Gå til innhold
Arkivverket

[#57075] Marit Andersdatter Tranøybotn, f. på 1790-tallet


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Er det noen med tilgang på en bygdebok for Tranøy på Senja som kan sjekke hvor hun kom fra? Vielsen m. Carl Carlsen 1818 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9672&idx_id=9672&uid=ny&idx_side=-113>Lenke Konfirmasjon på en Marit 1811 her : Lenke Det som er skrevet om henne her ifb m. konfirmasjonen er nokså utydelig, står det at hun er fra Østerdalen eller er det Østervalen? I tilfelle Østerdalen, kan det være rett Marit Andersdatter fosterdatter her i ft 1801 Lenke Og til sist, kan det være min Marit som er enke på Brødstad i 1865 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Sigrid og Marit Andersdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=63&filnamn=f11927&gardpostnr=33#nedre>Lenke er vel døtre av Anders Nielsen og Ingeborg Olsdatter fra gården Møklebye i Aamot. De kom til gården Bakkejord i Tranøy (nå Sørreisa). Kanskje du finner noe i bygdebøkene for SørreisaFant dette ut ved å finne Sigrids konfirmasjon Lenke hvor det var mer informasjon enn ved Marits konfirmasjon. Bakkejord er jo en av nabogårdene til Schoelv og Sørstraumen.Dåp Marithe LenkeDåp Sigrid/Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Veldig mye takk! Godt å få hjelp. Det at de to søstrene Marith og Sigri er fosterbarn på en nabogård (Scoelv) til foreldrene (Bakkejord) kan vel da tyde på at det var trange forhold for de nyetablerte! De lenkene du la inn er 'permanent bildelenke' og da vises det ikke hvilken kirkebok det er fra, men jeg finner dem vel under Aamodt i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for det! Nå må jeg kommentere det jeg skrev om at det var de trange kår dengang som gjorde at Marith og Sigri var fosterbarn i 1801. Det var kanskje enda mer tragisk, for jeg kan ikke finne noen av foreldrene i ft 1801 for Tranø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Tror du må sjekke ut om dette kan være familien i 1801. De bor på Fleskmoen i Lenvik (nå Målselv)Anders Nielsen Husbonde 43 Ingeborg Olsdtr Hans kone 41 Niels Andersen 17 Ugift M Anne Andersdtr 7 K Maria Andersdtr 3 K [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f11931&gardpostnr=79&personpostnr=1204&merk=1204#ovre>LenkeDe har i tillegg en sønn som bor på nabogården Fagerliedal LenkeSønnen Niels dør allerede i 1801 Lenke Samme år får Anders og Ingeborg sønnen John Lenke Synes kirkeboken for Åmot i tidsrommet 1880 - 1886 er veldig tung å lese, men for de som forstår skriften kan kanskje finne vielsen til Anders og Ingeborg, samt dåp for Niels, Ole og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.