Gå til innhold
Arkivverket

[#57121] Hans Andersen Sonerud 1781-1856


Gjest Siri Lindblom
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Lindblom

i følge bygdebok for Hole var Hans Andersen Sundvolden født i 1781, gift med Marthe Svendsdatter og drev Sonerud i mange år. Mitt problem: Jeg finner ikke Hans i kirkebok for Hole 1766-1814. Da han gitet seg i 1806 står det at han var fra Nordrehoug. Noen som vet noe om Hans` aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det blir døpt en Hans Andersen i Norderhov (hovedkirken) 15. oktober 1780. Foreldre: Anders Bagaasen og Pernille Hansdatter. Lenke Jeg vet ikke om det er rett dåp/personer - bare et tips. Kjenner du navn på evt. barn av Hans og Marthe?vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, her er forlovelsen/vielsen 4. des. 1806. Kanskje den ene forloveren, Anders Andersen junior, er et spor? Marthe var tydeligvis fra 'Pomeren', hilsen Astrid Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lindblom

Hei! Takk skal du ha.Jeg har bare lett under Hole. Av barn vet jeg om Svend som overtok Sonerud i 1853 og Peder eller Peter som flyttet til Christiania og døde der i 1869 ( min tippoldefar) Om Hans Andersen er født Norderhov, hvordan kommer navnet Sundvolden (bygdebok) og Nordrehoug (Kirkebok vielse) inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Hans Andersen bodde iallefall på Sonerud allerede i desember 1804, da han ble utlagt til barnefar, jfr. lenke. Lenke Av egen erfaring vet jeg at folk flyttet ofte og tok navn etter gården/plassen de bodde på, så Hans kan ha bodd (arbeidet) på Sundvollen, f.eks., men i og med at det står 'fra Norderhov' når de giftet seg (vanligvis i brudens 'hjemkommune'), vil jeg tro at han opprinnelig kom fra Norderhov.Sundvollen er vel ikke omtalt i bygdebøkene ennå (bind 5 kommer i desember), men har du sett litt på Pommeren under Stein? Det kan jo være at du finner litt av interesse der, samt finne dåpen til barna til Hans og Marthe i de skannede kirkebøkene for Hole. Er du riktig heldig, er det tips om opphavet hans i fadderoversikten.Lykke til + kanskje leser noen ringerikinger dette, og kan hjelpe deg videre,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det bor en Hans Andersen, 22 år, inderst, skomaker, på Gilog i Norderhov i 1801 - vet du om 'din' Hans var skomaker? Han leide tydeligvis der og alderen passer bra, må alltid regne med etpar år i begge retninger på 1801-tellingen, er min erfaring.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lindblom

Hei! Takk for innspillene! Jeg vet ikke noe om han var skomaker, men det kan han jo godt ha vært. Jeg har vært inne på de smme sidene, jeg også, men syns det ble så mange forskjellige navn. Hvis 'navnebytte' skyldes stadig flytting, er det jo forstålig.Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Vet ikke om du har sett under 'konfirmerte', men her er en 'mulig kandidat': Hans Andersen Kittilsby, 17 år, som ble konfirmert i Norderhov i 1795. Alderen stemmer vel ikke helt, hvis han skal være født ca. 1780-81, men, som før nevnt, må en regne med litt svinn hva gjelder oppgitt alder. Lenke Du finner ham som nr. 10 helt til høyre,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Her er iallefall dåpen til din tippoldefar Peder, døpt i oktober 1809.LenkeHans og Marthe bodde på Pommern da Svend ble døpt i 1805, men var kommet til Sonerud i 1807 da de døper Berte- Maria (tror jeg hun het). NB: det er alltid noen fra Gile blant fadderne til barna - kan det ha noe med Hans å gjøre, kanskje....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lindblom

Hei! Har ikke vært her på en stund... Takk for meldingene. Jeg har ikke klart å tyde alle fadderne, men Halvordatter går igjen også for Henric-ene (se nedefor)så jeg antar detter er rette foreldre. Jeg har søkt litt på Anders og Peternille. De ble trolovet i 1774. Tenkte kanskje Embret, Henric og Lisbet kunne være søsken av Hans. Jeg fant ikke mindre enn 3 stk Henric( født 1775, 1778 og 1783) Jeg antar den siste levde opp. Men jeg har ikke funnet de andre navnene. Imidlertid er Lars Gihle nevnt som vitne ved trolovelsen sammen med Simen Henricsen Berger, som jeg tror må være Ander` bror. Lars Gihle er også nevnt ved dennes trolovelse i 1774. Det er mulig det er denne Gihle jeg må prøve å finne . Peternille døde i 1789 og Anders giftet seg samme år med Gunil Olsdtr. Jeg har ikke klart å finne Anders eller Peternille i kirkebøkene for Norderhov eller Hole - ennå. Jeg får lete videre.Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.