Gå til innhold
Arkivverket

[#57065] Skrappeltaske ( en plante ).


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Etter noen fåfengte undersøkelser, velger jeg å spørre om det er noen på nettet som kan fortelle meg det rette navnet på denne planten ? Her har vi bare kalt den for skrappeltaske, kanskje på grunn av lyden når man slo den med ljåen. Det er en slags gressort, rundt 10 cm. høy, gråbrun i farge og kan fort minne litt om havrenøtter,bare at disse er innhule og vokser vel helst der det er udyrket jord. Er det noen som kan si meg rette navnet på denne planten. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1) Kan Skrappeltaske være et lokalt navn? Jeg har ei bok 'Ville planter i Norge' finner ikke navnet Skrappeltaske. Den eneste jeg i farten kan finne er Gjetertaske (Latin: Capsella bursa-pastoris) Husker dette navnet fra min tid i apoteket. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Samme her! Har sett flyktig gjennom Fjell-floraen men det er ikke sikkert den regnes som fjell-plante, og når en ikke har bilde blir det vanskelig å gjette seg til hvilken det kan være. Den var kort når den bare er ca. 10 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Dersom jeg ikke går helt 'i barndommen'så er det et lokalt namn for Pengeurt. Det 'skrapp' vel i planten når den var fullmoden utpå sommeren. Jeg leste et sted no nettopp at den kan forveksles med Gjetertaske. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det offisielle navnet på pengeurt er vel engkall (som igjen er inndelt i flere arter). Vi kalte den pengegras da vi var unger. Kan til og med huske at jeg drev og plukket av frøkapslene, som var runde om omtrent på størrelse med en gammeldags ettøring. Av en eller annen grunn så ble jeg aldri rik av dette, selv om jeg ble fortalt at dette var like godt som penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Du har helt rett. Dette er pengeurt og pengeurt er ikke det samme som engkall, slik jeg kom i skade for å skrive. Jeg er ikke 100% sikker på at det vi kalte for pengegras, var det samme som pengeurt (som det også er flere arter av), eller om det var engkall. Det kan være at dette er en kulturtilknyttet art som er i ferd med å forsvinne på våre kanter, i motsetning til engkallen som fremdeles er vanlig. Det er i hvert fall svært lenge siden jeg har sett pengeurt (selv om jeg er naturkartlegger av yrke), men det kan kanskje komme av at jeg sjelden eller aldri kartlegger innmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

No vart du føre meg, Inger! Jeg prøvde å laste ned same billede inn i et nytt innlegg, men fekk det ikke inn. Hvordan gjorde du det? En blir nok aldri full-lært i denne bransjen--. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Tore.Du må først lagre bildet på din egen PC. Deretter bruker du 'Bla gjennom' nede på siden der du skriver innlegg. Du blar gjennom til du finner mappen der du har lageret bildet, og laster det opp. Du kan jo prøve med et annet bilde av pengeurt - tror ingen tar skade av det om det kommer et bilde til.Lykke til!Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg sier hjertelig takk for alle svar, men desverre, det er nok ikke hverken gjetertaske eller pengeurt, denne gressveksten som jeg søker etter, den ligger nok lavere i terrenget. Fælt så tungvint det er blitt når man skal svare på et innlegg da, hvorfor kan det ikke være like lettvint som det var før ? for mye dilldall nå synes jeg. Med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hvor er det denne grasveksten vokser da, er det på natureng, eventuelt ugjødsla beitemarker, eller er det på fulldyrka mark sammen med kløver og timotei? Eller kanskje er det i potetåkeren? Har den noen blomst med farge, eller er det typiske 'grasblomster' på den?Ellers er det vel like lettvint som det alltid har vært å lage innlegg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Denne gressveksten vokser nok helst på udyrket, og kanskje ? dårlig gjørslet jord ( gjerne steinet ), av utseende ligner den vel litt på en havrenøtt, bare at den nok er litt flat og innhul. Den er av farge lys, lys brun, og kan virke som om den er tørr. Dialektordet ' Skrappeltaske,' kommer vel av at når man slår den eller trår på den, høres en taslende, svak skraplende lyd. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det tyder på en 'skrinn vekst', jeg er ellers ikke helt sikker på hvordan en havrenøtt ser ut heller? Og du beskriver den som gress, er det da blader på gress-stengelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg kan ikke påstå at det akkorat er noe særlig med blad på denne planten. Nå må jeg nok innrømme at disse 'skraplene' kan minne om visse små damevesker, så en eller annen ' taske,' kan det vel være. De sitter ihvertfall ganske tett. Tilbake til det jeg nevnte om innlegg i nr. 11. I dag når jeg skulle svare på innlegg 10, så fikk jeg først beskjed om å logge meg på. Etterpå måtte jeg skrive inn passordet mitt, enda jeg har hatt så masse innlegg. Dette har jeg tidligere ikke opplevd. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det var en merkelig beskrivelse. Er det stilken som ser ut som en havrenøtt (og hva mener du med en havrenøtt), eller er det en eventuell frukt i toppen, og som Reidar lurer jeg på om stilken har blader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det var vel feil å sammenligne med havrenøtt, når den er så ukjent, men la oss da si som jeg beskrev i innlegg nr. 15, at den kan ligne en veske eller taske. Hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Thorbjørn! Du har kanskje skiftet mail-adresse siden du var innpå sist, så det er grunnen til at du måtte logge deg på på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser i Nordisk Fjell-flora, det er forskjellige typer vekster som betegnes halvgras, noen av disse har en lengde som kan passe med ca. 10 cm, f. eks en som heter krypsivaks bl.a. og etter tegninga så har den noen havrelignende korn i toppen, men floraen er stor så det kan vel være hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Nei jeg har ikke skiftet mailadresse de siste 2. åra, så det er ikke det som er årsaken. Og med det samme. Der hvor det står ei rute, og med ordene : Ta vare på navn til seinare bruk. Hvorfor står ikke denne haken permanent i denne ruta, annet enn at jeg må klikke i den hver gang jeg sender inn et nytt innlegg Ellers så takker jeg alle som har svart på dette temaet. Skal sjekke opp det siste, som Reidar foreslo, får jeg se. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kanskje det er øyentrøst du mener. Den er jo liten slik du beskriver, men den har noen bitte små lyse blomster i toppen. Etter hvert utvikler det seg frukter i steder for blomster og disse er ikke helt ulik fruktkapslene på pengeurt m.m.Når det gjelder den ruta du snakker om, så må du passe på å hake på den for hver gang. Om du glømmer det må du logge inn på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.