Gå til innhold
Arkivverket

[#57080] Hvor ble Børge Jørgensen Glørsen og Johanna Juell gift?


Gjest Arne B. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Sliter med å finne ut hvor Børge Jørgensen Gløersen (f.1709 Skjeberg, d. 1791 Idd) og Johanne Juell (f.1724 Åsnes, d.1788 Idd) er gift. I Ovenstad sin bok om militære biografier og NST 4, s 172-179 av Finne-Grønn så står det at de ble gift 8/3-1757, men ikke hvor....... Det samme i boken om slekten Gløersen av Cato Holmsen fra 1929.Har sjekket kirkebøkene for Domkirken i Oslo, Idd, Skjeberg, Hof og Øiestad men finner ingenting.... Muligens jeg er blind, men dette er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Jeg prøvde å se etter om jeg kunne hjelpe deg, men jeg finner heller ikke ut noe! For ordens skyld angir jeg hvor jeg har lett, slik at du ikke behøver å gå over disse kirkebøkene!HED: Grue, Vinger AKE: Skedsmo OSLO: Aker, Oslo Hospital ØST: Aremark, Askim, Eidsberg, Hvaler, Moss, Råde, Skiptvedt, Spydeberg, Trøgstad, Tune, Våler.Det er sikkert en del av de stedene jeg har sjekket, som lyder rart for deg. Men man vet aldri hvor folk plutselig kan dukke opp - det har jeg selv erfart mange ganger!Glemmen Ministerialbok nr. 1 1733 - 1759 - der stopper trolovede på året 1751. Et gap mellom 1752 og 1759 - kanskje noe der? Vet at en del fra Solør-traktene gjennom tidende har flyttet til Fredrikstad-området, men kjenner ikke så mye til om dette skjedde i den tidsperioden du er ute etter. Kanskje noe å ta tak i?Jeg vet ikke om hvor man finner 'borgerlige' vielser (som ikke er oppført i kirkebøkene)! Men det er det sikkert andre som vet!Kan jo også være et bryllup, som har foregått i militær regi!Good luck!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Fredrikshald 1760 ifølge Tore Weidlings embetsmannsbiografier i 'Eneveldets menn i Norge' (men helt feilfri er boken ikke).Jeg har ennå ikke forsøkt å konrollere denne opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel som Geir Woll skriver - folk kan dukke opp på de merkeligste steder.Men husk også på at det ikke nødvendigvis er ei kirkebok som er kilden for vielsesdatoen. Det kan være en gammel familiebibel eller noe helt annet, for den sakens skyld. Synd at Finne-Grønn m.fl. i hans tid var så sparsomme med kildereferansene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS står det at de fikk sønnen Christian f. 20/3 1760 Linderud, Aker. De fikk 2 døtre Martha Christine 1766 og Karin 1767 i Vardal OP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Johanne Juell og Børge Gløersen skal ha hatt 8 barn. Jeg har notert meg at sønnen Christian (som var major) er DØD på Linderud i Aker (11 Sep 1835), men derimot født i Idd (døpt der 23 Mar 1760). Han ble gift (ca. 1792, i Skjeberg) med sin kusines datter Karen Wetlesen, datter av Marthe Regine Hansdatter Gløersen og Jacob Olsen Wetlesen.Karen og Christian hadde 11 barn, og blant disse var Cathrine Olava Nicoline Gløersen, som ble g.m. grosserer i Fredrikstad, Peter Martin Anker (1801-1863), som kjøpte Rød herregård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den i (3) omtalte Weidling sier Christian Gløersen ble født på Fredrikshald, han oppgir Ovenstad som kilde. Og så må jeg rette meg selv, det var ikke Weidling som hevdet at vielsen var i 1760 - i det minste kan jeg ikke finne det igjen.Men inntil noen søker i kildene, blir alt rene spekulasjoner/antakelser. Følgefeil er velkjent i vår 'gren'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Har sett i boka 'Stamtavle over Slægten Gløersen' av A.T. Gløersen 1897. Det er vel fra denne boka det meste av senere opplysninger kommer fra.Børge (Jørgensen) Gløersen døpt i Skjeberg Midfaste søndag 1709, død natt til den 20.1.1791 på Idd. Han bodde da han giftet seg 8.3.1757 på Idd. Han eide da han døde gården Vold. Jeg har sett i kirkebøker Idd, der har ikke denne vielsen foregått. At de giftet seg i Frhald er sannsynelig, men kirkebøkene er tapt. Vielsesdatoen er sikkert funnet ved et senere dødsfall eller skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja Liv, avskrifter av andres avskrifter (eller en sjelden gang andres arbeide) er ikke bare et fenomen av idag.Som militær måtte Gløersen ha tillatelse til å gifte seg, muligens første sted å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Børge Gløersen var ikke den eneste offiseren som på den tiden satte et 'von' foran etternavnet. Det var meget vanlig, og henspeiler altså ikke på adelig herkomst. ('von Schneider' på lille julaften er en annen .... Schkall !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Eivind Kinck

Jeg holder også på med å dokumentere slekten Gløersen og Juell, og jeg sliter med å finne primærkilder til støtte for alle sekundærkildene. Har du funnet noen primærkilde for Johanne Juells fødsel/dåp som jeg ville ha forventet å finne i kirkebok for Hof i 1724? Hvis ikke - hvordan kan vi vite at hun er datter av fogden Christian Juell?Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Alle barna til fogd Christian Juell utenom Mathias Juell f.1725 (døpt i Christiania) finner en døpt i Hof.Har du en mail jeg kan nå deg på?Kan si at jeg har avskrevet det som står om etterkommerne til Johanne og Børge Gløersen i 'Slegten Gløersen med sidelinger' av Holmsen, Cato, 1929. Og i den forbindelse har jeg også endel mer informasjon om etterkommerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Mange takk for raskt svar. Jeg vil gjerne ha direkte kontakt, og du kan nå meg på eiv-kinc@online.no. Jeg kan muligens også ha opplysninger som kan være av interesse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(13-15:) Siden temaet og spørsmålene omkring bl.a. Johanne Juells fødsel/dåp (1724) i Åsnes, Hof, HE, er lansert innledningsvis i denne åpne debatten, ville det vel være rimelig, i forhold til bidragsyterne, at relatert informasjon framkommer her, i selve debatten, og ikke i 'på bakrommet' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

9.mars 1724 er nok en dåpsdato for et annet barn hvor fogden Juell og hans hustru er faddere. Johanne Martha Juell ble døpt 'den store almindelige bededag' 1724 (=12.05.1724) som angitt på side 31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.