Gå til innhold
Arkivverket

[#57109] Hansine Nikoline Olsdatter, 1879-1962 fra Bergen, flyttet til Os


Gjest Jeanette Fjellhammer
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Fjellhammer

HeiJeg prøver å finne mer informasjon om Hansine sine foreldre, men står bomfast.Kanskje noen vet noe eller kan hjelpe meg litt videre?Hennes far; Ole Hansen, født 1850 Hennes mor; Anna Nikolaisdatter, født 1846Jeg har funnet bosted Fløen, Aarstad i Bergen (Lenke)Lenger enn dette kommer jeg ikke... Jeg finner dem rett og slett ikke...(om noen klarer å tyde teksten under fadderenes navn, borgelige stilling så blir jeg også glad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det kan ikke vaere han for her er han med familie i 1900 og kona har et annet navn og det stâr ikke at det er hans andre ekteskap, sâ det var nok bare et skudd i blinde: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fjellhammer

;o)Snuste på han i natt (!) og fant ut det samme som deg nå...Jeg skjønner bare ikke hvor disse to 'fremlingene' har gjort av seg etter at datteren ble døpt.Datteren er iallfall registrert på Os i 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fjellhammer

Hansine giftet seg med Kristian Simeonsen Bjørnevik 22.august 1906 - Os.Eneste jeg fant i kirkeboka var hennes fars navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fjellhammer

Hm, kanskje det kan være moren?Jeg vet ikke når Hansine flytta til Os, men kan jo hende hennes mor tok datteren med seg? Eller flyttet etter?Og at dette er ny mann?Tips til hvor jeg kan prøve å nøste opp hva som er skjedd? vil dette stå i noen bøker eller andre historiske arkiver?Jeg har kun drevet med slektsforskning i en uke, så jeg er veldig 'grønn' på hvor jeg kan leite...TUSEN TAKK Kjellaug for at du tar deg tid til å hjelpe meg, har sitti oppe til langt på natt de tre siste nettene og begynner å bli litt frustrert ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var den eneste Anna Nikolaisdtr f i Bergen, men her er en fra Os, n° 17: Permanent sidelenke: LenkeDet stod jo ikke at Hansine var uekte, sâ dermed skulle du kunne finne ekteskapet til foreldra i en kirkebok. Finner dem ikke gift i Bergen, det var derfor jeg tenkte pâ Os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fjellhammer

Tror du kanskje traff blink med Anna Nicolaisdatter nå...Pauline er et navn som går igjen i slekten min.Enten har jeg oversett henne eller så har jeg sett meg blind på nikolaisen med k og ikke c (mente jeg hadde søkt på begge...)tusen takk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror du er pâ feilspor da: Permanent sidelenke: LenkeHansine Nikoline Olsdtr som blir gift med Kristian Simonsen var fôdt i Molde i 1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fjellhammer

Jeg så på denne lenken i natt (om at det var en anna som var tjenestepike i Os) men har nok tenkt iherdig på Bergen som tilholdssted og bosted og fødested...Tusen takk for nye tanker og meninger - nå kommer jeg meg nok videre med henne ;o)Jeg har leita gjennom alle kirkebøkene i Bergen for evnt giftemål, kanskje jeg får leite gjennom bøkene for Os (en gang til også) for å være sikker på at jeg ikke har oversett ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fjellhammer

At hun er registrert fra Molde er nok en feilregistrering i kirkeboka, for ei anna slektsforsker som hjalp meg fant ingen i Molde;jeg siterer 'Fann vielsen mellom Kristian og Hansine også; 22. Aug 1906 i OsHer dukker det opp et lite problem, vielsen viser at det med stor sannsynlighet er riktig Hansine Nikoline jeg fann i folketellingen, men tilgjengjeld er hun i vielsen oppgitt med fødested Molde.Jeg har tittet på fødte i Molde uten å finne henne, har prøvd å se etter henne i Årstad (nærmeste navnet jeg kommer Aastad) under konfirmerte da kirkebøkene for Årstad på Arkiverket dekker perioden etter hennes fødsel, men innen for perioden hun skulle kunne vært konfirmert. Finner henne ikke blandt konfirmerte i Årstad'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, der har du det! Det tenkte jeg ikke pâ i det hele tatt. Molde i Os!!Sâ var det rett dâp du fant allikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fjellhammer

Molde i Os - så feil kan man ta gett... Jeg og flere har tenkt Molde by...Mamma er fra Os og visste ikke om noe sted/gård som het Molde, så dette blir spennende å forske videre på.Tusen takk ;o)Lars; virker som om dette er riktig Ole også.Nå ble jeg kjempe glad - tusen tusen takk.'da blir det tidlig seng ikveld ;o)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fjellhammer

Ole var 30 år da han døde i 1880, fikk dattera i 1879 og han gifta seg med Anna i 1979...Så Anna var en ung enke, så lenkene stemmer ;o)Må bare få sagt at jeg er veldig takknemlig for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det er lett â ta feil-:)Da har vi vel foreldra til Anne Nikolasdtr her (n° 46)28/9-1846: Permanent sidelenke: LenkeNicolas Hansen Moberg og Ingeborg Jakobsdtr Norstrôen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.