Gå til innhold
Arkivverket

[#57065] Skrappeltaske ( en plante ).


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Alle gras har nok blomar, dvs. dei har arr og støvberarar. Men særleg fargerike er nok ikkje blomane, og kronblad og begerblad manglar. Elles høyres det ut som det kan vera sølvbunke, slik som Reidar kjem med framlegg om. Dette graset veks i tette tuver, og dei fleste dyra skyr det. Det vart sagt i gamle dagar når ein slo med ljå at ein måtte slå sølvbunketuvene frå 7 kantar for å få has på dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja jeg må vel kanskje bøye meg der, for det er nok riktig at man må slå disse grastuene i fra flere kanter, men jeg så vel for lite av selve stråene på dette bildet. Ellers så er det som jeg nevnte, at de kryper oppover armen når de treffer naken hud. Bygg har vel også de samme egenskaper. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Sølvbunken eller eksingen som de kaller den her vokser i seige, tette tuver og som vi kaller 'Skjærtopp' og er vanskelige å ha med å gjøre. Jeg vet ikke hva de kaller tuvene andre steder? Men det sies at hesten tar knekken på dem og rydder opp, vet ikke om noen har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har høyrd det same som Reidar at det berre er hesten som veit råd for sølvbunka. Det kjem truleg av måten den et på. Eg meinar å tru at hesten bit av graset, medan til dømes sauen rykker det av med tennene. Kua nyttar vel mest tunga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svarene. Jeg har to ord til som nok heller ikke er de rette navn. Den ene kaller vi ' Nøgen Jomfru,' med hvite blomster. Den andre ligner på staude, med blå blomster hele veien oppover langs stengelen, og disse kan bli høye, og denne kaller vi ' Duen i ørken.' Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Nei desverre, dettte er ikke forglemmegei, det må være en slags staude ? Den kan bli opptil rundt 1. meter høy, og blomstene er mørke blå, men jeg har også sett noen med rødlilla blomster. Den hvite jeg skrev om mener jeg at det lukter litt sterkt av, og jeg mener også at blomsten ligner på løvemunn ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er jo en orkide som heiter kvit skogfrue, kan det være den du meiner? Eg veit ikkje sikkert om den lukter særleg.Den blå du nemner, er det klokkeliknande blomster, eller klarar du å forklara nærare korleis dei ser ut? Det er jo til dømes ein som heiter ugrasklokke. Storklokke er ein annan som blir meterhøg. Eg går ut frå at du kjenner turt og tyrihjelm, slik at det ikkje er dei du meiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Etter beskrivelsen innledningsvis, ville jeg tro det måte være det vi kaller for Gjetertaske her på Helgeland. - M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg kan med en gang si at Gjetertaske er det i allefall ikke, men som Finn sier, så ser det ut til at det må være en art av Tyrihjelm, men her har den vært hageblomst siden min oldemor levde, og hun døde i 1925. Det er likt med Tyrihjelm, bare at denne er mørkeblå, og her er den ca. 1. meter høy. Den andre blomsten, som måtte være kvit Skogfrue, har også vært hageblomst her så lenge jeg kan minnes, og jeg er 66. år. Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Siden det er snakk ei hageplante, så er det ganske sikkert storhjelm, slik som Gro Berit skriv i (61). Både tyrihjelm og storhjelm hører til hjelmslekta (Aconitum). Storhjelm heter på latin Aconitum napellus ssp. lusitanicum, og kan enkelte steder ha spredt seg utenom hager også. Den er naturralisert som det heter.Tyrihjelm heter Aconitum lycotonum ssp. septentrionale og liker seg best på noe fuktig næringsrik jord. Ofte er den å finne i fjellbjørkeskogen (høgstaudeskog). Blomstene på denne er oftest blåfiolett av farge mens storhjelmens blomster er mørkeblå.Det virker litt merkelig at dere har den sjeldne hvite skogfrua i hagen. Vil kanskje tro det er noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei.Ja trolig er det som både Gro Berit og Finn sier, at det er Storhjelm. Vet ikke når denne andre ( hvit Skogfrue ), kan ha blitt plantet i hagen, men etter beskrivelsen til Finn, så ligner det mye på denne blomsten som vi kaller ' Nøgen Jomfru,' og lukter litt stramt. Og til Reidar kan jeg med sikkerhet si, at Lupin er det ikke, for slike har vi hatt plenty av gjennom alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det skjønte jeg Thorbjørn, lupinene er det plenty av. En ting når vi først driver på, jeg finner ikke Riddersporen i denne databasen, har den et annet navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til redaktørene for at dei ikkje rei prinsipp.Eg lurar litt på den planta di Torbjørn, er dette også ei hageplante eller er det ein vill vekst. Eg går ut frå at du ikkje tenkjer på ryllik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Denne planten er en hageplante her, men var nok opprinnelig vill. Jeg tror jeg har funnet den, for det er ingen annen som ligner mer enn denne, og det er Fjellflokk, Polemoneum caeruleum, og finnes i tre farger, hvit, blå og rosa. Her er det den hvite varianten, eller så har jeg sett den blå varianten også ( Naken Jomfru ). Den andre jeg etterlyste ( sølvknupp ), ser ut til å være Sannikel, Sanicula evropeac, av skjermplantefamilien. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har vanskar med å tru at det kan vera sanikel du meinar om blomen likna på tusenfryd. Dei er jo så ulike som det går an. Dessutan veks ikkje sanikel i tuver. Den likar seg best i frodige varmlier med lauvskog, gjerne hassel og andre edellauvtre. Ramsløk er vanlegvis å finna i lag med sanikel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg må kanskje ta meg igjen når det gjelder tusenfryd, synd det ikke er sommer, så det kunne gått an å fått sett dem på ordentlig. Det er jo Sannikel som har den blomsten som er mest lik Sølvknupp, men bare at jeg mener blomstene sitter tettere på Sølvknuppen. Men da er ikke denne blomsten på den floraen i farger ovenfor ( 22 ). Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.