Gå til innhold
Arkivverket

[#57091] Jernbanearbeider Hamar distrikt, Nils Johansen Ørbak, f. 28/1-1882


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Er det noen som kan hjelpe meg å finne Nils og Mathilde? Kanskje du er i slekt med dem, til og med.Jeg finner dem ikke på 1900-tellingene, og vet derfor ikke hvor de er født.Nils Johansen Ørbak, f. 28/1-1882, gift med Mathilde Kristiansen, f. 1880.Barn, født i Vang H.:Rudolf, f. 19/3, døpt 8/5-1904, bopel Diseneie BriskebySigurd Paul, f. 24/9 døpt 3/11-1907, bopel Granheim BriskebyI kirkeboka under Rudolf, står det Nils født 1881. I min bestefars jernbanekalender, 1922, står det: 28/1-1882, Ørbak. Han ble ansatt 15/7-1901. Han var filer og står under Verkstedsarbeidere kl. 1 (haandverkere).Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det der ser ut til å være rett. Jeg har søkt på 1900-tellingen, og fann Ørbak i Elverum. Nå skal jeg lete litt videre, så kanskje jeg finner familien.Hva utgikk du ifra, når du letet etter Nils?Finner du mer, så blir jeg veldig glad for det. Det er ikke sikkert at jeg lykkes.Takk Lars OveTove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDette var litt flaks fra min side.Jeg vet det finnes Ørbak i Elverum, men det finnes 9 Ørbæk-gårder i Eidsvoll Akershus. Jeg tok en sjans og begynte å lete i Eidsvold. Det som var pussig var at Nils var der men med en far fra Ørbak i Elverum!!!Bare flaks spør du meg.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Nils Johansen Ørbak f. 1882, Elverum, konf., 1897, Furnes, sønn til skogsarb. Johan Vilhelmsenog Christiane Mathilde Christiansen f. 1881, Hamar, konf. 1895, Bragenes, datter av maskinopstiller Christian Martin Christiansenble gift 26.12.1903 i Hamar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

erling (6)Hvor har du disse opplysningene fra? Dette stemmer jo dårlig med folketellinger og kirkebøker.Her er i alle fall Johan (far til Nils) døpt i Elverum i 1852. Det er tydelig at presten har skrevet feil årstall på Johan ved Nils sin dåp i Eidsvold i 1882. LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Jeg har det fra kirkeboken i Hamar ved å sjekke under gifte i 1903... dessverre er jeg ikke en reser på data, så jeg må snart få lært meg å lage lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Så da tar jeg utfordringen og forsøker meg på en lenke... takk til Kjellaug Robberstad for nyttig anvisning hvis jeg lykkes :-)LenkeOg det gikk visst greit.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Bortsett fra at lenken viser fra siden som kommer etter den siden jeg var på... hva skjedde? Men det er jo bare å bla en side tilbake, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

prøver meg på en ny lenke fra folketellingen Hamar 1900 hvor Rudolffine Blomquist og mannen bor da.Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. 4671 Rudolffine Blomqvist k b Hm g Hustru 14111856 Drammen Bu N SNummeret på postane ovanfor er ei lenke. Trykkjer du den får du nedanfor sjå garden/huset/hendinga til denne posten.1900-telling for 0401 Hamar By Husliste Kretsnr Gate Matr.nr. Våningshus Sidebygning Utan hushald Etasje Busetnad Busetnad/verkstad Kvist Personliste Tilstades i huset Heimehøyrande Leiligh. nr. Type Etasje Tal rom etasje Tal kjøkken Tilstades i leil. Heimehøyrande 876 Hamar 18 6 Eier: P. Andersen 128 Væsentlig Vaaningshus, Delvis forretningslokale Udhus med Vedboder og Priveter n 2 9 1 til Møbeludsalg med Kontor 3 11 70 73 8 Forhus 2 3 1 9 9 Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. 4670 1 Christian M. Christiansen m b Hf g Verkstedsformand paa jernb.verksted 15051858 Drammen Bu N S 4671 Rudolffine Blomqvist k b Hm g Hustru 14111856 Drammen Bu N S 4672 Kristiane Mathilde Christiansen k b D ug Datter 28051881 Drammen Bu N S 4673 Ragna Gustava Christiansen k b D ug Datter 26111883 Drammen Bu N S 4674 Christian Christiansen m b S ug Søn 05031886 Drammen Bu N S 4675 Karsten Rudolf Christiansen m b S ug Søn 10061888 Drammen Bu N S 4676 Hilda Christiansen k b D ug Datter 14021891 Drammen Bu N S 4677 Marje Christiansen k b D ug Datter 14121894 Drammen Bu N S 4678 Anna Bergite Christiansen k b D ug Datter 27021896 DrammenHjelp... det ble ikke en lenke, men informasjonen er vel relevant nok likevel... haha det er gøy å lære seg nye kunster. Bedre lykke neste gangBu N S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

