Gå til innhold
Arkivverket

[#57126] Daniel Berg født ca. 1760, men hvor?


Gjest Siri Lindblom
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Lindblom

Daniel Berg var toller ved Fredriksten fæstning i 1801, men flyttet senere til Christiania, hvor han døde i 1830. Han var gift med Anne Kirstine Sagtmoe og hadde iallefall 3 barn. Jeg har ikke funnet fødestedet til Daniel Berg. Noen som kan hjelpe?Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lindblom

I christiania. Daniel Berg flyttet til Christiania rundt 1800, men han står i 1801-tellingen for Friderichsteens Fæstning.Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lindblom

Takk skal du ha! Jørgine og Georgine brukes om hverandre i senere omtaler (konfirmasjon 1828, ekteskap 1852, død 1879 alle Aker Kristiania).Daniel Berg står oppført som consumptionsskriver ved Anne Jørgines dåp. Jeg har funnet ut en del om henne og hennes familie. Om Johanne og Hellene (søstre) vet jeg bare fødsel og konfirmasjon (begge i 1833)fra digitalarkivet. Det er Daniel Berg jeg har lite data på. Dersom han er av svensk opphav må jeg vel lete andre steder....Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Aner ikke om dette er relevant, men:Tenkte bare å nevne at jeg holder på med lignende problemstilling om Claus Christian Berg og hans bror Fredrik Wilhelm Berg. Jeg aner ikke hvor de kom fra og leter for tiden både i Norge, Sverige og Danmark.Claus Christian Berg var bl.a. konsumpsjonsinspektør i Christiania og står oppført rett ovenfor Daniel Berg i oversikten over norske tollere her: [url="http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/a-b.htm>http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/a-b.htmDette blir selvsagt vill gjetting, men Claus og Daniel kan jo ha vært brødre eller i slekt på ett eller annet vis?De kan lese mer om Claus Christian Berg her:dis-danmark.dk/forum/read.php?1,380954 (kopier linken)og noe her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lindblom

Hei! ja, det kan jo godt være at disse Berg var brødre. det er jo også mange Berg som står som toller i din nevnte oversikt. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har å begynt å lete utenfor Norge ennå.Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror ikke det har eksistert noen Claus Christian Berg, men derimot en Claus Christensen Berg. Han overtok som feierinspektør i Christiania etter Andreas Hansen Berg som døde i 1780. (Det er flere Claus Berg i Christiania i siste halvdel av 1700-tallet).Om noen har sett feierinspektøren omtalt som 'Claus Christian', ville jeg satt pris på en henvisning til kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Dette var svært interessant, GeirKilden min - foruten oppføringen i Norske tollere-boka - er dåpen til Claus Berg og Margrethe Winterbergs datter Christinana Friderica den 7. april 1790: LenkeMen jeg kan ikke i farten komme på noen andre kilder hvor har står oppført som Claus Christian, og det er kanskje litt snodig? Kan oppføringen ovenfor ha vært skrivefeil for Christensen eller sammenblanding med en annen Berg?Kan for øvrig legge til at Claus Berg i tillegg til å være feierinspektør også var tobaksspinder, i følge en kort biografi om sønnen Carl Fredrik som er å finne i verket 'De danske Apotekers Historie'.(beklager avsporingen fra temaet ditt, Siri)Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det har jeg ikke fått sett etter ( korrekt = glemt hele saken ). Tilsvarende et annet tema her skal jeg se om jeg ikke rekker å dypdykke i løpet av et par-tre dager (har litt mye å gjøre).Men andre kan jo gjerne bidra imens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Som en annen sak jeg har svart på her på Brukarforum, er det et par skifter jeg har tenkt å lese før du får et svar. Da vi har hatt besøk (og vil ha et par dager til), får jeg ikke gjort dette før etter tirsdag. Om du sender meg en e-post, så skal jeg ikke glemme det. (Fint om du henviser til temanr.) Skriv til gkb etterfulgt av krøllalfa og c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siri lindblom

Hei Håkon og Geir! Det hadde vært fint om dere så etter Daniel Berg når dere leter også. Jeg får mail når noen har skrevet et innlegg, men blir skuffet hver gang. Eller dere kan opprette et nytt tema?mvh Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei SiriJa, selvsagt lover jeg å gi beskjed hvis jeg finner noe om Daniel Berg (og beklager sidesporet mitt i denne debatten).For å hjelpe andre interesserte i gang: Her er lenken til Daniel Bergs død i Aker kirkebok: LenkeDødsfallet er også offentliggjort i avisen Norske intelligenssedler den 30. juli 1830.Ser også at en Daniel Berg er nevnt i Norsk slektshistorisk tidsskrift nr. 19, uten at jeg vet noe om hvorvidt det er riktig mann.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Daniel Berg er ikke født i Christiania eller Aker, det tør jeg si temmelig sikkert. Daniel er forøvrig et sjeldent navn rundt 1760 på disse kanter (kun 2 døpt Daniel 1758-1762 (begge Slottsmenigheten), én døpt Georg Daniel (Vor Frelsers menighet).NST 17 omtaler en annen og senere Daniel Berg. Personalhistorisk Tidsskrift har ingen Daniel Berg omtalt, heller ikke Norsk Personalhistorisk Tidsskrift. Så noen 'snarveier' kjenner jeg ikke til.Snubler jeg over Daniel Bergs opphav, skal jeg selvsagt innformere om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lindblom
LenkeHei! Fint at dere ikke har glemt meg... Om jeg har klart det, er lenken over ekteskapsinngåelsen mellom Anne Kirstine Hendrichsdatter Sagtmoe og Daniel Berg den 29. oktober 1805 (aker 1786-1809 s 420 nederst). Anne Kirstine ble døpt i akerhus slottmenighet 11. januar 1782 og konfirmert samme sted den 23 april 1797 ( akershus slottsm. 1777-1809) Jeg mener forldrene må være Hendrich Gundersen (død 1800) og Anne Hellene Joensatter. Har ikke lett så mye etter flere data på dem ennå. Men Daniel er tydeligvis vanskelig å finne. Jeg har lett forskjellige steder i Oslo og i Østfold, foreløpig uten resultat - har ikke vært så ivrig idet siste.Er tidskriftene dere nevner tilgjengelig på nett?mvh Siri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da har du riktig familie. Hendrich Gunnersen (Henrich Gundersen) var matros mesteparten av sitt liv, på slutten los (det står feilaktig soldat ved en av barnefødslene). Jeg har bare sett ham med navnet Sagtmoe ved begravelsen. Da kjenner du også henne søsken og deres familier (eller akn enkelt finne dem).(Første barn til Daniel Berg og kone er forøvrig Johan Henrich, døpt i Slottsmenigheten 16.07.1806, nevner dette da du ikke hadde barn før 1811 iflg. tidligere innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Kjell, nei, navnlikheten til tross. Du finner henne i Aker i Lachegaden 60 ved FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.