Gå til innhold
Arkivverket

[#57117] Johanna Olene Pedersdatter, Evenes


Gjest Evy Frantzsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Frantzsen

Johanna Olene Pedersdatter eller Persdatter, f. 1798, var fosterdatter hos Ejner Jørgensen og Martha Ellingsdatter på gården Strand i Ofoten (ft 1801). Hun ble gift i 1822 med Per Andersøn, også han fra Strand. I 1851 ble hun gift for andre gang med Ellev Pedersen, da er det i kirkebok for Ofoten oppført en Peder Paulsen som hennes far. Jeg kan ikke finne denne Peder Paulsen noen steder. Vet heller ikke noe om hennes mor eller hvor vidt Johanna var født i Evenes eller andre steder. Er det noen som kan hjelpe?hilsen fra Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Frantzsen

Takk for det, Maybritt. Særlig den ene, Peder Paulsen som er på gården Dragland i Lødingen, kan være av interesse - Alstadhaug virker litt langt vekk, så jeg sjekker kirkebøker for Lødingen i første omgang. Johanna og Per hadde i allefall 7 barn: Ejnar Andreas 1823, Per Elias 1825, Marit Elisabeth 1827, Hanna Marie 1829, Per Andreas 1832, Ane Nikoline 1834 og Maria 1837. Er det noen som kjenner til flere?Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

lurte bare på hvor du har navnet Olene fra ? I tellingen 1801 , står hun bare oppført som Johanna Pedersdt.?!Maybritt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Frantzsen

Navnet har jeg fra min oldemors bibel - Johanna Olene var hennes mormor, Hun gikk under navnet Johanna på Strand. Men jeg vet altså ikke hvor hun kom fra.Evy :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Finner en Einar Jørgensen på Strand. Han er nevnt i skifte etter sin mor Maren Svendsdatter - skiftet blir holdt i 1788 og Jørgen er da 28 år. Han har en søster Ane Jørgensdatter som er 25 år. Faren er bare omtalt som Jørgen.Da kan det være denne Jørgen som er gift med Martha Ellingsdatter i 1801 og Johanna bor hos dem.Hvis du har noen flere opplysninger, kan vi kanskje finne mer. Det kan være at Johanna bor hos slekt for eksempel.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Har sett gjennom alle Johanna/Johanne - ingen med mellomnavn Olene. En Johanna Pedersdatter er født i 1793, men da blir hun for gammel.Her er skiftet etter Peder Axelsen, Strand i Ofoten, åpnet 25/5 1846.Ektefelle Johanna Pedersdatter.Barn:Peder Andreas, 14 årMarith Elisabeth, 19 årHanna Maria, 17 årAnne Nicoline, 11 årIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Frantzsen

Takk skal du ha Inger, veldig OK at du har sett igjenom alt. Peder Axelsen er nok Peder Andersen. Ane Nikoline er min tippoldemor. Ja, det er kanskje slik at Johanna vokste opp hos slektninger, har tenkt på muligheten. Jeg har ikke noen flere opplysninger om henne.Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

HeiDa 'synser' jeg litt videre....Er du sikker på at Johanna som finnes som fosterdatter er den rette johanna ? Hun har jo ikke mellomnavnet Olenen i !801 tellingen. Tenkte kanskje at det kunne være feil person ? om du da ikke med sikkerhet vet at hun vokste opp hos denne familien, eller med sikkerhet vet at disse fosterforeldrene tilhører familien på en eller annen måte.For om ikke, må vi kanskje se etter andre mulige kandidater, Maybritt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Frantzsen

Takk for forsøket, Maybritt! Men det er nok den riktige Johanna. I kirkebok for Ofoten/Evenes fant jeg hennes vielse i 1822. Der står det riktig nok Johanna Olina Persdatter, Strand, 24 år.Av barna kan jeg bare finne 2 i folketelling for 1865, Marith Elisabeth og Ane Nikoline.... mvh, Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

HeiDen eneste jeg finner som kanskje kan være aktuell er henne-------------------------------------------------------------------------------- JOHANNA Pedigree Female Event(s): Birth: Christening: 13 APR 1797 Vega, Nordland, NorwayParents: Father: PETTER PAULSEN BOE Family Mother: BERITH JANSDR kanskje sjekke ut kirkeboken her.Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

her er kirkeboken [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16533&idx_id=16533&uid=ny&idx_side=-108>Lenke står midt på høyre side.Får ikke helt tak i alt som står, men stusser over at presten har komentert at Peter/peder er konfirmer er grunnen at han er veldig ung ?Ser at i tråd2 har jeg glemt en Peder Pauls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Frantzsen

Jeg finner i folketellingen for 1801 på gården Bøe, Petter Povelsen og Berthe Johansdtr med datter Johanna 5 år. Jeg tror det er denne Johanna du fant i kirkeboken - det passer godt med fadderne, som også finnes i ft.1801.Så jeg tror kanskje at jeg skal tilbake til Evenes/Ofoten. Det kan jo være at Johanna er slekt av forsterforeldrene.Takk for stor innsats Maybritt! Hilsen fra Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alfred Arntsen

Johanna Olene Pedersdtr. kan være født i Ofoten, selv om hun ikke finnes døpt der. Dessverre er det mangler ved føringen av kirkebøker i disse årene, både før døpte og ektevigde. Når det gjelder faren så skal man ikke se bort fra den Peder Paulsen, 18 år, som i 1801 var fostersønn i Leiros i Evenes. Jeg tror han var noen år eldre,født ca 1780-1781, og sønn av Paul Zachariassen i Lillevåg, Efjord i Ofoten.Hilsen Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Frantzsen

Takk for det, Alfred! Jeg prøver å nøste videre på det. I tillegg har Jeg har funnet en Peder Paulsøn, f. 1777, Bedsfjordfjeldet, med foreldre Paul Olss. og Karen Larsd. (i Geir Moens database over døpte i Evenes). De er oppført som samer (Lap). Noen som kjenner mer til disse folka?Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.