Gå til innhold
Arkivverket

[#57133] Anne Nikoline Pedersdatter f. 1847 Meløy


Gjest Arnt Stavne
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Stavne

Prøver å finne hennes mor,Ved dåpen 28 november 1847 (843.C01)Ane NicolineForeldre: Gbr. Peder Larsen Tyrhau og hustr. Ane Nielsdr.Faddere: Erich Olsen Omnæs, Anders Erichsen Gaasvæhr, Christen Albrect Omnæs, Nicoline Nielsdr. Omnæs, Beret Pettersdr. Tyrhau, Inger Pettersdr. OmnæsVed konfirmasjonen 28 Juni 1863 (841.A11)Anne Nicoline, alder 15 3/4 år, fødested TyrhaugForeldre: Grdb Peder Larsen og hstr. Anne Nielsdr.Hennes far må ha vært gift minst 2 ganger:Peder Larsens ekteskap 7 November 1830 (841.A07)Ungkarl Peder Andreas Larsen Kyrhaug, fødested Sneen i Meløe, 25 år, far Gaardmand Lars Andersen KyrhaugPige Anne Catrine Andersdr. Kyrhaug, fødested Kyrhaug, 20 år, far Anders Nilsen SørgjerøeForlovere: Gabriel Andersen Omnæs og Peder Morizen ibid.13 Juni 1845 døpes Cornelius Martinus (843.C01) foreldrene er Gbr Peder Larsen Tyrhau og Ane Nielsdr.2 september 1838 døpes Maren Christine Blix, foreldre er Peder Larsen Tyrhaug og kone Anna Catrina AndersdatterFinner ikke hans andre ekteskap, har heller ikke funnet noe skifte i Svein Edvardsens avskrifter etter den første hustruen.Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Anne Nikolines mor Anne Nielsdatter?Mvh. Arnt Stavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Arnt! Dette skjønner jeg ikke!Hvem er dette ? Dødsfallet til Anne Catrine Andersdatter Tyrhaug(43 år ved død)i 1861: Begravde Meløy 1861-62 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=1837begr&gardpostnr=41&personpostnr=41#nedre>Lenke Men basen stemmer ikke med kirkeboken .Den viser at hun er 50 år ved død(Det passer også med at hun var 20 år ved vielsen med Peder Andreas Larsen) : Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy, Klokkerbok nr. 843C02 (1853-1873), Døde og begravede 1862, side 150. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeTelling 1865,Tyrhaug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei igjen. Har sett på dette med Ane Nielsdatter og Anne Catrine Andersdatter. Kan det være en mulighet forat dette er samme person,at hun ved noen av tilfellene står med sin fars etternavn.Han heter Anders NILSEN.Kun en person står ført som død på Tyrhaug i 'Begravde Meløy 1861-62',og det er den Anne Cristine Andersdatter i innlegg 2.På tellingen i 1865 er Peder Larsen kårmann på Tyrhaug.Han har barna boende,men ingen kone!Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Takk Ann-Mary,Siden du fant Ane Andersdatyter død i 1861, måtte jeg få sjekket dåpen til datteren Bereth, og da fant jeg dette:Døpt 20 Juli 1851 (843.C01)Bereth KjerstineForeldre Gb. Peder Larsen Tyrhaue og hustr. Ane Andersdr.Skulle da tro at Peder hadde kun en kone og at Nilsdatter skyldes at hennes far heter Anders Nilsen.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det tror jeg også,Arnt.Han hadde antagelig bare en kone,Anne Cristine Andersdatter.Har vært borti flere tilfeller hvor jeg har sett at dette har forekommet,at de brukte sitt eget og farens etternavn litt om hverandre.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Sjekket om jeg kunne finne dåpen til Anna Catrina og fant dette:Dom 7 p. Trin 1812 (841.A03)Døpt uægte Pig.B. Ana Katrina.Parentes Anders Olsen Flatøen og Kjerstina Nilsd. Kyrhaug.1te LejermaalTest: Lars Amundsen Omnes, Nils Nilsen Kyrhaug, Ingeborg Jacobsd. ibid, Maren Michelsd. OmnesVed konfirmasjonen 5 august 1827 (841.A06):Anne Cathrine Andersdatter, 16 år, fødested KyrhauForeldre: Tienestedreng Anders Nielsen og ??? Christiana NielsdaterMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heien liten pussighet, hvis hun er født i Meløy, og faren het A. Olsen, hvorfor står det at faren hter A. Nilsen og fra Sør-Gjerøy i Rødøy når hun blir gift. på konfirmerte finner en en datter av Anders Nilsen konfirmert 02081835 Aletta Johanna Andersd 17 1/3 fødested Haaland Præstegjeld Christiansand bosted i 1835 Sørgjerøe far Anders Nielsen Sørgjerøe mor Gjertrud Johanna Bentsd GaardingDette er riktignok ikke Anne C. men viser at det eksisterte en Anders Nilsen på Sør-Gjerøy i dette tidsrommet. Kan hun være fra Håland, Kristiansand? og derfor ikke finnes i Meløy, som overnevnte datter av Anders.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Steinar,har sjekket Militære mannskapsruller for Rødøy og finner at det er en Andres Nilsen med fødested Giesøen på som bor på Fladøen i tidsrommet 1809-1817 og på Sør Gierøe i tidsommet 1828-1833.Når Anne gifter seg i 1830 er farens oppgitt som Anders Nilsen Sørgjerøe, mens det ved hennes fødsel i 1812 står Anders Olsen Flatøen.Så jeg tror jeg har rett Anna og Anders.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.