Gå til innhold
Arkivverket

[#57078] Niels Pedersen Slapøy.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Niels Pedersen Slapøy i Helgeland, ser ut til å ha vært gift to ganger. - Det er skifte etter 2. kona i 1749 på Slapøy, Herøy og han hadde åpenbart kun en datter m. henne. -- Fra 1. eketesk. har han åpenbart hatt barna: a) Dorthe Nilsdr., sk. på Stavseng i Dønna 1744, g.m. Ole Hermannsen. -- b) Karen Nilsdr., d. før 1744, g.m. Peder --. c) Bereth Nilsdr., gift på Slapøy. -- Det jeg da svært gjerne skulle hatt, var navnet på 1. kona og mor til disse barna. -- M.v.h. Alv Edvardsen. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jeg ser nu at jeg glemte et av barna til Niels Pedersen, Jonas Nilsen, som i 1744 var 'utenlands'. - I hvert fall teoretisk, kan da 1. konen til Niels, ha vært en Jonasdr. -M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Her fandt du enda en ane for meg på Herøy! Lurte lenge på hvor Berith Nilsdtr. gift med Johan Iversen fra Bjerklien, skifte på Slapøen i 1756, kom fra. (fra Svein Edvardsen skiftesamling).Så et spørsmål: er dette den samme Nils som er nevnt i Skiftet etter Peder Olsen på Stavsengvik, Dønna i 1735?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ja slik har jeg forstått det. - Den 2. kona til Nils har jeg oversikt over, men skulle som sakt gjerne hatt tak i den første, da det hun som er av direkte interesse for meg. - Dette problemet har ligget litt 'brakk' en stund, i forhåpning at noe nytt skulle dukke opp. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Vel, da kom jeg vel enda en generasjon bakover. Synd kirkebøkene ikke begynner før i 1714, men får nu gå tilbake til Dass sine 'kråketær' i Herø kirkebok igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.