erling:Du går opp til adressefeltet (hhtp:\\..osv)høyreklikker slik at al tblir merket, kopierer, og deretter limer inn der du skal ha detLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Ja det er det, jfr Rudolfines dåp :-)Ja, så lærte jeg meg å lage lenker, lett som bare det, før jeg går til mitt arbeid nå straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Tusen takk til dere begge. Jeg vet ikke om noe annet sted som man blir så positivt bemøtt, som på Digitalarkivet.Nå skal jeg sette meg ned og gå igjennom alt dere har funnet. Når jeg har gjort det, så må jeg kanskje komme med flere spørsmål. Det kan være spørsmål i dette emne, eller et nytt, som bl.a. har med jernbane-, støperiarbeidere og andre, som bosatte seg i Briskebyen, Hamar. Jeg kan se at det var en 'innvandring' til bydelen. Dette antagelig for at det var lettere å få byggd seg et hus der - mindre restriksjoner. Det ble jo et stort behov for bosteder, når bl.a. jernbanen trengte mer folk.Jeg ser at du, Lars Ove, er fra Hamar. Det er jeg også, og det jeg holder på med nå, er litt av et prosjekt.Det handler altså om bydelen Briskebyen. Jeg kjenner til ditt navn, men kan ikke riktig plassere deg. Du er velkommen inn i projektet. Det er du også Erling, selv om du ikke bor på Hamar.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToveDa vet du også at Jernbanemuseet her på Hamar sikkert kan være behjelpelig hvis det er noe du lurer på.Jeg er egentlig ikke fra Hamar, men bor her nå. Hva slags prosjekt arbeider du med?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Slekter i Briskebyen og deres etterkommere (Litt om hvor de kom fra og hvor de tok veien)Skriv ditt liv (seniorer oppfordres til å skrive om sitt liv – få sine minner på prent. Kan ses som Folklivs”forskning” (Dette er noe som hender i Sverige akkurat nå, veldig populært).Briskebyen: I 1890 – 71 nybyggere. I 1946 – byutvidelseJeg går igjennom kirkebøkene og folketellingene fra år 1900 - 1920, til å begynne med.Jeg har også tatt kontakt med gamle venner og kjente som bodde i Briskebyen, i 'min tid' der. Vi skal hjelpe hverandre med informasjon og minner.Det er veldig mange av min slekt, som fortsatt bor i Briskebyen - det er morfars slekt. Han var lokomotivfører, og det er hans bøker: 'Norges lokomotiv persolale 1955' og 'Jernbanekalendren 1922', som inspirerte meg til dette.Jeg har også holdt på med slektgransking i ca. 8 år, så hele min slekt i Briskebyen, er 'kartlagt', med bilder og alt.Dette er morro! Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OkJeg kjenner til et meget omfattende privatarkiv på SAH som helt sikkert vil kunne hjelpe deg. Det gjelder ansatte ved jernbanen.Send en mail til meg (lars.ove.wangensteen@gmail.com) så skal jeg fortelle deg mer.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.