Et eksempel på det er jo Charles Elligsens 'biografi' over Elias Blix, hvor han gir en av formødrene et galt navn. Dermed rakner jo en hel del.- Men lensregnskapene og enkelte andre kilder kan jo gi verdifulle opplysninger. Sjøl har jeg mye gammel slekt i Gildeskål og er interessert i alt som kommer for en dag.Steinar - du nevner at det i Steigen var en prest som het Abel. Ja, det er riktig nok,- Abel Michelsøn Broch. Men at han skal ha forbindelse/slektskap med Benkestok/Kusse/Skanke har jeg aldri sett eller hørt. Heller ikke at han skulle være i slekt med Hr. Jens i Skjerstad. Kunne du si litt mer om dette?Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er hjertens enig med de som savner en bygdebok for Gildeskål! Ikke minst fordi at min mor var fra Fleina og at jeg ellers har mange slektninger fra Gildeskål. Ellers så er der utgitt et par slektsbøker fra Gildeskål.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Siden Holgersen er nevnt så kan jeg fortelle at jeg har en Morits Holgersen, f. ca 1658 på Nordland i Beiarn, men jeg har ikke funnet hvem som er mor til hans sønn Ole Moritsen, født 1705 på Nordland, Beiarn og gift med Berith Augustinusdatter, født 1707 av foreldre Augustinus Larsen (1675-1736) og Magdalena Andersdatter (1675-1742).Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Når det gjelder spørsmål om slekt i Gildeskål så er kanskje Oscar Berg den som har den beste kunnskapen.Han bor i Gildeskål.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ser at tråden har fått liv igjen. Takk for innspill. Jeg har dessverre ikke funnet noe mer om ekteparet Holger Pedersen og Margrethe Abelsdatter. Det er mulig de kan komme fra naboområdene.Når jeg søker på fornavnet Holger i 'Skifter i Salten' og i 'Støvers nedtegnelser' er tidlige forekomster av navnet nesten utelukkende å finne i området Gildeskål og Beiarn. Det synes jeg er litt underlig. Navnet opptrer på et engere område. Hadde jeg hatt skiftene for Meløy og videre sydover, hadde det vært interessant å se om det er noen Holger der.Til Birger i innlegg 61.Det er sannsynligvis mine folk du finner på Nordland og der dukker også Holger-navnet opp.I 'Innrulleringsmanntal for Gildeskål prestegjeld frå 1755' er nevnt Holger Pedersen 28 år på Kiælling, Holger Arentsen 21 år på Michelbostad og Holger Christenssen 24 år på Øynes. Er det mulig å forfølge disse personene bakover i tid på noen måte? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Holger Christensen, Øynes, 1731 - 1792. Det er vel han som i 1754 blir gift med Anne Olsdatter, død 1767. I Ringakers bok står det foreldre ukjent, men det må være henne som er nevnt i skiftet etter Ole Jacobsen; Hestwig i Gildeskål - internent skiftenr 11593. Foreldre blir da Ole Jacobsen og Else Hellesdatter. Hvem er Holger Christensens foreldre? Får ikke årstallene helt til å stemme når jeg leter under Øynes i Ringakers bok.IE En

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Det blir litt springende her nå, men et innspill vedrørende Berit Holgersdatters morsslekt:Opplysningen om at Berit Holgersdatters mor Margrethe nedstammet fra Jon Benkestok er altså nedskrevet ca. 1770 av prest i Skjærstad, Christian Frederich Hagerup. I skifte etter Margrethes mann i 1731 fremgår det at hun er datter av en Abel. Berits svigerforeldre (Christen Jonsen og Lisbeth Olsdatter) giftet seg 1670, hennes foreldre muligens noe senere. De kan vel da være født noe etter 1650.Det er kanskje ikke relevant her, men i 1680-årene opptrer en Abel Lauritsen i en rettsak, så vidt jeg skjønner mellom Thomas Jensen som saksøker (antakelig Trondhjemsborger Thomas Jensen Juel i Svinvær) og Ermegaard Trondsdatter Benkestok. Tvisten skal gjelde en gård som Abel Lauritsen bortbygslet i 1625 til sin svoger (?) hvem nå det måtte være. Det virker som om Ermegaard har overtatt rettighetene etter denne svogeren (som neppe kan være hennes ektemann dersom årstallet 1625 er riktig). Jeg skal imidlertid være forsiktig med enkeltheter her ettersom jeg engang bare gjorde noen knappe notater fra en meget summarisk omtale i ”Overhoffrettsdomar” av Mons Sandnes Nygard. Saken endte med forlik i Overhoffretten.Mest sannsynlig er det ingen forbindelse mellom Abel Lauritsen og nevnte Margrethe Abelsdatter – bl.a. er avstanden i tid sannsynligvis for stor. Men dokumenter fra denne rettsprosessen hadde uansett vært interessante. Noen som kjenner til denne rettsaken eller hvor dette materialet kan finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ad innlegg 66.Hele tråden er springende, men det gjelder Gildeskål så alt som fremkommer av opplysninger fra området er interessant. Kanskje er dine opplysninger en inngangsport til mer Benkestokk-stoff også. Håper noen kan svare på ditt siste spørsmål.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.