Gå til innhold
Arkivverket

[#57104] Berte Jansdatter Eksund - fra Eiksund til Bergen


Gjest Tore Anda
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Anda

I skiftet på Børholmen i Gulen etter Knud Amundsen og Else Katrine Jansdatter, avsluttet i 1844, er en av Elses arvinger hennes helsøster Berte Christine Jansdatter Eksund. Berte står da oppført som enke i Bergen. Hun ble født i Eksund (den gang i Herøe, Sunnmøre) i 1771. Hennes far er skrevet som Jan, Johan og Johannes og alle tre variantene er benyttet som patronymikon. Det er mulig at Berte er lik den Berte Jansdatter som ved folketellingen i 1801 for Herøe er i huset hos premier lieutenant Mathis F. D. Hegelund i Eeysund (dvs Eiksund) Er det noen som har noe informasjon om Berte i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Herøyboka, Gardar og folk b.3, (Rabben, 1983), s. 328 (Eiksund bnr.3); John Frantzson Eiksund 1741-18+3, g. 1764 m Anne Iversd. Løvik, Dalsfjord, -d.1787. Mellom barna er Else Katrine f. 1774, g. Knut Amundson Eikrem. Det er sagt at dei budde i Buholmen, Ålesund, men det må vere 'di' Else. Berte Marie f. 1771 (død tidleg); Berte Kristianne 1779. Ei av di to siste må vere 'di' Berte, men at det er noko samanblanding anten av årstal eller kven som døydde tidleg. Det kan du i tilfelle sjekke i kyrkjeboka for Herøy. (Eiksund høyrde til Rovde sokn i Herøy prg. - sams bok til om lag 1815.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Anda

Nå er ikke Rabben alltid like edruelig i sin omgang med kilder og fakta. Jeg har flere ganger befunnet meg på ville veier etter å tatt opplysninger hos Rabben for god fisk. Påstanden om at Else og Knut bodde på Buholmen i Ålesund er et eksempel på dette. Rabben må ha feillest en kilde, - for det var på Børholmen i Gulen at Else og Knut drev kremmervirksomhet i stor stil. Barneflokken etter den avsatte lensmann Frantz Eksund har jeg god oversikt over, med unntak av Berte Christine (som er den eneste Berte blant barna). Det er derfor jeg spør om noen har kjennskap til hennes liv i Bergen. Basert på skiftet på Børhpolmen så var hun i live rundt 1840 - 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Anda

Presisering. Det var en Berte Jansdatter som ble født i 1771 og døde som barn. Den Berte Jansdatter som jeg søker blir da Berte II og ble født i 1779.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Fråhaldsmannen Rabben var nok edrueleg både her og elles; men som du ser (to rettingar i (4) av 9 linjer i (1) og (3)) er ingen feilfri.Det er litt for lenge sidan Berte levde til at nokon skulle hugse henne (også då Rabben skreiv boka for snart 50 år sidan). Har du freista kjelder i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Anda

Jeg hadde kontakt med Rabben i noen sammenhenger gjennom årene og tror vel at å dra en spøk på hans bekostning ikke skulle være den store tragedien. Nå er vel ikke dette anledningen til en stor gjennomgang og oppretting av Herøybøkene, men at det er behov for justeringer i dem er utvilsomt. Ja, jeg har endevent en rekke bergenskilder uten å finne noen som jeg med rimelighet kan identifisere som Berte. Så derfor denne tråden, - med håp om at noen av bergensspesialistene (eller andre) hadde kommet over henne og visste noe om hennes videre skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Bergensspesialistane les vel kanskje berre unntaksvis MogR-forumet.Det var ikkje så lett å sjå at det skulle vere ein spøk; det likna meir på svivyrding - uavhengig av tanken bak. Alle veit at det er feil og manglar i alle bøker. I staden for å harsellere kan du heller bidra konstruktivt: http://www.heroysogelag.no/documents/26.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Anda

Ja, henne har jeg sett på og er enig at hun i utgangspunktet kunne være en god kandidat som en mulig Berte Jansdatter. Men jeg tror vel helst at denne Berte K. må være den Berte Carine Rosenberg som 14. april 1799 ble viet i Korskirken til ungkarl perukmagr Anders Iversen Dahl og da er hun neppe Berte fra Eiksund. Forøvrig takk for bryet med å lete etter Berte i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Anda

Heisan! Innlegg nr 10 refererer seg til innlegg nr 8. Nr 9 kom på plass før jeg fikk lagt inn innlegg nr 10. Og Elin - dette var bingo! Far til Berte Christiane som giftet seg med Anders Endresen Boge er i kirkeboken nemlig oppført som John Frantzen og da har du sikkert funnet rette Berte. Flott!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.