Gå til innhold
Arkivverket

[#57071] Legen Eldar Baune og hans kone Ruth


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

Jeg er på leting etter informasjon om legen Eldar Baune og hans kone Ruth. Eldar baune skrev boken 'En leges dagbok' som ble utgitt av Gimnes forlag i Oslo i 1948. Jeg har forsøkt å søke etter Baune i folketellingen for 1900, men uten hell. I følge boken praktiserte Baune i en bygd utenfor Oslo, men navnet på bygden er trolig forandret. All informasjon mottas med takk.Torhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Ifølge Sambok er Eldar Baune pseudonym for Otto Dal (født 24. februar 1906). Under eget navn virker han ha utgitt 'Det brenner i hatten. Den gamle barnelegen forteller'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Et videre søk på www.disnorge.no/gravminner viser at Otto Dal (født 24. februar 1906, død 8. juli 2000) ligger gravlagt på Kristiansand gravlund/kirkegård i Kristiansand sammen med Gunvor Dal (født 5. mai 1909, død 21. januar 2005), Johan Olsen (født 24. april 1857, død 26. juli 1921) og Andrea Olsen (født 12. desember 1862, død 20. april 1946). På nettstedet finnes det også bilder av gravminnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Jeg er helt stum - dere er fantastiske. Jeg vet om noen som kommer til å bli veldig glad. Tusen, tusen takk alle sammen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Fant dette da jeg var innom Riksarkivet i dag. I I.Kobro sin bok over læger i Norge så fant jeg ham. I de fleste bøkene om leger mellom 1937 og 1961 finner en ham nesten ikke. Han har praktisert i USA, Kristiansand S. og Drangsholt.Sitert fra I.Kobro sin bok.Otto Dal, sønn av eksportør Johan Olsen og Andrea Andersen (f. 12.Des 1862), er f. i Lillesand 24. Febr. 1906, tok eks.art. 1925 (Mtf) og i des. 1934 med. eks. (haud ill. 153,5). Ved kgl. rsl. av 6. febr. 1933 fikk han tilladelse til å ta navnet Dal som slektsnavn istedenfor Dahl Olsen. Han har fra des. 1934 vært kommunelæge i Birkenes med bopel i Drangsholt. * [gift] i Oslo 6. des 1934 [med] Gunvor Fosmo, f. i Meråker 5. mai 1909, d[atter] av forvalter Ivar F. (F. 18. juni 1877) og Ellen Rathe (f. 28. april 1883). 1 sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Tusen, tusen takk, Arne - du fant det jeg manglet, nemlig ekteskapet. Lette i Lillesand og kristiansand, men uten hell. du er en knupp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Tør jeg spørre hva din som er grunnen til din interesse for dette paret? Vi har alle våre beveggrunner, noen er bare mer skjult enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Jeg har en venn som har lest boken hans, en leges dagbok, flere ganger. Boken var opprinnelig hennes bestefars. Hun er opprinnelig fra Oslo, men har bodd i USA i mange år, og har følt en veldig sterk tilknytning til forfatteren. Hun ville derfor gjerne vite litt mer om hvem han var og hvor han praktiserte. Kanskje de var i slekt...? Nå har hun nok info til å kunne lete videre? Har du noen beslektning med familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Har ikke felles aner med Otto Dal eller hans kone såvidt meg bekjent. Morsomt å vite hvorfor andre leter etter historisk materiale.Driver selv med å samle informasjon om en av mine aner til en slektsbok om jeg kommer så langt. Det er etterhvert langt flere etterkommere enn jeg hadde trodd. En god ting er det, men krevende og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til (12): En liten praktisk opplysning: 5 bindsverket Norges leger ble utgitt i 1996. Det er et samleverk og omhandler alle personer fra de tidligste tider som har vært registrert som leger i Norge, altså også de for lengst avdøde. Hvis man ikke vet i hvilke av de tidligere utgaver man skal lete i, er det tidsbesparende å gå rett på 1996 utgaven. Alle biografier fra tidligere utgaver finnes i faksimile i 1996-utgaven, der forøvrig Otto Dals biografiske oplysninger oppgis å være ajourført i 1993.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Den var ikke tilgjengelig på Riksarkivet, men takk for opplysningen. Kan komme god med videre i letingen etter personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.