Gå til innhold
Arkivverket

[#57090] Sortland: Desingthun som etternavn på et av 4 barn i en famile?


Gjest Irene Åsheim Karvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Åsheim Karvik

Jeg er på leting etter en Job Dishington Johannessen fra Dverberg?Han er far til Ingeborg Anna Josdatter som skal være født i Dverberg 1824.Finner en kandidat i ft 1801 som er sønn av Johannes og som står oppført som Job Desingthun. Det er to JOB DESINGTHUN ft 1801, men kun en som har far som heter Johannes, så det er vel han som er den rette.MEN, kan ikke se at andre i hans familie har Desingthun som etternavn. ( heller ikke den andre Job Desingthun har familie med det navnet) Er det noen som kan hjelpe meg å finne sammenhengen her, en god forklaring på dette, og ikke minst om de to som begge er kalt Job Desingthun er i slekt.. kanskje med samme forfar med dette navnet??Vet det finnes mange Dishington i Bergensområdet, men ikke i Nordland/ Troms.På forhånd takk for hjelpenMvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ett lite søk på bibsys.no ga dette resultatet:'Slekten Dishington og da særlig den nordlandske gren' av Voll, Johan Alfred gitt ut i 1942.'Stamtavle over Jørgen Dishingtons efterkommere samt lidt om Diderich Bærentz slegt' av Nicolaissen, Olaus gitt i 1894.De må muligens ses der de er. Faktisk så har Universitetsbiblioteket i Bergen ved Bibliotek for humaniora et eksemplar av begge bøkene.Du burde jo finne ut noe av dem, ellers så finner jeg muligens noe gjennom mitt arbeid ved Bull slekten. Jeg vil da ta kontakt så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Job hørte ikke til Dishington-slekta, men var oppkalt etter en ekte Dishington. Foreldrene til Job var fiskerbondeparet Johannes Olsen og Anne Kristine Kristensdtr i Roksøya, Sortland. Han døde i Breivika, Andøy, i 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg glømte å si at Dishington-slekta fortsatt er stor i Vesterålen, men med etternavn som Ellingsen, Johnsen mm. Sortland, Sandstrand og Sandnes er sentrale gårder i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Åsheim Karvik

Bøkene kan jeg nok låne på biblioteket.Takk Arne:)Johan! Fant denne job på familysearch og ser mange av hans forfedre der. Far; Johannes Olsen, mor; Anne Christine Christensdatter. Ingen Desingthon der så langt øyet kan se:)MEN, hvorfor kalle opp barnet etter en utenom slekta? Kan denne Job Desingthon ha betydd noe for familien?Kanskje jeg finner svar om jeg låner de omtalte bøkene.Tusen takk for hjelpa så langt.Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Job Jørgensen Dishington var en sentral person i Sortland sist på 1700-tallet, og det var solid skikk i regionen å kalle opp slike personer. Du kan lese om han i del 2 av gårds- og slektshistoria for Sortland, og når jeg får skrevet del 4 om et par år (skriver om Breivika i Andøy og Job Johannessen akkurat nå!), da skal du få vite mer om Johannes Olsen og Anne Kristine Kristensdtr. De er forøvrig blant mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Åsheim Karvik

Dette høres flott ut Johan. Er veldig interessert.Dersom de opplysningene jeg har til nå stemmer, er Job Johannessen og hans kone mine 4x tipp.Det siste 'sikre' ledd jeg har er Elen Marie Jensdatter f 21 juli 1855 Breivik. gift 20 juli 1877, d. 1882 på Gullholm, Kvæfjord. det jeg har funnet i det siste er:Foreldre: Jens Christian Ericsen f 1826 Dverberg, Og Ingeborg Anna Jobsdatter f 1824, Dverberg? og hennes foreldre er da Job Desingthun Johannessen og Berit Sofia Steffensdatter.Kan du med de opplysninger du har bekrefte eller avkrefte de siste opplysningene jeg har?Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.