Gå til innhold
Arkivverket

[#57084] Forkortelser bygdebok


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Fins det sider/lenker der det står om forkortelser i bygdebøker?Jeg spør om noen kan forklare hva Sk. 1 mk. sm. står for? Det står på side 482 Røldal bygdebok. En amerikaner spør meg om det.Imøteser svar.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Antar at dette betyr skyld 1 mark smør. Skyld er vel et uttrykk for den avgift brukeren på f.eks. en gård måtte betale til eier (eller futen?). Mark er vel et gammelt mengdebegrep, og smør er en av mange mulige måleenheter (slik f.eks. hud/kalvskinn kunne være det andre steder). Landskylden er jo da et uttrykk for hvor stor eiendom man hadde/bodde på. (Jeg kan ikke gi deg presis definisjon, det har kanskje andre!)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Mange takk til Jan O. og Jarl V.E. for deres svar/innlegg!Da skal jeg formidle det videre til amerikaneren. Må nok forklare litt, da alle ordene kanskje ikke kan oversettes ved hjelp av Digitalarkivets oversetter som heter 'Norsk-engelsk ordliste for slektsgranskarar'.Jeg antar det ikke finnes sider/lenker med forkortelser? Lurer på det hvis flere spørsmål om flere forkortelser dukker opp.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.