Gå til innhold
Arkivverket

[#57106] Sofus Arctander Aronsen Balsnes, poståpner på Sjøvegan


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Sofus Balsnes, som han visstnok kalte seg, ble født den 28. juli 1889 på Balsnes i Ballangen, daværende Evenes kommune i Ofoten. Han flyttet til Salangen og ble poståpner på Sjøvegan. Den 9. januar 1916 giftet han seg i Bardu kirke med Alvilde Elise Kristiansen f.1889 i Lauvdal, Ibestad. Før dette hadde han vært gift med en som jeg ikke kjenner navnet på, men som døde engang før 1915. Er det noen som kjenner mer til Sofus, om han fikk barn, og også når og hvor han døde?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

I Astafjord bygdebok mangler navn på første kone.Det er heller ikke ført opp noen etterkommere.Dette er bare personregister med fødselsår.Det er bare Gratangen bygdebok som er kommet ut med opplysninger om de enkelte personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk for respons, Agnar. Jeg har bestilt bygdebøkene for Gratangen fra biblioteket. Dessverre er det vel lite trolig det står noe om Sofus der, ettersom han var fra Evenes og etter hva jeg har forstått hadde sitt virke på Sjøvegan. Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

I følge Salangen BB (Prestbakmo, 1951) var Sofus Balsnes tilsatt som poståpner på Brandvoll (Bardu) inntil l918, da han overtok en tilsvarende stilling på Sjøvegan. Denne stillingen hadde han så seint som på begynnelsen av l950-tallet. Sofus Balsnes døde i Salangen, antakelig på 1960/l970-tallet, og er i følge informasjoner jeg har innhentet begravd der. Hans kone døde før l975. Ekteparet var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Tusen takk, Anita, det var nyttige opplysninger. Jeg har spesielt lurt mye på om Sofus hadde etterkommere, så det var fint å få det avklart. Han var en onkel av min far. Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.