Gå til innhold
Arkivverket

[#57068] Ole Peter Ulriksen/ Ole Pedersen Bjerkaas - en 'trigamist'?


Gjest Arve Moe
 Del

Recommended Posts

Jeg er interessert i opplysninger om Ole Peter Ulriksen, som sannsynligvis også kalte seg Ole Pedersen Bjerkaas.En kort oppsummering:Ole Peter Ulriksen født 2. april 1845 i Asker av foreldrene Ulrik Pedersen og Anne Marie Andreasdatter.Ole Peter Ulrikss gifter seg 14 sept 1873 Karine Kornelia Eriksd. i Loppa. (kone nr. 1)I årene som kommer bor Ole og Karine på Udengen i Dyrøy. De får flere barn, og Ole blir i Kirkebøkene nevnt som både Ole Pedersen Bjerkaas og Ole Peter Bjerkaas.I følge bygdeboken for Dyrøy står det at Ole reiste som sjømann, og at han i lange perioder arbeidet i Tromsø og på Spitsbergen. Det står videre at Ole omkom ombord i en båt da han falt ned i lasterommet, og at han skal være begravd i Bergen.I 1900 bor enken Karine Eriksdatter sammen med sønnene Erik og Karl på UdengenJeg har god grunn til å tro at det som står i bygdeboken om Oles død er feil, og at han slett ikke ble begravd i Bergen.Bestefar til svigerfar etterlot seg en ”Skudsmaalsbok”, og i følge den het han Ole Pedersen Bjerkaas.I perioden 1892-1897 arbeidet han i Stavanger og Egersund. I hele denne perioden bodde han på Hæskestad utenfor Stavanger.I 1900 bor jernbanearbeider Ole Bjørkaas, født 1847 i Asker, på gården Drangsdalen i Hæskestad utenfor Stavanger. Han bor sammen med konen Oline Bjørkaas født 1857 i Os, og datteren Henrikke født 1888 i Os.Den eneste Henrikke som er født i Os på det angjeldende tidspunkt er Henrikke Johanne født 10. mars 1888 på Kuven i Os. Moren er Oline Larsine Olsdatter Kuven født 24. mars 1857, mens faren er ”stenarbeider” Henrik Olaus Iversen Bruland i fra Førde. Det fremgår videre av kirkeboken at dette er Oline sitt tredje ”leiermaal”.I bygdeboken for Os står det at vegarbeider Ole Peter Ulriksen fra Asker på et tidspunkt har giftet seg med Olina Olsdatter Kuven født 1857 (kone nr. 2).Hva som skjer med Olina og Henrikke vet jeg foreløpig ikke, men 2 jan 1907 gifter Ole seg nok en gang, nå med Valborg Olivia Torgrimsen (kone nr. 3) i Fjære kirke, Aust-Agder, og de får fem barn, blant annet min svigerfars mor.Jeg er på det nåværende tidspunkt overbevist om at Ole Pedersen Bjerkaas og Ole Peter Ulriksen er en og samme person, og at denne personen må ha hatt et meget interessant liv, om muligens noe på kanten av det som var vanlig på den tiden.Jeg ser at etternavnet Bjerkaas finnes igjen flere steder i området Tranøy/ Dyrøy, uten at jeg foreløpig har klart å knyttet dette til 'vår' Ole.Er det noen som har kjennskap til Ole og hans etterkommere, og som eventuelt kan bekrefte/ avkrefte denne historien? Og kan han faktisk ha blitt skilt fra disse hustruene, og hvor finner jeg i så fall noe om dette?På forhånd takk!Mvh Arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hæskestad utenfor Stavanger ? Mulig der er et Hæskestad der,men Heskestad med forskjellige stavemåter ligger ca 10 mil syd øst for Stavanger. Det er nå Lund komune. På den tiden som nevnes var det umulig å bo i Hæskestad og arbeide i Egersund eller Stavanger. Jernbanen Egersund til Flekkefjord ble begynt 1896,det tok 8 år å fullføre.Drangsdalen ligger mellom Moi og Heskestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den nevnte ”Skudsmaalsbok” står det oppført at Ole i perioden 1892-1897 arbeidet i Stavanger, mens han i fra 1897 til 1901 arbeidet i Egersund. I hele denne perioden har han oppgitt å bo Hæskestad.Og i følge FT 1900 for 1113 Hæskestad bor jernbanearbeider Ole Bjørkaas, født 1847 i Asker, på gården Drangsdalen.Utover dette har jeg ikke klart å knytte Ole eller hans familie til Drangsdalen, Heskestad eller Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder enken, tor jeg nok det er feil, men spørsmålet blir om det er en bevisst 'feil' fra en av de involverte.Som sagt så skrives det i 'Dyrøys gårds- og slektshistorie' (bn 2 side 46)at Ole omkom på havet, og ble begravet i Bergen. Jeg har ikke funnet bevis for dette i andre kilder, foruten nettopp at hans kone står oppført som enke på gården Udengen i FT 1900 for 1926 Dyrøy.Men som nevnt i forrige innlegg, kan det se ut som om Ole lever i beste velgående....Så spørsmålet blir; kan Ole ha forlatt kone og barn på Dyrøy, under dekke av at han var død på havet? Eller er det den forsmådde kone som har oppgitt at mannen ble borte på havet, mest for å døyve skammen? Ellere er det noe annet her, som jeg ikke har sett.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.