Gå til innhold
Arkivverket

[#57123] Hvor ble det av Jensine Emelie Olsen, f. 22.4.1876 i Træna, Nordland?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg har søkt i flere dager etter Jensine Emelie Olsen, f. i Træna 22.4.1874, dpt på Nesna 11.6.1876, komf. 28.6.1891. Hun var datter av Ole Miksl Johansen Risvær og Hanna Jørgine Bergithe Johansdatter.Jeg kan heller ikke finne henne som utflyttet sammen med foreldrene til Rødøy.Er der noen som har muligheter for å hjelpe meg?Jeg takker hjertelig for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det Carsten Schanche!Jeg har sett tidligere på denne, men tvilte på om det kunne være henne siden hun skrev seg for Olsen. Siden jeg nå ikke lenger har muligheter for å søke på amerikanske steder så kan jeg ikke kontrollere om det er rette damen.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg vil bare få lov til å komme med en korrigering: Jensine Emilie er ikke født i 1874, men 22.4. 1876, Husø, Træna. (7) LenkeDen Jensine som Birger viser til tror jeg kanskje er feil person. Hun reiser sammen med sin søster Emilie. Finner ingen person med det navnet som er datter av Ole og Hanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager, Bengt E. Vesthagen! I farten hadde jeg skrevet feil. Det er nemlig riktig at hun ble født 22.4.1876, døpt11.6.1876 på Nesna og komfirmert 28.6.1891. Når du sier 'Den Jensine som Birger viser til tror jeg kanskje er feil person' så er det nok Carsten Scanche du mener?Jeg har i alle fall ikke hørt noe om at hun dro til USA. Men derimot så sies det at hun flyttet til Stavanger, men jeg har ikke funnet henne der. Kjenner du noe mer til henne?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Både Jensine og Kathinka ble født etter 1875. Forøvrig så flyttet familien til Risøya, Rødøy. Ole døde der i 1884.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Birger! Jensine Emilie ble konfirmert i Træna! Konfirmasjonen til Jensine Emilie Olsdt.i TRÆNA,28/6-1891: Jensine Emilie Olsd,født 22/4-76,Husø. Foreldre:Ole Mikal Johansen Risvær og kone Jørgine Bergitte Johansdatter. Kildeinformasjon: Nordland fylke, Træna, Klokkerbok nr. 840C02 (1874-1900), Konfirmerte 1891, side 92. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2595&idx_id=2595&uid=ny&idx_side=-102>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKirkeboken TRÆNA 1874-1900: Begravelsen til Ole Mikal Johansen. Død 3 mars,begravet 5 juli 1884,Gbr Ole Mikal Johansen. Bopel Risø'n i Rødø. Dødsårsak:Blodforgiftning. Kildeinformasjon: Nordland fylke, Træna, Klokkerbok nr. 840C02 (1874-1900), Døde og begravede 1884-1886, side 135. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Risøen 1900: Her er vel Jørgine Johansdatter(moren til Jensine Emilie) i sitt andre ekteskap,med Lars Anderssen,på Store Risøen:[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1836&kenr=001&bnr=0044&lnr=00>LenkeFant en link hvor Jørgine Bergitte Johansdatter og Ole Mikal Johansen m/barn er nevnt ,men datteren deres,Jensine Emilie, mangler! Utdrag fra lenken: 25. Jørgine Bergitta Johansdtr f. 1 mar 1851, Sanna, g. (1) 1875, Ole Michael Johansen, f. 1847, Husøen, (sønn av Johan ?___ og Johanna Andersdtr) d. 1885, bosatt: Store Risøen, g. (2) 1893, Lars Andersen, f. 1856, Trænen Nordre, stand/næring: Selveier.Gaardbr.Fisker, bosatt: Store Risøen. Jørgine døde 9 apr 1942, gravlagt: Rødøy. Tjenestepige hos Ole Kristian Nielsen, Selvær i 1865.Barn med Ole Michael Johansen:53. i Gidsken f. 1873.54. ii Julius f. 28 jan 1875.55. iii Olea f. 16 des 1881.iv Parelius Olsen f. 4 jul 1883, Store Risøen, stand/næring: Fisker, g. Borghild Rasmusdtr, f. 1889, Langnes. Parelius bosatt: Nordnesøy.v Oline Olsdtr f. 27 jan 1885, Store Risøen.Barn med Lars Andersen:vi Olga Larsdtr f. 3 mai 1895, Store Risøen, stand/næring: Koldjomfru, bosatt: Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kirkebok LURØY/TRÆNA 1887-1909: Angående konfirmasjonen til Jensine Emilie: Ser at hun ved konfirmasjonen er oppgitt med bopel Selvær. Kildeinformasjon: Nordland fylke, Træna i Lurøy, Ministerialbok nr. 840A02 (1887-1909), Konfirmerte 1892, side 70. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6677&idx_id=6677&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Det er en Jensine Emilie Olsen (syerske), som gifter seg i Bodø 2/5-1900 med Karl Edvin Strand, maler, fra St. Olofs førsaml. i Norrkøping, Sverige. Hun oppgis å være født i Lurø i 1876 og konfirmert i 1891.Kilde: Nordland fylke, Bodø, Ministerialbok nr. 801A12 (1900-1916), Ekteviede 1900, side 2. nr. 12.Du finner også dette ekteparet i Ft 1900 Bodø (RHD) med adresse Torvgade 10b. Her er riktignok Jensine Strands fødselsår oppgitt til 1866! De har også et barn f. 05.06.1900. Mvh. Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Endelig hjemme igjen! Hjertelig, hjertelig takk til alle, men en spesiell takk til deg, Randi Haugros, Trondheim som virkelig sjøt gullfuglen fra meg! Mange klemmer til deg for det!!Nå gjenstår å finne brna etter de. De flyttet omsider til Stavangerknten.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Først beklager jeg at jeg sier at du skjøt 'gullfuglen fra meg'! Det skulle jo stå gullfuglen for meg!Så et spørsmål til Randi Haugros. Var det slik å forstå at der ikke sto noe navn på det barnet som var f. 05.06.1900?Nå har jeg bladd meg gjennom kirkeboken for Bodø (byen) men kan ikke finne noen barn hverken før eller etter 1900. Er det jeg som er blind? Var det i byen Bodø denne jenta var født?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg har også sett gjennom kirkebøkene for byen Bodø, Bodin og Bodin (Straumen) uten å ha funnet noen datter av Karl Edvin og Jensine døpt.En antagelse kan være at familien flyttet fra Bodø ved årskiftet 1900/1901 og at datteren ble døpt på deres nye hjemsted, hvor det nå måtte være. Hvis familien kom til Stavangerkanten, uten presisering av sted, er det en jobb å lese seg gjennom kirkebøkene for å se om det er finner en pike døpt sent 1900 eller i 1901, eller se etter konfirmanter fra 1915 og utover. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Arne B. Kristiansen og Randi Haugros!Ja, jeg er enig i at det blir litt av en jobb å skulle bla seg gjennom, men med litt flaks kan det lykkes fort. Jeg har i dag latt meg fortelle at der i familien skulle være en Ally. Det kan muligens være noe i det?Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.