Gå til innhold
Arkivverket

[#57114] Anna Louise Førde f 1865/66, gift med Haakon Julius Myhre, Tromsø?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Anna Louise var født enten i 1865 eller 1866 i Førde (S&F?). Hun ble gift med Haakon Julius Myhre i Tromsø, og de fikk barna Magnus Emil Lie f 1891 (ue), Astrid Henriette f 23. aug 1895, Edit Olufine f 1898 og Borghild Marie f 1900. Jeg finner ikke vielsen som må ha vært mellom 1891 og 1895.I Førde, S&F, finner jeg fire Anna Louise født i 1865 og 1866.1. født 30.1.1865, foreldre Christen Christensen AAsen og Anne Ellingsdatter,2. født 29.5.1865, foreldre gift mand Ole Eliassen Lund? og pike Brita Larsdtr Førre,3. født 9.8.1865, foreldre Elias Anders Birkeflodt og Anne Hansdtr,4. født 27.9.1866, foreldre Mads Rasmuss Ulltang og Synneva Tollefsdtr.Er det noen som vet hvilken av disse som dro til Tromsø og ble gift der?Kan hun evt være fra et annet Førde. Vi har jo Førde i Sveio, men jeg vil tro at det da hadde stått Sveio. Lie, kan det være en pekepinn på hvor hun kom fra?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk. Da er det avklart for der står det at Ole Eliassen, bødker, er hennes far. Pussig dette med at de er oppført som ugifte ved Annas dåp, ja, ja. det må være feil fra prestens side.Her hadde jeg ikke gjort godt nok forarbeid i og med at jeg ikke hadde sjekket borgerlig viede.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har nå funnet at Ole Eliassen Lunde, Gaular, f 1819, ble gift med Eli Torstensdatter f ca 1806 fra Gaular, 26.11.1841. Jeg vet ikke hva som skjedde med henne. Men Ole ble siden gm hans barns mor, Brita Larsdatter (f 1833), 2.9.1865.Hun ser ut for å være mor til alle barna, som alle er uekte, og far er gift mann. Det betyr vel at Eli fortsatt levde. Er det noen som vet noe mer om denne Ole Eliassen fra Lunde i Gaular og hans kone Eli Torstensdatter, samt hans 'frille' Brita Larsdatter?Oline f 1857 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8387&idx_id=8387&uid=ny&idx_side=-173>LenkeMaren Johanne f 1859 LenkeEline Birgitte f 1862 LenkeogAnna Lovise f 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Ole og Brita. I følge dette ble Ole skilt fra Eli ( ikke så rart med alle sidesprangene).Se post nr.40 øverst på siden.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Rune, hadde akkurat tenkt å lete frem vielsen, men så hadde du gjort det.Jeg kan imidlertid ikke finne ut hva som skjedde med Eli. Men slik jeg tolker den siste dåpen, Anna Lovises i 1865, så var Ole fortsatt gift med Eli i mai-juni 1865. Det skulle vel bety at Eli levde, men jeg finner henne ikke i 1865-tellingen.Ja, jeg lager en anetalve for noen venninnner (søstre), men her ser det ut for at det dukker opp flere kvinneskjebner som kunne være greit å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vel ,ved vielsen til Ole i 1865 står det jo at hans første ekteskap ble oppløst og de ble skilt.Så jeg antar at det betyr det samme som idag.De flyttet fra hverandre.Og om opplysningene ved barnedåpene er rett, må skilsmissen ha skjedd i 1865.Hadde Eli vært død, ville vel Ole vært oppført som enkemann. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, enig, hvis alt er korrekt ført må skilsmissen være innvilget mellom mai-juni 1865 og 2. september 1865.Jeg finner ikke Eli blandt døde i Gaular i denne perioden, og heller ikke i 1865-tellingen.Har lagt inn en forespørsel om oppslag i bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har gått gjennom KB over døpte i Gaular fra Anders dåp i 1841 til Olines i 1857. Jeg kan ikke finne at Ole Eliassen ble far til barn i denne perioden, verken ekte eller uekte, i Gaular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.