Gå til innhold
Arkivverket

[#57118] Syvert Evensen trolig født 1805 i Sigdal


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Syvert Evensen trolig født 1805 i Sigdal Mine opplysninger om Syvert har jeg fra Skogerboken, s.502, bruk nr.8, Rørvollen. Det opplyses at han er født i Sigdal. Jeg søker SYVERT EVENSENS aner. Har lett (Sigdal og Eggedal av Andreas Mørch) etter hans far som bør hete Even og være født omkringt 1760 – 1785. Har ikke funnet ham der men funnet en person i kirkeboken Sigdal, Ministerialbok nr. 3 (1793-1811), men er usikker på om det er han. Her under Krødsherrad nr.37 Lenke Nedenfor er Syverts familie.Takknemmelig om noen kan bidra med opplysninger.Mvh. Knut

bilete4314.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Det er trolig rett person. Takk Lars Ove.Den dåpsdatoen jeg hadde ført inn på Syvert var fra personen i Krødsherrad,som ikke hadde rett patronym.Så nå er håpet at noen kjenner til hans familie så jeg kan få dem på plass.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Til Lars Ove (4); dette er nok riktige personer, denne sønnen Syver på 2 år være død før 1805, som er det året min SYVERT er født. Ser dem er registrert på Norli, men jeg finner dem ikke i bygdeboka under Norli. Må trolig bodd på en husmannsplass? Hvis dåpen til denne Syver kunne spores så vil det kunne bekreftes at han døde før fylte 4-5 år, noe som trolig er sikkert. Til Laila (5); det som er litt forvirrende er at familien kallte seg SYVERTSEN (pressiserte Ten i navnet) mens denne er døpt Syver. Her er navnet skrevet Syvert (6), så enten har ikke presten skjønt hva de sa når han skulle døpes og skrev Syver, eller så har familien lagt til Ten selv i etterhand. Det er helt klart riktige personer da bostedet er Eikholt på Konnerud. Det er først når han blir konfirmert at han må melde utflytting fra Sigdal, men det er bare han og ikke foreldrene. Jeg takker og bukker til dere begge for denne hjelpen. Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Laila, du må være godt kjent i bygdeboka siden du klarte å finne omtalen du referert i innlegg (5).Var Mari gift to ganger eller er navnet til hennes ektemann (Eivind Sjursen Anfinrud) en feilskriving for Even Syvertsen? Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Andreas Mørch normaliserte alle navn (trolig til hvordan de ble uttalt i Sigdal), slik at det ikke nødvendigvis er overenstemmelse med verken kirkebok eller folketellinger. Syver og Syvert ble derfor til Sjur.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Som det står i forrige innlegg, er det en normalisering av navnene til uttalen i Sigdal i Mørchs bøker, men han er ikke konsekvent, så det finnes både Even og Syver i bøkene også. Jeg har ikke noen systematisk oversikt over det, men ettersom tiden gikk, begynte folk å uttale navnene slik som prestene skrev dem, og den gamle uttalen ble glemt av mange, slik at når noen sa Eivind eller Eiven, ble det oppfattet som et annet navn enn Even.Her er vielsen til Even Syversen og Mari Christophersdatter (nr. 1 i 1799):Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sigdal, Ministerialbok nr. 3 (1793-1811), Ekteviede 1798-1800, side 449-450. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8503&idx_id=8503&uid=ny&idx_side=-197>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Takker for oppklarende svar og vielsen.Terje Østro forklarer i bøkene om Flå hvordan han behandler personnavn men jeg har ikke sett noen slik forklaring i Sigdal/Eggedal.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Even Syversen og Mari Christophersdatter solgte gården 'Fram-Vatnås' i 1806, og så flyttet de til Sande i Vestfold, hvor de fikk datteren Gunnild i 1807 og sønnen Christopher i 1811. Antakelig har sønnen Syver blitt igjen i Sigdal, kanskje hos slektninger? Det trengs flere undersøkelser for å finne det ut, og kanskje får vi aldri vite det?!Så litt om Skoger fra registeret over arkivmateriale:Skoger og Konnerud er utskilt fra Sande prestegjeld i nåværende Vestfold fylke i 1752 i samsvar med reskript 02.03.1742. Skoger prestegjeld omfattet inntil 1843 også Tangen, som ved kgl. res. 06.03.1843 ble skilt ut og lagt til Strømsø. Samtidig ble Strømsgodset skilt ut fra Strømsø og lagt til Skoger. Strømsgodset ble skilt ut som eget prestegjeld ved kgl. res. 08.04.1938.Gunnilds dåp i Sande i Vestfold:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sande, Ministerialbok nr. 2 (1804-1814), Fødte og døpte 1807, side 32-33. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8127&idx_id=8127&uid=ny&idx_side=-20>Lenke Permanent bildelenke: LenkeChristophers dåp i Sande i Vestfold:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sande, Ministerialbok nr. 2 (1804-1814), Fødte og døpte 1811, side 56-57. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeGunnild Evensdatters konfirmasjon i Skoger: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger i Skoger, Ministerialbok nr. 2 /1 (1814-1842), Konfirmerte 1823, side 494-495. Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeChristoffer Evensens konfirmasjon i Skoger: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger i Skoger, Ministerialbok nr. 2 /1 (1814-1842), Konfirmerte 1825, side 498-499. Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Knut [8]: Du finner en del om familiene til Even og Mari på s. 63/64 og s. 422 i bind 2 av bygdeboka.Evens far het Sjur/Syver Pedersen og var gift med enka Gunhild Andersdatter i Anfinrud. Even var deres eldste barn. Sjur eide også Nordli, der Kristoffer Kristoffersen Vatnås og Beret Engebretsdatter bodde en stund. Deres andre barn var Mari, som ble gift med Even.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei Laila, her har du vist meg hvor i bygdeboka jeg leite, i tillegg har du funnet personer og handlinger så jeg blir helt overveldet.Du og Asbjørn ryddet opp i min forvirring om personnavn. Jeg hadde ikke fått med meg det Andreas Mørch skrev i forordet om personnavn, men som du sier, han var ikke konsekvent. Jeg har begynt å føre inn, men det har blitt så mange etter hvert at det tar nok noen timer før jeg har alt på plass. Det blir spennende og se om min mors og min fars aner kommer sammen her i Sigdal, synes det er en del navn jeg kjenner igjen.Så vil jeg takke samtlige som har bidratt med innlegg på denne tråden. Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut H Nebell

Hallo til nye og tidligere besøkende og bidragsytere.Jeg synes jeg må informere om resultatet av den hjelpen jeg fikk her i forrige omgang. Når uklarhetene om navnevariasjoner var avklart og jeg fikk anvisning på hvor i Sigdal/Eggedal-boka jeg kunne lete så gikk det forholdsvis greit.Jeg har funnet aner tilbake til Mellom Gren ved; Sevat Olsen? (side 34/35), men finnes det noe pålitelige data bakenfor Sevat, eller har Andreas Mørch fått med seg alt som er å finne?Tror jeg har fått med mesteparten, på noen av ektefellenes aner kan vel være noen som mangler, men der får jeg heller opprette en egen tråd senere.Nedenfor er det to familiegrupper som blir henholdsvis foreldre og besteforeldre til familien i innlegg (1). Alle sidehenvisninger er fra ”Sigdal/Eggedal”. (Håper bildene blir leselige.)Er det noen som har kunnskap om de manglende dåps- og begravelsesdatoer så hadde det vært hyggelig.

bilete4360.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.