Gå til innhold
Arkivverket

[#57112] Ormen Lange


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Er det noen som kjenner til historia rundt denne bussen 'Ormen Lange' omtalt på side 5 i vedlagte lenke? Trekkvogna skal visst ha blitt gjemt for tyskerne under krigen og befunnet seg i Bagn i Valdres og lurer på om noen kjenner til historia rundt det og dette skal det ha vært reportasje om i et ukeblad(Muligens Vi Menn) på 1970-1980 tallet. Det er vel ingen som husker ei slik reportasje?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det tror jeg kanskje ikke Arnfrid, men jeg skal finlese det og se. Lenken din funket ikke hos meg så jeg prøver å legge den inn jeg også.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du har nok rett Arnfrid, Det er nok eieren av bussen i 1940 du hadde funnet, og sjåføren på ruta Oslo-Bagn da krigen brøt ut het Oddvar Smedsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kommer med en ny tilføyelse ang. denne bussen Ormen Lange, opplysningene om at den gikk mellom Oslo og Bagn er feil, den gikk mellom Oslo og Hønefoss og da krigen brøt ut ville tyskerne beslaglegge bussen og føreren ble beordret til å kjøre til Hønefoss og overlevere den til tyskerne, men på Sollihøgda greide føreren å koble fra semi-hengeren under påskudd av at det var noe galt med bilen og greide å stikke av med trekkvogna og kjørte den til Bagn og gjemme den. Historien rundt dette skal det ha vært reportasje om i et ukeblad som nevnt i innlegg 1, og det er dette bladet jeg egentlig er ute og etter og prøve å være behjelpelig med å spore opp, det er muligens et Vi Menn. Bladarkivet er forespurt men de må helst ha antydning av tittel for å finne fram til saken. Tenkte derfor å prøve dette forumet om noen kan huske å ha lest om dette i noe ukeblad. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har hørt om denne historien,men den versjonen jeg husker er at bussen var full av tyskere på turen, og at bussføreren på et eller annet vis klarte å styrte semihengeren utenfor en skrent på Sollihøgda slik at mange tyskere omkom.Men dette er som sagt bare en historie jeg er blitt fortalt.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

AaseJa det er kanskje det, men jeg har også blitt fortalt at det står en minnestein på stedet. Om dette er riktig vet jeg ikke.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Akkurat hva som skjedde på Sollihøgda kjenner ikke jeg så godt til så hva som er sant og ikke sant rundt det er vel ikke godt å si. Tenkte bare å være behjelpelig med å finne denne ukeblad-reportasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Bussen ble i hvert fall tatt ut av drift under krigen. Ruten ble imidlertid satt i gang igjen i 1945.På side 21 i vedlagte lenke vises et bilde av Ormen Lange. Har forresten sett foto av samme bussen tatt i 1939, da med en Volvo trekkvogn. Fotoet i lenket viser en annen trekkvogn, trolig Faun. LenkeSemitraileren var den samme.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til dere to siste for interessante svar! Det måtte være store greier å trafikkere veiene med på denne tiden i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.