Gå til innhold
Arkivverket

[#57108] Foreldretrøbbel i Bindal


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Under døpte i 1834 i Vassås i Bindal finner jeg som nr. 6 på side 93 denne Hanna Marie[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071001650081.jpg>LenkeForeldrene oppgis å være Andreas Jacobsen Hjertø (?) og Ingeborg Johannesdatter.Under konfirmasjoner i 1850 i samme kirke finner jeg som nr. 10 blant jentene på s.125 det jeg tror er samme Hanna Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

På underfundig vis er jeg blitt oppmerksom på forklaringen: Jeg har ikke lest feil, men det er feil Hanna Maria og dermed feil foreldre.Om det kan sies på den måten.Beklager uleiligheten, men for alle tilfellers skyld legger jeg fasiten (nr.6 s.121)Lenke Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Så langt så vel. Trodde jeg. Men jeg er ikke den eneste som er litt forvirret, ser det ut til.At Hanna Maria var datter av Andreas Hansen og Helene Jonsdatter, blir for så vidt bekreftet i Bindalsboka (bd.1 ss. 52, 61 og 63.)De samme foreldrene går igjen i Nærøyboka, men der opplyses det at Hanna Maria var født 11.mai 1834.Samme fødselsdato finner vi i innflytterregistret i kirkeboka for Leka dit Hanna Maria flyttet med mann og barn i 1867[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050502030453.jpg>Lenke Men den Hanna Maria som ble født 11.mai 1834 var den 'uekte' datteren til Andreas Jacobsen og Ingeborg Johannesdatter (nr. 6 s.93)Lenke Så hva skal en stakkar tro? Siden det 'beviselig' er datteren til Andreas Hansen som i 1855 gifter seg med Ole Jonsen, får vi vel tro at det er snakk om jenta som ble født i 1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.