Gå til innhold
Arkivverket

[#57097] Hjelp til å lese stedsnavn i kirkebok S-Odal 26.08.1708


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

En Ole Olsen ?rud gifter seg med Maren Knutsdatter Øktner (1670 -) i 1708. Er det noen som kan hjelpe meg å tyde stedsnavnet nederst på venstre side av siden 402: LenkeMaren (Marit) ble senere (15.3.1711) gift med Anders Kristensen Korsmo (1675 -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Ja.., det kan det væreJeg ser da at Birger Kirkeby har registrert Mari Knutsdatter Berger (Øktner) død på Isaksrud i 1711. (S-Odal V, 124) som giftet seg med Ola Olsen Isaksrud i 1708 (S-Odal IV, 274). Ola Olsen Isaksrud giftet seg så i 1712 med Anne Nilsdatter Sisselrud.Hvis dette er riktig, må det være en annen Maren (Mari, Marit) Knutsdatter som giftet seg med Anders Kristensen Korsmo i 1711.Takk skal du ha Frank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Nei, vent nå litt. Maren giftet seg med Anders i mars 1711 og hun kan jo være død mellom mars 1711 og 1712 når Anders Korsmo giftet seg igjen. Det skal jeg sjekke nærmere.. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Marit Knudsdtr Øktner d.før 1719 (Datter av Knud Bentsen og Kirsti Hellesdtr) gift 1711 med Anders Kristensen Korsmo, Anders Korsmo gift 2 gang 1719 med Kari Engebretsdtr Sognes.Det stod ingenting i bygdeboka om at hun hadde vært gift med noen før Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Til innlegg (5); Vi får håpe at senere revisjon av bygdeboka får med seg 1. ekteskap på Marit Knudsdatter Øktner. Hun var jo ca 40 år når hun giftet seg med Anders Kristensen Korsmo..Forøvrig fikk Marit et barn; Marit; utenfor ekteskap med Otter Amundsen Taul. Marit Ottersdatter ble døpt 8. oktober 1706 og begravet 7 uker gammel 5. des 1706.Anders Kristensen Korsmo giftet seg 3. gang 22. aug. 1737 med Marit Kristoffersdatter Spikset som jeg tror er født på Trøbråten (u. Trøsi) i 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Når det gjelder Ole Olsen Sakrisruds ekteskap nr. 2, så er det feil patronymikon på Anne fra Sidselrud i Vinger. (V.II s. 88) Her står det Nils Olsen (kansje Stømner) Det er feil. Det skal være Ole Nilsen (muligens fra Hesbøl i Eidskog). Derfor blir barnas patronymikon Olsen/Olsdatter. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Til innlegg (7), Finn Sollien;Hvordan har du fått bekreftet at Ole Olsen Sakrisrud er den samme personen som Ole Olsen Isakrud ?Jeg har registrert en Nils Olsen Sidselrud (1701 -) gift 5.11.1739 med Abigael Evensdatter Leikvang (1712 -). Er Nils Olsen Sidselrud bror av Anne Olsdatter Sidselrud og deres far er Ole Nilsen, muligens fra Hesbøl i Eidskog ? Opplysningene har jeg hentet fra S-Odal II, ny serie side 111 og Vinger og Eidskog II, side 312 hvor sistnevnte beskriver at Abigael er født i 1716.Jeg kan tillegge at jeg har registrert fler Ole, olsen, olsd. på Sisselrud under Toner i S-Odal, men ingen Nils så Sidselsrud i Vinger er vel rett for Anne i innlegg (3) ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(8)Beklager Rolf at det ble feilskrevet Sakrisrud. Det skal være Isakrud.Forfatter av Vinger II ha oversett det han selv skriver i innledningen til Sidselrud (side 85). Her får vi en del opplysninger om eierforhold til Sidselrud i 1600 åra. Ole var på Stømner før han kom til Sidselrud. De barna som kan dokumenteres født er Ragnild på Stømner, døpt 27/4 1690, Nils f. og d. på Sidselrud 1692. Hans døpt 30/5 1697 og Nils døpt 24/6 1701, også Sidselrud. Skifte 17/11 1730: Barn: Erik 50 år vanfør. Hans 36. Nils 30. Anne g.m. Ole Olsen Isakrud i Odalen. Ragnil g.m. Brynild Olsen Skyrud i Odalen. Her får vi bekeftelse på at det var Anne fra Sidselsrud i Vinger som ble g.m. enkemannnen på Isakrud. Oles alder ved død er oppgitt til 100 år. Utdrag fra Vinger II side 85: 'I 1685 solgte Ole Klemetsen Pramhus til Isak Nilsen Utgården og hans bror Gunder på Hesbøl i Eidskog for 100 rdl. I 1692 gjorde disse makeskifte med en tredje bror, Ole som mot 1 fjerding tunge i Stømner øvre fikk Sidselrud. Parten i Stømner som han altså byttet bort, hadde Ole kjøpt i 1685.' Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Takk Finn, det var oppklarende !I bygdebok for S-Odal V, s 297 står det også at 'Gunnar' Hesbøl var bror av Isak Nilsen Utgarden og at hans svigerfar het Per Tjøstelsen Greåker, men jeg mener å ha sett ett sted at Isak skal ha vært gift ca 1690 med Kersti Gulliksdatter Rustad. Sammen med henne fikk Isak Anne (1690 - 1750) og Ingrid gift 1719 med Erik Olsen Kisen. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.