Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Berit Knudsen

[#57066] Hva er egentilig dåpsdatoen 1755 Orkdal ?

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg må sjekke datoer i Orkdals database over (1743- )da det ser ut til at det er en del feil i databasen.Kirkeboka fra Orkdal, 1755, Torsdag mellem 3.søndag efter H 3 K og kyndelsmess dag? døpte Hr. Ross Hans Jacob Bruns pigebarn. Lenke h.side øverst [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16197&idx_id=16197&uid=ny&idx_side=-135>LenkeDatabasen fra Orkdal ang. samme dåp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Woll

Torsdag mellom 3. søndag etter hellig 3. konger og kyndelsmesse i 1755 (din 1.ste link fra kirkeboka), skal etter min kalender bli 30. jan 1755.Torsdag etter Sexagesima (2. feb) 1755 skal etter min kalender bli 6. febr 1755, slik det også står i din andre link (database fra Orkdal Historielag). I basen står det: 'Torsd ef. S. Sexagesima [06.02.1755]p'. OH har vel funnet ut en mer spesifikk dag Septuagesima=3.søndag etter hellig 3 konger=26. jan , men selv tolket dette feil og skrevet Sexagesima istedet.Konklusjon slik jeg oppfatter dette: Dåpsdato er 30. januar.Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Takk for raskt svar. Jeg kom også til 30/1, men torde ikke stole på det. Jeg har funnet en del feil i datoene i databasen til Orkdal historielag så jeg må sjekke alle datoene jeg har bruk for.Bare et spørsmål til. Aner du hva bokstaven(e) historielaget skriver etter datoene betyr ? Her står det jo f.eks. p.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.